• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Institutional and Policy-Based Support for Reducing Civic Empowerment Gap in America

Research Project

Project/Area Number 17K14010
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionOsaka International College

Principal Investigator

Furuta Yuichi  大阪国際大学短期大学部, その他部局等, 准教授 (20791958)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords市民性教育 / アメリカ / 教育政策 / 教育制度
Outline of Final Research Achievements

Many disadvantaged youth in the United States are suffering from a profound "civic empowerment gap", which is a widespread marginalization of those youth from civic engagement and civic education. This research focuses on how state government and district office can help reduce this gap through their institutional and policy-based supports. Through a case study of the state of Illinois and Chicago Public Schools, it became clear that they tackle with the severe problem of civic empowerment gap through multi-dimensional support. While state government creates and supports a new mandate, well-designed civics course, district office and other agencies help schools make a school-wide environment so that students can learn citizenship throughout their school life. It was implied through our school-site visit that this kind of multi-dimensional approach could be effective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本でも18歳選挙権/成人の動きを背景に、主権者教育や市民性教育への注目が高まっている。ただし種々の制約ゆえに、それらも限定的な実践にとどまりやすい傾向にあり、またその機会も必ずしも幅広い子どもに十分に保障されているとは言い難い。こうした中で、本研究で明らかにした市民性教育を広範かつ持続的に展開するための制度的・政策的支援の構造は、日本において幅広い子どもや学校において実践を推し進めるうえで示唆に富む。また、公民科や社会科といった特定の科目だけでなく、学校全体で市民性教育に取り組むという、市民性教育を視点とした学校づくりの重要性も示唆される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] アメリカ大都市学区における市民性教育改革の展開方略―イリノイ州シカゴ学区の事例を手掛かりに―2020

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Journal Title

      国際研究論叢

      Volume: 33 Pages: 111-127

    • NAID

      120006821118

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカにおける学校全体の市民性教育の評価と改善支援の試み―「イリノイ・デモクラシー・スクール」の事例から―2020

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Journal Title

      学校経営研究

      Volume: 45

    • NAID

      120006882882

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国イリノイ州シカゴ学区の市民性教育改革の方法と特質―格差是正に向けた学校全体での市民性教育実践の先駆的事例―2019

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Journal Title

      国際研究論叢

      Volume: 33 Pages: 69-84

    • NAID

      40022086238

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもの市民性形成への学校風土 (school climate) の影響に関する研究動向―政治的社会化を基盤としたアメリカでの実証的研究を中心に―2019

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Journal Title

      国際研究論叢

      Volume: 32 Pages: 99-112

    • NAID

      120006627752

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アメリカ貧困地域での日常的経験に根ざした市民性教育に関する一考察―Beth C. Rubinらによる社会科での共同研究実践を手掛かりとして―2018

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Journal Title

      国際研究論叢

      Volume: 第31巻第2号 Pages: 237-253

    • NAID

      40021471606

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] アメリカ・イリノイ州における認証評価を通じた市民性教育の改善支援の試み―「イリノイ・デモクラシー・スクール」の事例分析―2019

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Organizer
      日本教育経営学会第59回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Education for Democracy and Citizenship in the United States: In a Time of Inequality and Social Division2019

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アメリカにおける市民性教育の格差是正に向けた政策的支援の構造―イリノイ州・シカゴ学区の事例から―2018

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Organizer
      日本教育行政学会第53回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域と連携した「社会に開かれた教育課程」に関する考察―アメリカの貧困地域の学校における市民性教育の実践事例を手掛かりに―2017

    • Author(s)
      古田 雄一
    • Organizer
      日本学習社会学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新版 教育課程論のフロンティア2018

    • Author(s)
      大津 尚志, 伊藤 良高
    • Total Pages
      132
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771030909
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] クリエイティブな教師になろう:これからの教師像と5つの視点2018

    • Author(s)
      佐藤 博志, 植田 みどり, 鈴木 瞬, 石﨑ちひろ, 内田 沙希, 古田 雄一
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762027693
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi