• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Change of Special Needs Coordinators' Challenges at Regular Schools by Specializing them

Research Project

Project/Area Number 17K14070
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

MIYAKI HIDEO  山口大学, 教育学部, 講師 (30710785)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords特別支援教育コーディネーター / 専任化 / 業務内容 / 業務課題 / 通常の学校 / 専任 / 兼任
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine, through quantitative and qualitative analysis, how the work challenges of the special needs coordinators in regular schools would be changed by specializing them and the advantages and disadvantages with specializing coordinators.
Based on a questionnaire survey of coordinators in public kindergartens, elementary, middle and high schools, a quantitative and qualitative analysis revealed the advantages and disadvantages with specializing coordinator, as well as future issues for the functioning of the coordinator system in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、専任のコーディネーターと兼任のコーディネーターの業務内容や業務課題の違いが明らかになるとともに、コーディネーターの専任化のメリットとデメリットを量的検討と質的検討の両面から客観的に明らかにすることができた。これまで、コーディネーターの専任化は、その影響の客観的な検討がなされないままに進められてきた。本研究の結果は、今後の我が国のコーディネーター制度の在り方を考えていく上で極めて重要な資料となるだろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Specialized and Non-Specialized Special Needs Coordinators Employed at Regular Schools: Tasks and Challenges Faced2019

    • Author(s)
      宮木秀雄
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Special Education

      Volume: 56 Issue: 5 Pages: 269-279

    • DOI

      10.6033/tokkyou.56.269

    • NAID

      130007807094

    • ISSN
      0387-3374, 2186-5132
    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 通常の学校の特別支援教育コーディネーターの専任化に関する意識調査―専任のコーディネーターに対する質問紙調査を通して―2019

    • Author(s)
      宮木秀雄
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 113-117

    • NAID

      120006718528

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学校の特別支援教育コーディネーターの専任化に関する意識調査ー専任のコーディネーターに対する質問紙調査を通してー2018

    • Author(s)
      宮木秀雄
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 通常の学校の特別支援教育コーディネーターの業務内容と業務課題ー専任と兼任との比較を通してー2018

    • Author(s)
      宮木秀雄
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi