• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Task-based Curriculum for Vocabulary Learning at National Institute of Technology

Research Project

Project/Area Number 17K13517
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionKobe City College of Technology (2018-2022)
Kisarazu National College of Technology (2017)

Principal Investigator

Yamamoto Takenori  神戸市立工業高等専門学校, その他部局等, 准教授 (80738443)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords高等専門学校 / 高専 / 語彙学習 / タスクベース / 英語 / システマティックレビュー / 複線径路等至性アプローチ / 英語教育 / ニーズ分析 / タスク / カリキュラム / 工業高等専門学校 / カリキュラム開発
Outline of Final Research Achievements

In this study, we first clarified how vocabulary learning is affected by differences in vocabulary length and frequency. We found that the vocabulary learning of technical college students showed greater learning gains when vocabulary learning with lower frequency was repeated. Next, in order to explore what kind of vocabulary learning tasks are appropriate, we conducted the same survey as Sugiura's (2009) needs analysis at two technical colleges. It became clear that although technical college students have the same needs as university students, their needs differ depending on the curriculum of the technical college. From 2028, the research project had to be suspended due to restrictions on the practical environment caused by the spread of COVID-19.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで研究事例の少なかった高専におけるタスクベースの語彙学習方法の開発を目的としていた。高専生の語彙学習や英語学習のニーズの現状を、大学生を対象とした研究の追試により明らかにしたことは、高専生を対象とした研究分野で初めてであると考える。新型コロナウィルス感染症の感染拡大によりタスクベースの語彙学習方法の提案と効果検証まで研究計画を進めることができなかったため、今後の研究課題としたい。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] COCET研究論集第17号から第38号のシステマティックレビュー-研究テーマ・研究分野・研究方法の動向-2021

    • Author(s)
      山本長紀・南侑樹・藤田卓郎・谷野圭亮
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 40 Pages: 147-156

    • NAID

      40022529371

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Equifinality Approach to Exploring the Learning Trajectories of Language Learners and Teachers2020

    • Author(s)
      Takumi Aoyama and Takenori Yamamoto
    • Journal Title

      Complexity Perspectives on Researching Language Learner and Teacher Psychology

      Volume: 1 Pages: 152-173

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高専におけるTask-based Language Teaching実施のためのニーズアナリシス-杉浦(2009)の追試研究-2020

    • Author(s)
      山本長紀・瀬川直美・岩崎洋一
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 39 Pages: 99-108

    • NAID

      40022207801

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 木更津高専における科目横断型語彙学習の効果-出現頻度による定着の違いに着目して-2019

    • Author(s)
      山本長紀・瀬川直美・岩崎洋一
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 38 Pages: 101-110

    • NAID

      40021852791

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 木更津高専における科目横断学習の効果-語彙の長さによる定着の違いに着目して-2018

    • Author(s)
      瀬川直美・山本長紀・岩崎洋一・荒木英彦・小澤健志
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 37 Pages: 145-154

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A systematic review of articles in KATE 1-31: Changing trends in the fireld of English education2018

    • Author(s)
      HONDA Katsuhisa, HOSHIKA Mami, AOYAMA Takumi, SOMEYA Fujishige, YAMAMOTO Takenori
    • Journal Title

      KATE Journal

      Volume: 32 Pages: 85-98

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ディクトグロスを用いた文法力に関する学習効果についてーPre-testとPost-testを用いてー2018

    • Author(s)
      金澤延美・山本長紀
    • Journal Title

      駒沢女子短期大学研究紀要

      Volume: 51 Pages: 1-8

    • NAID

      40021673186

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高専におけるTask-based Language Teaching実施のためのニーズアナリシス-杉浦(2009)の追試研究-2019

    • Author(s)
      山本長紀・瀬川直美・岩崎洋一
    • Organizer
      2019年度全国高等専門学校英語教育学会研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 木更津高専における科目横断型語彙学習の効果: 学年による定着の違いに着目して2018

    • Author(s)
      山本長紀・瀬川直美・岩崎洋一
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会第42回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小中連携によるリテラシー活動の効果: TEAを用いた英語教師へのインタビュー分析2018

    • Author(s)
      本田勝久・太田洋・山本長紀
    • Organizer
      第18回小学校英語教育学会(JES)長崎大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Leerners' perspectives on learning engineering vocabularies in KOSEN: Exploring their changes by quentitative content analysis2017

    • Author(s)
      Takenori YAMAMOTO, Takumi AOYAMA
    • Organizer
      The International Conference on ESP, new technologies and digital learning
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 工業高等専門学校における科目横断型語彙学習の実践ー語彙の長さによる繰り返し学習の効果検証ー2017

    • Author(s)
      山本長紀・瀬川直美・岩崎洋一
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第41回新潟研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 木更津高専における科目横断型語彙学習の効果ー語彙の長さによる定着の違いに着目してー2017

    • Author(s)
      瀬川直美・山本長紀・岩崎洋一・荒木英彦・小澤健志
    • Organizer
      平成29年度全国高等専門学校英語教育学会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi