Project/Area Number |
17K12127
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Nagoya University (2023) Nagano College of Nursing (2017-2021) |
Principal Investigator |
Tanaka Maki 名古屋大学, 医学系研究科(保健), 講師 (00405127)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
秋山 剛 長野県看護大学, 看護学部, 准教授 (20579817)
伊藤 祐紀子 長野県看護大学, 看護学部, 教授 (50295911)
金子 さゆり 宮城大学, 看護学群, 教授 (50463774)
多賀谷 昭 長野県看護大学, 看護学部, 名誉教授 (70117951)
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Project Period (FY) |
2022-11-15 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 看護学生 / 倫理的感受性 / 看護教育 / 倫理的課題 / 看護倫理 / ナラティヴ分析 / 国際比較研究 / プログラム開発 / 看護倫理教育 / 基礎看護教育 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、アジアの看護学生の対処行動から、看護学生が実習中に遭遇する事象を「倫理的問題」と捉えるための認知的枠組み、すなわち倫理観を明らかにする。そこから、看護学生の持つ倫理的感受性モデルを理論的基盤とした倫理的感受性育成プログラムの要素を明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to clarify how nursing students perceived the ethical issue of physical restraint through the ethical issue of physical restraint. The results showed that the nursing students developed questions about the patient, restraint, themselves, nurses, family members, and other students, and that the questions were developed throughout the four years of the study. The structure of the development was as follows: from the editing of the question, through the post-editing capture and return, through the editing of the question and return, and when no question was generated, no development was observed. In addition, the polarized thinking of nursing students was evident in each element of question development.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
身体抑制という明確な価値の対立とそこに潜在する倫理的課題に焦点をあて、看護実践の前提である問いと問いを明らかにするための思考や行動をどのように展開するのかという倫理的思考モデルは、看護学生が学士課程を通して倫理的課題を思考し、行動する過程に新しい知見を得ることができ、臨地実習における倫理教育への具体的なアプローチ方法の視点、及び看護学生の倫理的能力の向上に向けた学習プログラム構築を検討するための基礎資料となる。
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