• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Panel data analysis on career development of young teachers

Research Project

Project/Area Number 17K18649
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education and related fields
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

TSUYUGUCHI Kenji  愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (70312139)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 城戸 茂  愛媛大学, 教育学研究科, 教授 (00591091)
小田 正志  愛媛大学, 教育学研究科, 特命教員(教授) (40782579)
高橋 葉子  愛媛大学, 教育学研究科, 特定教授 (40782587)
Project Period (FY) 2017-06-30 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords教育学 / 若年層教員 / キャリア発達 / パネルデータ分析 / 初任者教員 / ソーシャル・キャピタル / 社会関係資本
Outline of Final Research Achievements

In this research, we consider the career development of young teachers from the viewpoint of stocking psychological capital (work engagement) and health capital (depressive tendency) and realizing well-being (subjective well-being).We analyzed the effects of social capital ( work environment) and overtime hours (work environment) on these constituent factors of career development, and obtained practical suggestions.The data used are the quantitative panel data of the teachers in the first and second years of the 2018 newcomers of all elementary and junior high schools in one prefecture, and the qualitative panel data generated by the follow-up hearing survey of seven people.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

若年層教員にとって、抑鬱傾向は時間外勤務時間が長くなると高まる。主観的幸福感は時間外勤務時間が長くなると低下する。しかし、ワーク・エンゲイジメントは、時間外勤務時間が長い方が高まる。時間外勤務時間は、何を成果として設定するかによって意味が変化することが明らかにされた。
また、学校組織における子供・保護者・同僚・管理職との信頼は、抑鬱傾向を低下させ、ワーク・エンゲイジメントと主観的幸福感を高める効果を有することが明らかにされた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 高校教員のワーク・エンゲイジメントを規定する要因は何か?2020

    • Author(s)
      武智義尚・露口健司
    • Journal Title

      学校改善研究紀要

      Volume: 3 Pages: 63-75

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 高校教員のワーク・エンゲイジメントと主観的幸福感-時間外勤務時間を文脈変数とする分析モデルの検討-2019

    • Author(s)
      露口健司
    • Organizer
      日本教育行政学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初任者教員のソーシャル・キャピタルが教職適応に及ぼす効果2018

    • Author(s)
      露口健司
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初任者教員の精神的健康における実証分析2018

    • Author(s)
      中尾走・露口健司
    • Organizer
      日本学校改善学会2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 初任者教員のソーシャル・キャピタルが教職適応に及ぼす効果 ―傾向スコアを用いた共変量調整による因果効果の推定―2018

    • Author(s)
      露口健司
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-07-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi