Project/Area Number |
17K12425
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Gerontological nursing
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Research Institution | Daito Bunka University |
Principal Investigator |
MURAMATSU Yuki 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 教授 (10348097)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
甲賀 ひとみ 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 特任講師 (00790388)
琉子 友男 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 教授 (70111440)
杉森 裕樹 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 教授 (20276554)
田中 博史 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 教授 (80311992)
太田 眞 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 教授 (60176899)
須佐 公子 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (90383116)
奥平 寛奈 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 講師 (90756785)
郷原 志保 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 特任助手 (90757527)
高瀬 寛子 大東文化大学, スポーツ健康科学部, 助手 (80827981)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 地域包括ケアシステム / アクションリサーチ / 介入プログラム / 協働学修 / 社会人基礎力 / 世代間協働 / 教育介入プログラム / 健康寿命 / まちづくり / 介護予防 / ソーシャルキャピタル / フレイル / ソーシャル・キャピタル / エイジング・イン・プレイス / 地域包括ケア / 看護基礎教育 / 地域協働型介護予防 / リハビリテーション看護 |
Outline of Final Research Achievements |
We created an educational program in which students and elderly people living in the same community learn together through an action research intervention, and explored the relationship between the program and the students' basic skills for working adults. Students learned about mutual understanding and trust formation, understanding of regional characteristics, and understanding of aging changes through lectures, group work, fieldwork, etc., every few months. As a result, intergenerational trust relationship building and understanding of regional characteristics were promoted. Students gained an understanding of the changes that accompany aging and the importance of preventing frailty, while the elderly gained an appreciation for learning together with the students and the energy to live everyday. In relation to the students' development of basic skills for working adults, there was a strong influence on their "ability to work," "ability to identify issues," and "ability to listen.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2025年問題の主役『高齢者』と『主役を支える担い手』の両者が共有する課題点を明らかにし学修するアクションリサーチによる介入プログラムの構築である。多世代との交流が希薄な学生と65歳以上のアクティブシニアとの実践的な協働学修は、相互理解と世代間の関係構築が促進される。継続的な実施により地域包括ケアシステムの共生社会において互いが構成員であり当事者同士であるという紐帯が形成されれば社会的意義は大きい。学生は将来、職場や地域における多様な人々と仕事をしていくために必要な基礎的能力の「働きかける力」、「課題発見力」、「傾聴力」の発達に関連し、高齢者は学生と共に学ぶ事へ感謝し、日々生きる活力を得た。
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