Preference mapping with clustering analysis of three-mode data
Project/Area Number |
17K13812
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
Sho Hashimoto 関西学院大学, 理工学部, 助教 (80756700)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 多変量解析 / マーケティング / プリファレンス・マッピング / プリファレンスマップ / SD法 / プリファレンスマッピング / 三相データ解析 / ブランドイメージ |
Outline of Final Research Achievements |
In order to explore consumer needs in more detail from the data of "multiple consumers judging multiple products with multiple evaluation items," this research aims to develop clustering techniques with simultaneous mapping of consumer clusters, evaluation items, and evaluation targets on biplots and triplots. (1) to research and develop a three-phase principal component analysis method with clustering, (2) to research and develop a preference mapping method that can represent the characteristics of user clusters for each, and (3) to verify the applicability of each developed method in real-life situations by analyzing real data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
プリファレンスマッピングはマーケティングにおける製品のポジショニングマップを構成する際に、対象としている消費者の選好の傾向をマップに反映することを可能にする技術である。本研究では、消費者が異なる潜在的なクラスタに属する場合でも、クラスタ同士がお互いの影響をうちけしあうことなく、クラスタを同定することで、クラスタに適したマップを与えるものである。得られる成果はマーケティングにおける小規模市場の探索に寄与するとともに,3相データ解析分野に存在する多様なクラスタリングをまとめ,体系化を行うという点で学術的にも価値のあるものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(3 results)