• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A model to explain individual differences in the understanding of indirect requests: a reward-based learning perspective

Research Project

Project/Area Number 17K17912
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Social psychology
Experimental psychology
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Hirakawa Makoto  広島大学, 教育学研究科, 講師 (50758133)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords間接的発話行為 / 言外の意味 / 間接的要求 / 発話理解 / 社会的報酬に基づく学習 / 社会的罰に基づく学習 / 社会的報酬の感受性 / 社会的罰の感受性 / 報酬・罰感受性 / Q学習モデル / 実験系心理学 / 社会系心理学
Outline of Final Research Achievements

In this study, a model for understanding indirect requests was examined, taking into account the feedback from the speakers.
The core consideration was to examine the relationship between the understanding of indirect requests and learning through social rewards and social punishments. Given the assumption that understanding the meaning of a request is likely to lead to the acquisition of social rewards, I predicted that there would be an association between learning rates and interpretive bias in social reward-based learning situations. However, the results of the study showed that individuals who were more sensitive to social punishment were more likely to judge the meaning of the request as correct in response to ambiguous utterances. It is possible that the interpretation bias to the request is moderated by the negative response to not interpreting it as a request.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日常的なコミュニケーションでは、発話のことば通りの意味から、話し手が言いたいことを適切に推論する必要がある。本研究では、話し手のフィードバックが、この推論過程を調整している可能性を検討し、怒り顔を避けるというような、社会的罰に敏感な人ほど、あいまいな発話から要求の意味をくみ取りやすいことを示した。日常的なコミュニケーションの成立の背後にある、意味の推測過程とその影響要因を明らかにすることで、コミュニケーションについての理解が深まることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 社会的学習の観点を組み込んだ間接的要求の理解モデルの提案2019

    • Author(s)
      平川真
    • Journal Title

      対人コミュニケーション研究

      Volume: 7 Pages: 39-58

    • NAID

      120006839492

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 間接的要求の解釈バイアスと社会的報酬に基づく学習の関係2020

    • Author(s)
      平川真
    • Organizer
      ヒューマンコミュニケーション基礎研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 間接的要求の解釈にバイアスを生じさせる社会的環境の存在2019

    • Author(s)
      平川真
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会心理学における統計モデリングの可能性2019

    • Author(s)
      平川真
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの背後にある意図を探る傾向の個人差ー2項分布を用いた間接的要求の解釈率のモデリングー2018

    • Author(s)
      平川真
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 間接的要求の解釈傾向と報酬感受性との関連2017

    • Author(s)
      平川真
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] たのしいベイズモデリング2018

    • Author(s)
      豊田 秀樹、下司 忠大、清水 裕士、平川 真、鈴木 朋子、坂本 次郎、小杉 考司、武藤 拓之、紀ノ定 保礼、岡田 謙介、徳岡 大、難波 修史、後藤 崇志、国里 愛彦、井上 和哉、鬼田 崇作、草薙 邦広、竹林 由武、杣取 恵太、北條 大樹
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762830402
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi