Development and Evaluation of a Simulation Education Program to Improve the Quality of Psychiatric Nursing Care
Project/Area Number |
17K12518
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Gerontological nursing
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Research Institution | Fukuoka jogakuin Nursing College |
Principal Investigator |
FUJINO Yuriko 福岡女学院看護大学, 看護学部, 教授 (90320366)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 不二子 福岡女学院看護大学, 看護学部, 教授 (20326482)
田中 理子 九州大学, 薬学研究院, 特任助教 (20648480)
豊福 佳代 福岡女学院看護大学, 看護学部, 講師 (50737195)
平川 善大 福岡女学院看護大学, 看護学部, 助教 (90784819)
吉川 由香里 福岡女学院看護大学, 看護学部, 助教 (80828111)
八尋 陽子 福岡女学院看護大学, 看護学部, 教授 (70584720)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | シミュレーション教育 / 看護教育 / コミュニケーション / 看護基礎教育 / 看護学生 / 精神看護 |
Outline of Final Research Achievements |
The nursing profession, which is based on interpersonal relationships, plays an important role in the psychological care of patients. However, due to the increasing sophistication of medical care and the complexity of disease structures, in recent years nursing students have fewer opportunities to gain hands-on experience in clinical practice and fewer opportunities to communicate directly with patients.To address this, this study established a simulation program for nursing students to learn mental health care, and verified its effectiveness after using it for training before clinical practice. According to the results, response to the item, "This program was effective" indicted a high level of satisfaction with the instructional methods. Responses to the items "Learning from tense situations" and ""Objective awareness through group learning" indicated that the program was effective in creating a sense of tension and enabling participants to learn from each other in real situations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
医療の高度化に伴い看護実践能力向上が求められる。一方、臨地実習では患者の権利と医療安全の見知から侵襲を伴う直接ケアの機会は減少している。特に精神的ケアは、看護技術の基本であるが、SNSによるコミュニケーションを多く使っている学生は、多様な背景を持つ方との治療的なコミュニケーションをトレーニングする機会がない。 そのため、本研究では模擬的な臨床場面の中で患者への精神的ケア場面のトレーニングを目的としたシミュレーションプログラムを構築した。開発したプログラムは、4段階で深めることができ、事前に繰り返しトレーニングすることが可能であるため、今後の看護教育の基本的な技術習得のために貢献すると思われる。
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Report
(5 results)
Research Products
(31 results)