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shape optimization of a wind turbin with a corrugate wing Using Genetic Algorithms.

Research Project

Project/Area Number 17K18322
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Design engineering/Machine functional elements/Tribology
Energy engineering
Research InstitutionNippon Bunri University (2018-2019)
Ishikawa National College of Technology (2017)

Principal Investigator

HARADA ATSUSHI  日本文理大学, 工学部, 准教授 (40612023)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords流体工学 / 風洞実験 / 風力発電 / 生物模倣技術 / エネルギー工学 / 設計工学 / バイオミメティクス / 流体力学 / 生物模倣 / 風力 / 再生可能エネルギー
Outline of Final Research Achievements

It is known that a horizontal axis windmill with corrugated wings shows excellent performance in low air velocity regions. The irregularities of corrugated wings that have been studied so far were in the shape that the location of each vertex comes to center. In this study, the authors prepared several types of corrugated wings with various vertex locations and a horizontal axis windmill with a turbine of 500mm in diameter, and examined them by wind tunnel experiment. The result revealed influence of difference in shape of corrugated wings on efficiency.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で着目した風車はトンボの翅から着想を得た凹凸を持つタービンとなっている.凹凸を持つ風車はコルゲート翼と呼び,これを風車に用いることにより,風速が5m/s以下で高い発電効率を持ち,安定した発電を可能としている.本研究では,この風車の効率改善に向けて最適な形状を得るための設計手法を模索するため,実験により形状の探索を行った.様々な形状と効率の関係を明らかにし,高い効率で風のエネルギーを電力に変えることができる形状を明らかにすることができた.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2017

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] コルゲート翼を有する小型水平軸風車に関する実験的研究~翼端形状が効率に与える影響~2020

    • Author(s)
      原田 敦史,山本 塁
    • Organizer
      日本機械学会九州支部_九州学生会第51回学生員卒業研究発表講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] コルゲート翼を有する 小型水平軸風車に関する実験的研究~凹凸形状が効率に与える影響~2019

    • Author(s)
      原田 敦史
    • Organizer
      第41回風力エネルギー利用シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] RANS モデルを用いたコルゲート翼を有する水平軸風車の性能予測2017

    • Author(s)
      原田 敦史,岡崎 覚万
    • Organizer
      第39回風力エネルギー利用シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コルゲート翼周りの流動ダイナミクスに関する研究2017

    • Author(s)
      瀬戸 菜月,原田 敦史
    • Organizer
      第3ブロック専攻科研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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