• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

empowering women teachers in building caring learning community

Research Project

Project/Area Number 17K18614
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

ASAI SACHIKO  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 准教授 (30361596)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金田 裕子  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (30367726)
申 智媛  帝京大学短期大学, その他部局等, 講師 (40784731)
望月 一枝  日本女子大学, 家政学部, 研究員 (60431615)
黒田 友紀  日本大学, 理工学部, 准教授 (60631851)
北田 佳子  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (60574415)
Research Collaborator TAMAKI kumiko  
SHIBATA mariko  
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords学校改革 / 教師の語り / ナラティブ探究 / 教師のコミュニティ / 教師の責任 / ヴァルネラビリティ / 真正性 / 女性教師 / 学校づくり / ナラティブ / フェミニズム / 教師のナラティブ / ジェンダー平等 / フェミニン・リーダーシップ / 教育学 / エンパワメント / ケアリング
Outline of Final Research Achievements

This study introduced a case of school reform in a public elementary school, hereon named “A-school”, in the city of O, Japan. The study analyzed how the teacher-community at A-school developed through the school reform. We found out the following: (1) The narrative based on the dominant culture in ordinary elementary schools tends to emphasize individual classroom teacher’s responsibility for students in his/her own class. Such narrative makes it difficult to develop teacher-community. (2) Counter to the dominant narrative, teachers in A-school positively disclosed their “inability” to share their responsibility for their students. (3) The teachers in A-school realized that being aware of one’s own “inability” and asking for others’ help do not mean giving up one’s own responsibility. Instead, the teachers found that they pursued their own responsibility through continuous questioning of their “abilities” needed for their students’ education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は以下の二つある。第一に、教育実践上の示唆として、教師が子どもの成長への責任を協働で担うコミュニティの形成について、新たな方途を示した点にある。従来の教師コミュニティのモデルは、専門性を基盤とした協働であるが、本研究は「できない」ということから出発し、具体的な子どもへの責任を分有することによって構成されるコミュニティのあり方を示した。それは家庭責任等によって弱い立場に立つことの多い女性教師が力を発揮しやすいモデルである。
研究上の示唆は、学校改革の語りを「個人のストーリー」「コミュニティ・ナラティブ」「支配的な文化のナラティブ」の三つの次元で捉える枠組みを提示した点にある。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 新教育における教師の教育研究―実地授業と実践記録―2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教育新世界

      Volume: 67 Pages: 18-24

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] チーム学校2019

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 2019年2月 Pages: 60-60

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業における学生の聴き合う関係の構築に関する実践研究 ー学生のコミュニケーションの特徴に注目してー2019

    • Author(s)
      杉坂郁子、申智媛
    • Journal Title

      帝京大学短期大学紀要

      Volume: 39 Pages: 1-18

    • NAID

      120006734328

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校の改革における教師のコミュニティの形成―「できない」という教師の語りに着目して―2018

    • Author(s)
      浅井幸子・黒田友紀・金田裕子・北田佳子・柴田万里子・申智媛・玉城久美子・望月一枝
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 27 Pages: 110-121

    • NAID

      130007870435

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 副担任として教職を生きるために2018

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 205 Pages: 125-125

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ケア」と自治の関係を考えるー「誰も置き去りにしない社会」に向けて2018

    • Author(s)
      望月一枝
    • Journal Title

      高校生活指導

      Volume: 207 Pages: 48-55

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校における「自分の言葉」の探求ーオーセンティシティの視点からー2018

    • Author(s)
      黒田友紀・金田裕子・北田佳子・浅井幸子・申智媛・望月一枝・玉城久美子・柴田万里子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] みんなが主人公になる学校づくり―教師とそのコミュニティの変容を中心に―2018

    • Author(s)
      浅井幸子・申智媛・金田裕子・北田佳子・黒田友紀・柴田万里子・望月一枝・玉城久美子
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新教育における教師の教育研究―実地授業と実践記録―2018

    • Author(s)
      浅井幸子
    • Organizer
      世界新教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもと女性教師のエンパワメントを促す学校改革-オーセンティシティの回復に着目して-2017

    • Author(s)
      浅井幸子・黒田友紀・柴田万里子・望月一枝・金田裕子・北田佳子・申智媛
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Education in Japan: A Comprehensive Analysis of Education Reforms and Practices2019

    • Author(s)
      Kitamura,Y., Omomo, T., Katsuno, M., Asai, S. et al.
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] これからの質的研究法2019

    • Author(s)
      秋田喜代美、藤江康彦、浅井幸子ほか
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      東京図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 韓国の現代学校改革研究-1990年代後半の教師たちを中心とした新しい学校づくりー2019

    • Author(s)
      申智媛
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] SDGs時代の教育―すべての人に質の高い学びの機会を2019

    • Author(s)
      北村友人、佐藤真久、佐藤学、浅井幸子ほか
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 質的心理学辞典2018

    • Author(s)
      能智正博、浅井幸子ほか
    • Total Pages
      432
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] 東京大学バリアフリー教育センターインクルーシブ教育定例研究会(特別回) 「アメリカのフル・インクルーシブ教育における教師の専門性」2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi