• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessment Methods and Instructional Methods for Dyscalculia

Research Project

Project/Area Number 17K13911
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

IKEDA CHISA  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (90580051)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords算数障害 / 算数文章題 / 発達性協調運動障害 / 肢体不自由 / 協調運動 / 発達障害児 / 肢体不自由児 / 算数の文章題 / 手先の不器用さ / 特別支援教育 / 不器用
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop an arithmetic ability test and an arithmetic cognitive function test for children who show difficulties in the process of solving arithmetic sentences, and to develop teaching methods for arithmetic sentences. The subjects were 37 children in grades 3-6 of elementary school, 24 children with developmental disabilities, and 3 children with physical disabilities.
The individualized instruction was based on the results of each test and included concrete hands-on activities tailored to the children's characteristics. The instruction was conducted 11 times (60 minutes per session). In the post-test, the number of children who were able to illustrate the relationship between known numbers or between known numbers and unknown numbers, which is necessary to find unknown numbers among the three elements of arithmetic sentences. The use of concrete hands-on activities promotes understanding of the three elements of arithmetic sentence.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,算数文章題を解決する時に必要な3要素(未知数,既知数,関係)の理解に関連する認知機能と協調運動の特性を把握するための調査を行った.協調運動は,数を扱うために必要なインフォーマル算数の知識を得るために,幼児期から行われる日常生活で行われる遊びや活動への参加を促進する因子であり,数を扱う遊びや活動の経験が不足すると算数文章題の困難さを呈することが予想された.そこで発達障害児に対して数を扱う具体的体験を用いた個別指導を行ったところ,算数文章題の3要素の理解が促され,算数文章題の指導の新たな可能性が示された.

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (9 results)

  • [Presentation] 自閉スペクトラム症児の算数文章題解決に影響する背景要因の検討2021

    • Author(s)
      小野泰聖、池田千紗、後藤亜矢子
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 通常学級で算数の習熟に時間がかかる児童の実態と指導の工夫 ―担任教師へのアンケート調査から―2021

    • Author(s)
      池田千紗、小野泰聖
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 定型発達児における算数文章題の解決過程の躓き方 ―文章題の難易度とワーキングメモリ容量に着目して―2021

    • Author(s)
      池田千紗 , 中島そのみ , 小野泰聖 , 諌早悠希 , 仙石泰仁
    • Organizer
      第55回日本作業療法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 計算に困難のある児童の背景にある認知能力の検討-数の基礎知識の成績を説明する認知能力とは-2020

    • Author(s)
      後藤 亜矢子、関 あゆみ、山下 公司、池田 千紗、渡邊 隆史
    • Organizer
      第29回日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 脳性まひ児の算数文章題の解き方とインフォーマル算数・認知機能の関連 ―3事例の個別検討を通して―2020

    • Author(s)
      小野 泰聖、池田 千紗、後藤 亜矢子
    • Organizer
      第29回日本LD学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 算数の文章題解決過程と認知機能および協調運動能力の関連-定型発達児3~6年生の発達的変化に着目して-2020

    • Author(s)
      池田千紗
    • Organizer
      日本特殊教育学会第58回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 計算に困難のある児童の背景にある数の表象についての検討2019

    • Author(s)
      後藤亜矢子、関あゆみ、小枝達也、山下公司、池田千紗、渡邊隆史
    • Organizer
      第28回日本LD学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 算数の文章題解決過程の躓き段階とワーキングメモリ、語彙の理解力、協調運動能力の関連―発達障害児1事例による検討-2019

    • Author(s)
      池田千紗、中島そのみ、諌早悠希、仙石泰仁
    • Organizer
      第53回日本作業療法学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文章題を苦手とする児のつまずきの解明 -問題解決過程で描いた図による評価-2018

    • Author(s)
      諌早悠希
    • Organizer
      第49回北海道作業療法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi