• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Facilitating students' problem solving and posing by focusing on argumentative processes of planning proofs

Research Project

Project/Area Number 17K14033
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Tsujiyama Yosuke  千葉大学, 教育学部, 准教授 (10637440)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords数学教育 / 証明の構想 / 証明の構成 / 問題設定 / 議論(argumentation) / 学習過程 / 蓋然性 / 多様性 / argumentation / 教材研究 / 問題解決
Outline of Final Research Achievements

This study aimed at designing teaching materials and methods to facilitate students' proof construction and problem-posing based on their probable argumentations in planning proofs. For this aim, this study devised a plan of teaching materials and methods theoretically, revised them based on preliminary examinations practically, and verified the revised teaching materials and methods based on real examinations. As a result, this study showed teaching materials and methods especially concerning tasks to be used, clarification of why propositions are true, posing new problems based on solving the original problem, and reflection on original and posed problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究上の意義として,議論に着目した従来の研究は,生徒の活動の記述的な分析に重点を置き,指導についての考察は不足してきた。対照的に,本研究は議論の蓋然性に着目した理論的な考察をもとに,生徒の活動を促進する教材及び指導法を明らかにした点に意義がある。
実践上の意義として,令和3年度から実施される新学習指導要領では,小中高の算数・数学科で一貫して「算数・数学の問題発見・解決の過程」が重視されることになり,問題設定にかかわる学習過程がこれまで以上に強調されている。本研究が明らかにした促進の手立ては,この学習過程を実現するための一助となる点に意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (8 results) Book (4 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Bremen(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University of Bremen(ドイツ)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校数学科における多様なモデルの解釈・評価・比較に焦点を当てた確率の学習過程:根元事象と同様に確からしいことの意識化を視点として2020

    • Author(s)
      小林隆義,辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌『数学教育』

      Volume: 第102巻第1号 Pages: 3-14

    • NAID

      130007965393

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学における証明活動の方法に関する研究:argumentationを視点として2018

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Journal Title

      筑波大学大学院人間総合科学研究科 博士論文

      Volume: 1 Pages: 1-326

    • NAID

      130007939335

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 課題探究として証明することを実現する指導法の開発:領域「データの活用」に焦点をあてて2018

    • Author(s)
      小松孝太郎・永田潤一郎・辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 81-88

    • NAID

      40022277718

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学教育におけるargumentationに着目した証明研究の展開:論証カリキュラムの開発研究における論点2017

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 5 Pages: 133-136

    • NAID

      40022277755

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教科指導におけるICT活用の具体化:各教科等の特徴を生かして2017

    • Author(s)
      松尾七重・寺井正憲・森田真吾・辻山洋介・大嶌竜午・物井尚子・高橋浩之・松嵜洋子・砂上史子
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66(1) Pages: 149-159

    • NAID

      120006482656

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発:領域「データの活用」における調査結果の考察2019

    • Author(s)
      辻山洋介,青山和裕,小松孝太郎,永田潤一郎,吉川厚
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業過程の研究手法としてのアーギュメンテーション分析2019

    • Author(s)
      真野祐輔,David A. Reid,小松孝太郎,辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 図形の求答問題をもとにした数学的探究を実現する教材開発:公立中学校での実践を通して2019

    • Author(s)
      加藤幸太,辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題設定における証明の説明性の顕在化:中学校数学科における実践を通して2019

    • Author(s)
      辻山洋介,佐久間淳一,垣野内将貴
    • Organizer
      日本数学教育学会 第52回秋期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 確率モデルの解釈・評価・比較における生徒の蓋然的な思考の様相:トゥールミンの「論のレイアウト」による分析を通して2018

    • Author(s)
      辻山洋介・小林隆義
    • Organizer
      日本科学教育学会 第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 科学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発:領域「データの活用」における調査内容について2018

    • Author(s)
      永田潤一郎・青山和裕・小松孝太郎・辻山洋介
    • Organizer
      日本科学教育学会 第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 課題探究として証明することのカリキュラム開発:領域「資料の活用」における指導法の開発に向けて2017

    • Author(s)
      永田潤一郎・青山和裕・辻山洋介・小松孝太郎・廣瀬俊哉
    • Organizer
      日本科学教育学会 第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的確率と統計的確率に基づいて同様に確からしい根元事象を考察する活動:中学生が設定したモデルとその変容2017

    • Author(s)
      小林隆義・辻山洋介
    • Organizer
      日本数学教育学会 第50回秋期研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 数学的活動を通した学習指導.清水美憲(編)『初等算数科教育』(pp. 105-116)2019

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086023
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 図形の概念と操作.算数科教育学研究会(編)『新版 算数科教育研究』(pp. 87-94)2019

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036816
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 問題解決の過程で得られる疑問や着想をもとにした問題設定.新算数教育研究会発行『新しい算数研究』,第573号(pp. 36-37)2019

    • Author(s)
      辻山洋介
    • Total Pages
      72
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Using examples of unsuccessful arguments to facilitate students’ reflection on their processes of proving. In A. J. Stylianides & G. H. Harel (Eds.), Advances in mathematics education research on proof and proving: An international perspective (pp. 269-281)2018

    • Author(s)
      Yosuke Tsujiyama, Yui Koki
    • Total Pages
      301
    • Publisher
      Springer International Publishing
    • ISBN
      9783319709956
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] International Seminar

    • URL

      http://www.osaka-kyoiku.ac.jp/~shinno/shinno/Int.Semi..html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 証明の指導と学習に関する国際研究集会 International Seminar of Research on Teaching and Learning Mathematical Proof2019

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi