Nominative-Genitive Conversion and language change in progress: A psycholinguistic study
Project/Area Number |
17K13438
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Linguistics
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Research Institution | Niigata Seiryou University (2019) Tohoku University (2017-2018) |
Principal Investigator |
Niikuni Keiyu 新潟青陵大学, 福祉心理学部, 助教 (60770500)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 言語変化 / 主格属格交替 / 容認性 / 個人差 / 世代間比較 / 文理解 / 読書量 / 容認性判断 / 世代間差 / 読み時間 / 文処理 |
Outline of Final Research Achievements |
Several diachronic corpus studies have demonstrated that Nominative-Genitive Conversion (NGC) in Japanese has declined in frequency in the last century. This study aimed to clarify whether and in which way this language change is currently in progress, primarily focusing on the intergenerational differences in the acceptability of Nominative/Genitive subject sentences in Japanese. The results of more than five web-based surveys, each including hundreds of native speakers of Japanese, show that younger speakers are less likely to accept Genitive subjects in various syntactic environments, with no such intergenerational differences for Nominative-subject sentences. These findings suggest that the language change underlying NGC is still in progress, in that Genitive subjects are permitted under increasingly limited conditions. Further, this study revealed a positive correlation between print exposure and the acceptability of NGC.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
近年の言語変化研究は、通時コーパスの分析をその主たる手法として進められている。一方、本研究は、文刺激に対する反応の世代間比較という言語変化に対する新たなアプローチを採用したものであり、そのような手法の有用性を示した点に特に大きな学術的意義があると考えている。今後は、本研究で確立された心理学的手法を用いることにより、コーパス分析では解明できなかった言語変化に関するさらに多くの事実が明らかとなることが期待される。また、本研究において得られた、読書・インターネット利用が話者の文法的知識に影響するという知見は国際的に見ても新規であり、かつ教育実践への応用が見込まれる点で社会的意義が大きいと考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(19 results)