• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning process in senior year education as part of undergraduate program

Research Project

Project/Area Number 17K13925
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKansai University (2022)
Osaka Sangyo University (2017-2021)

Principal Investigator

Yamada Yoshinori  関西大学, 教育推進部, 准教授 (60743169)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords学士課程教育 / 卒業研究 / 卒業論文 / 4年次教育 / 高等教育 / 社会文化的研究 / 学習研究 / モデル化 / 卒業研究ゼミ / 状況的学習 / 質的研究 / 協同 / 社会文化的アプローチ / 高等教育の質の保証 / 質の保証 / 学び / 文化心理学 / ゼミ / 卒論
Outline of Final Research Achievements

As part of the undergraduate curriculum, the fourth-year education is considered the culmination of university education. This study aimed to empirically examine the meaning of the fourth-year education as a "culmination" by focusing on the learning process. Three research tasks were undertaken: (1) a cross-sectional investigation of the learning mechanisms that support the teaching and learning environment in fourth-year education, (2) a longitudinal examination of the learning trajectory from the first year to the fourth year, and (3) a theoretical examination to systematically understand the learning process in fourth-year education. Through these investigations from a perspective of learning research, insights into the transformation of meaning and significance in specialized education and academic pursuits were obtained. Additionally, concrete methods for grasping the learning process in fourth-year education were proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学位プログラムの最終段階で課される卒業研究は、大学の教育成果を把握する上で重要な位置づけが与えられているものの、学習者の学びの視点からその内実は明るみにされてこなかった。本研究では、卒業研究における学びの生態に接近する上で、社会文化的視点が有効となることを実証的に論じた。4年次教育における学習研究の理論的発展につながる視点を見出した点に、学術的意義が認められる。また学士課程における研究教育は国際的に重要性を増しているが、卒業研究を中心とした学びに着目した本研究の知見は、大学が社会に対しどのような意味でそれが「学びの集大成」と言い得るのか、検討の手がかりを提供できる点に、社会的意義が認められる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 大学教育実践に活用される質的研究のあり方に関する検討2022

    • Author(s)
      山田嘉徳・谷美奈・西野毅朗・服部憲児・上畠洋佑・山路茜・森朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 63-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学教育における質的研究方法の普及に向けた活動―質的研究法セミナーの取組成果を踏まえて―2022

    • Author(s)
      山田嘉徳・上畠洋佑・森朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 44(1) Pages: 68-72

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 大学のゼミナール教育の姿に迫るーゼミナールの教育的課題とその解決への道筋を示すー(書評:西野毅朗著『日本のゼミナール教育―人文・社会科学領域等の学士課程教育における学習共同体の姿―』玉川大学出版部)2022

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      図書新聞

      Volume: 3552

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「コロナ禍における学生の学び」質的調査の振り返りから考える質的研究の要点2021

    • Author(s)
      山田嘉徳・上畠洋佑・山咲博昭・谷美奈・山路茜・西野毅朗・服部憲児
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 134-138

    • NAID

      40022784956

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングを対象とする授業づくり支援に向けた一考察―相互研修型FD理念を手がかりとして―2021

    • Author(s)
      山田嘉徳・今中舞衣子・中山英治・藤岡克則・中原 翔・藤岡芳郎・山田耕嗣・榎 真一
    • Journal Title

      大阪産業大学論集

      Volume: 41号 Pages: 19-35

    • NAID

      40022568778

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学教育における質的研究の多様な展開2020

    • Author(s)
      山田嘉徳・上畠洋佑・森 朋子・山咲博昭・谷 美奈・山路 茜・西野毅朗・服部憲児
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 42巻2号 Pages: 103-107

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 質的研究を考える―学生、教員、職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として―2020

    • Author(s)
      森朋子・山田嘉徳・上畠洋佑
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 57-61

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design of e-learning and online tutoring as learning support for academic writing2019

    • Author(s)
      IWASAKI,Chiaki,TADA, Yasuhiro,FURUKAWA, Tomoki,SASAKI, Kaede,YAMADA,Yoshinori,NAKAZAWA, Tsutomu,IKEZAWA, Tomoya
    • Journal Title

      Asian Association of Open Universities Journal

      Volume: Vol. 14 No. 2 Issue: 2 Pages: 85-96

    • DOI

      10.1108/aaouj-06-2019-0024

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(1) Pages: 88-96

    • NAID

      40021966509

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングの効果に寄与する要因の質的検討―アクティブラーニング型授業を展開する教員へのインタビュー調査から―2018

    • Author(s)
      山田 嘉徳
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1) Pages: 33-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大学教育における質的研究の可能性─シンポジウムの企画趣旨─2022

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育学会誌を対象とした質的研究の文献調査2022

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育における質的研究の可能性─活動成果と残された課題─2022

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      大学教育学会2022年度課題研究集会シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育における質的研究の多様な展開2020

    • Author(s)
      山田嘉徳・上畠洋佑・森 朋子・山咲博昭・谷 美奈・山路 茜・西野毅朗・服部憲児
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 相互研鑽型 FD 研修の可能性をめぐる一考察―大阪産業大学 FD セミナー「アクティブラーニング実践交流会」を題材として―2020

    • Author(s)
      山田嘉徳・今中舞衣子・中山英治・藤岡克則・藤岡芳郎・山田耕嗣・榎真一
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員が抱く授業観の探索的検討―授業改善に対する実態と大学観に関する認識を中心として―2020

    • Author(s)
      関田一彦・山田嘉徳
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教員が抱く授業観の探索的検討―質問紙調査から見えてきた課題―2019

    • Author(s)
      山田嘉徳・関田一彦
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 質的研究を考える―学生、教員、職員の学びと成長を捉える学習研究の手法として―2019

    • Author(s)
      森朋子・山田嘉徳・上畠洋佑
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成における「学び続ける教員」育成プログラムの展開(1)―インプリシット知能観への介入を見据えた予備的検討の成果―2019

    • Author(s)
      村上祐介・高木悠哉・栫井大輔・柴恭史・竹橋洋毅・山田嘉徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の学びと成長(1)―学びのタイプによる資質・能力の違い―2019

    • Author(s)
      本田周二・溝上慎一・森朋子・三保紀裕・紺田広明・山田嘉徳・上畠洋佑・坂田充範・西村雅永・福迫徳人
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習資源の利用経験の差異からみるラーニング・コモンズにおける学びのプロセス2018

    • Author(s)
      山田 嘉徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Reverberated dialogue to understand the senpai/kohai system2017

    • Author(s)
      Yoshinori Yamada
    • Organizer
      International Society for Cultural historical Activity Research 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PBL型授業における学びのプロセスの検討―初年次基礎教育と2年次専門教育との比較から―2017

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] その問いは誰のものか―先住民の科学・西洋科学・科学教育―2021

    • Author(s)
      (著者)ダグラス・L・メディング、メーガン・バング、(訳者)山田嘉徳
    • Total Pages
      360
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779515804
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育・学校心理学―子どもの学びを支え、学校の課題に向き合う2019

    • Author(s)
      水野治久・串崎真志(編著)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086078
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学卒業研究ゼミの質的研究―先輩・後輩関係がつくる学びの文化への状況的学習論からのアプローチ―2019

    • Author(s)
      山田 嘉徳
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513688
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 文化心理学2019

    • Author(s)
      木戸 彩恵、サトウ タツヤ
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      ちとせプレス
    • ISBN
      9784908736131
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術―学びを育てる教室の心理学―2017

    • Author(s)
      田中俊也
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512100
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi