• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International Comparisons of Active Learning in Physics Education

Research Project

Project/Area Number 17K18618
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionKanazawa University

Principal Investigator

YOSHINAGA KEIICHIRO  金沢大学, 高等教育開発・支援系, 教授 (70313492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鈴木 久男  北海道大学, 理学研究院, 教授 (20192619)
斉藤 準  帯広畜産大学, 畜産学部, 講師 (90757668)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Keywords物理教育 / アクティブ・ラーニング / 研究大学 / 汎用能力 / STEM教育 / 教育改善 / 教育組織 / エリート教育 / PBL / 知識基盤社会 / アクティブラーニング / 授業改善 / 入学選抜 / 卒業後の進路 / 反転授業 / LMS / STEM / 教育改革 / 理数科支援 / 理工系人材
Outline of Final Research Achievements

Site visits to major research universities in Asia revealed that physics departments value the traditional curriculum and teaching. The introduction of active learning in the discipline is limited to LMS, flipped classrooms, and some student projects. The departments still focus on the training of researchers.
Today, physics education faces two issues. One is the lowering academic standards of entrants. To cope with this, the physics departments are working on their own admissions and subject tests. The other is the rising need to teach physics to non-physics majors. In each case, the traditional ideal of the nexus between teaching and research is becoming difficult to maintain. For this reason, many universities set up physics teaching centers or hire faculty members whose main mission is teaching. Physics is an example of the traditional discipline which faces the reconsideration of its roles and responsibilities regarding teaching and admissions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、知識基盤社会を迎えて、高等教育は大きな変化を経験している。その変化のうちの一つが、専門主義の再検討である。これまで、多くの学問分野は、学生自身の高い意欲と自学自習を前提とした研究者養成を主眼にしており、入学選抜や他分野専攻の学生の教育に対しては、あまり関心を払ってこなかった。しかしながら、中等教育の易化に伴う入学者の水準低下やSTEM人材育成への要請は、従来の研究至上主義にとどまることを許さなくなっている。本研究は、最も専門主義が強固な学問の一つである物理学に着目し、教育方法・教員組織がどのような変化を経験しているかを明らかにするものである。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 11 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 海外の研究大学における物理教育の現状と課題2019

    • Author(s)
      吉永契一郎 鈴木久男 斉藤準
    • Journal Title

      大学の物理教育

      Volume: 25

    • NAID

      130007632708

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 現代のリベラルアーツとしての理数工系科目(STEM)の開発と実践のために2019

    • Author(s)
      吉永契一郎 斉藤準 磯田正美 野口範子 細川敏幸
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 上位校からみた世界大学ランキング2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Journal Title

      比較教育学研究

      Volume: 56 Pages: 150-159

    • NAID

      130007902874

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学から見た学習指導要領2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 66

    • NAID

      130007494112

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] AAC&U Meeting 2017の報告2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 米国STEM教育におけるDBERの勃興ー日本の大学教育への示唆を求めてー」2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 4

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国STEM教育におけるDBERの勃興2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Journal Title

      東北大学高度教養教育・学生支援機構紀要

      Volume: 4 Pages: 239-246

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ヨーロッパの物理教育改革(2016年)2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Journal Title

      大学の物理教育

      Volume: 23(1) Pages: 44-47

    • NAID

      130006832329

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 東アジア有力大学における物理学教育2019

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      北海道大学国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM共通教育におけるMoodleの利用とその評価2019

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      MoodleMoot Japan 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] AAC&U STEM Meetingの報告2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      北海道大学国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アジアのアクティブラーニング2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      北海道大学国際シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育実践を蓄積・共有化するオンライン・サイトの構築に向けて2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      第23回FDフォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] AAC&U STEM Meeting 2018の報告2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Fostering Open-Ended Problem-Solving Skills of Undergraduate STEM Students2018

    • Author(s)
      Hisao Suzuki, Keiichiro Yoshinaga, Jun Saito
    • Organizer
      AAC&U STEM Meeting
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教育改革の国際比較2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      北海道大学STEMシンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Performance or Engagement: The Issues of STEM Education in East Asia and the United States2018

    • Author(s)
      Keiichiro Yoshinaga
    • Organizer
      GHEF
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] アジアのSTEM教育におけるアクティブラーニング2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多様な学生への対応を目指したSTEM教育2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      第68回東北・北海道地区高等・共通教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な学生への対応を目指した反転授業導入の試み2018

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      第9回物理教育シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 2018年度AAAS大会報告2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中進国タイの高等教育モデル2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ヨーロッパのエリート大学における物理教育2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 上位校からみた世界大学ランキング2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      日本比較教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] STEM Education Reform from a Comparative Perspective2017

    • Author(s)
      Keiichiro Yoshinaga
    • Organizer
      Flinders University
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Comparisons of STEM Education Reform2017

    • Author(s)
      Keiichiro Yoshinaga
    • Organizer
      AISTEEL
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの国際比較2017

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Organizer
      北海道大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学における文理融合科目の展望2017

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] AAC&U STEM Meetingの報告2017

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] AAU STEM Initiativeによる組織的STEM改善とコロラド大学ボルダー校における実践2017

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物理学の大人数講義型授業におけるアクティブラーニングとその評価・検証2017

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      北海道地区大学高等・共通教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アジアのアクティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      北海道大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] STEM教育実践を蓄積・共有化するオンライン・サイトの構築に向けて2017

    • Author(s)
      斉藤準
    • Organizer
      第23回FDフォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 高等教育のグローバル化とSTEM教育改革2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      広島大学高等教育開発研究センター叢書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] インテグレート科学:現代を生きるための科学力養成講座2018

    • Author(s)
      鈴木久男
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      Amazon Services International
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 高等教育のグローバル化とSTEM教育改革2018

    • Author(s)
      吉永契一郎
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      広島大学高等教育研究開発センター
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi