• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Formation and Transformation of Periodical Art Exhibition: Quadriennale di Roma (1931-1956)

Research Project

Project/Area Number 17K13378
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Art at large
Research InstitutionKyoto Seika University (2018-2020)
Kyoto University of Art and Design (2017)

Principal Investigator

SABAE Hideki  京都精華大学, 芸術学部, 准教授 (30793624)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords定期美術展 / 美術批評 / 戦後美術 / イタリア / モダンアート / 地域アート / 文化政策 / 動態文化論 / 芸術祭 / 全体主義 / 1950年代 / 芸術・文化政策 / 近現代美術 / イタリア近現代史
Outline of Final Research Achievements

The subject of this research was Roman Quadriennales from 1931 to 1956. It attempted to analyze this art exhibition and its involvement with artists, critics, or Italian society. As a result, I have clarified two main points. The first was an overview of the Roman Quadriennales, including the participating works and their scale, changes in the secretariat and management organization, and rearrangements of the exhibition rules during and after the war. For example, since 1935, regulations and management systems have played a vital role in changing the way exhibitions worked. Second, I have made it clear that the Quadriennales were linked to the trend of internationalization of art, such as its involvement with the Italian Contemporary Art Exhibition at the Museum of Modern Art in New York. These two points are historical and concrete reference points for considering the development of today's art or its exhibition method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「規定の変更」とは、ジャンルやサイズの選定から自由度を失わせる改変であった。それは、ファシズムの時代から戦後の民主社会への移行期にあって、表現の自由が狭められていくという逆説であった。ただ、この国の美術が国際的なマーケットの要請にそって、作品のなかに「イタリアらしさ」を自己演出しようとしていたことを見逃すべきではない。
こうした事実や特徴を突き止めたことにより、日本各地で開催される芸術祭への教訓を得た。第一に、定期美術展は国や地域単位の問題ではなく、国際動向や芸術への認識など、広い射程をもって議論されるべきである点、第二に、「展示のレトリック」はより深く検討される問題である、ということである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 自動販売機のエレジー(上)ーーオートメーションの技術史2021

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      京都精華大学紀要

      Volume: 54 Pages: 107-114

    • NAID

      40022515698

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ローマ・クアドリエンナーレ研究--展覧会規約の改変過程から2021

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      『あいだ/生成」

      Volume: 11 Pages: 1-13

    • NAID

      120007030269

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 夕まづめの眺め――『断層図鑑』と『庭園都市』2020

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      ユリイカ 総特集戸田ツトム

      Volume: 臨時増刊号 Pages: 385-393

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] ある「訳注」への補遺――ウンベルト・ボッチョーニの彫刻とロベルト・ロンギのエクフラシス2020

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      ディアファネース 芸術と思想(京都大学大学院人間・環境学研究科岡田温司研究室紀要

      Volume: 7 Pages: 133-144

    • NAID

      120006960287

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 生存のためのデザイン――横井庄一の家と衣2020

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      京都精華大学紀要

      Volume: 53 Pages: 26-46

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「近代運動」のパリンプセスト──《トッレ・ヴェラスカ》とエルネスト・ロジャースの建築論2018

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      表象

      Volume: 12 Pages: 118-134

    • NAID

      40021564275

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 機能主義建築の臨界――後期モダニズムにおける人間的なもの2017

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Journal Title

      『あいだ/生成』

      Volume: 7 Pages: 1-14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 芸術の前線──ローマ・クアドリエンナーレの貫戦史2018

    • Author(s)
      鯖江秀樹
    • Organizer
      表象文化論学会、第13回研究発表集会、山形大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 風景の哲学2020

    • Author(s)
      パオロ・ダンジェッロ、鯖江秀樹
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801004719
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 幻の万博2018

    • Author(s)
      暮沢 剛巳、江藤 光紀、鯖江 秀樹、寺本 敬子
    • Total Pages
      298
    • Publisher
      青弓社
    • ISBN
      9784787274144
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi