• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a mental health literacy intervention program on developmental disabilities among college students

Research Project

Project/Area Number 17K18399
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Applied health science
Educational psychology
Research InstitutionTokyo Kasei University (2018-2019)
University of Tsukuba (2017)

Principal Investigator

Mizuno Masashi  東京家政大学, 子ども学部, 期限付講師 (60770047)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords発達障害 / メンタルヘルスリテラシー / 尺度作成 / 直接的支援意図 / 支援機関の利用の勧め / 多次元共感性 / 動画教材 / 介入 / 大学教員 / 大学生 / 共感 / 支援提供意図 / サポート提供 / 援助要請の勧め / スティグマ
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on mental health literacy in relation to "developmental disabilities among university students" and the measurement scale was created. In addition, based on this measurement scale, the influence and determinants of mental health literacy on "developmental disabilities among college students" were investigated. Based on the findings of these basic researches, we created a mental health literacy intervention program (video materials) and confirmed its effectiveness.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では世界で初めて,「大学生の発達障害」に関するメンタルヘルスリテラシーを測定可能な尺度を作成した。このことにより,この分野の基礎研究や介入研究の基盤を確立できた。また,本研究では基礎研究の知見に基づき,メンタルヘルスリテラシーの介入プログラム(動画教材)を作成し,その一定の有効性が示された。この動画教材を用いることで,大学教員や周囲の大学生のメンタルヘルスリテラシーを高めることができ,ひいては発達障害の大学生の大学適応につながると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 大学生の発達障害に関するメンタルヘルスリテラシー尺度の適用範囲の拡張―大学生版の開発―2020

    • Author(s)
      水野雅之
    • Journal Title

      東京家政大学研究紀要

      Volume: 60 Pages: 139-146

    • NAID

      120007145809

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の発達障害に関するメンタルヘルスリテラシー尺度の作成2019

    • Author(s)
      水野雅之
    • Journal Title

      学生相談研究

      Volume: 39

    • NAID

      40021933551

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 発達障害に関するメンタルヘルスリテラシーが大学における特別な配慮への許容度に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      水野雅之
    • Organizer
      第19回日本認知療法・認知行動療法学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生の発達障害に関するメンタルヘルスリテラシー尺度の作成―大学生を対象として―2019

    • Author(s)
      水野雅之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の大学生に関するメンタルヘルスリテラシー尺度の作成―大学教員を対象として―2018

    • Author(s)
      水野雅之
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi