Project/Area Number |
17KT0142
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 特設分野 |
Research Field |
Orality and Society
|
Research Institution | Tokyo Denki University |
Principal Investigator |
Yusuke Ikeda 東京電機大学, 未来科学研究科, 助教 (80466333)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
及川 靖広 早稲田大学, 理工学術院, 教授 (70333135)
|
Project Period (FY) |
2017-07-18 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
|
Keywords | 物理音場再現 / 高速1bit信号 / 空間インパルス応答 / スピーカアレイ / マイクロホンアレイ / 音像定位 / 局所音場合成 / 物理音場合成 / 臨場感音響 / 立体音響 / バーチャルリアリティ / ユーザインターフェース / 制御工学 / 機械力学・制御 / 応用数学 |
Outline of Final Research Achievements |
To focus on the primal spatial information of acoustic voice, we propose the dynamic sound field synthesis system that physically synthesizes the voice's sound field. The listener can move freely with no attachment such as headphones, by moving the controlled sound field to track the listener's head. This research project develops the immersive multi-channel sound synthesis system with loudspeakers directly driven by high-speed 1bit signals and proposed dynamic local sound field synthesis. Furthermore, we introduced the estimation method of the spatial impulse response to improve the effectiveness of impulse response measurement for local sound field synthesis. From the simulation and anechoic chamber experiments, direct sound and early reflections of impulse response in the local area can be modeled from the adjacent small number of microphones.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
音声の持つ空間的な情報(音源の位置,指向性)は,無意識にその変化が知覚されており,人の存在感といった高次の認知的感覚への寄与が期待される。本研究で提案された動的局所音場再現システムでは,再生システムの小型化によって多チャンネル音場再生システムの構築を容易にし,また,聴取者の位置に合わせて局所的に音場を合成し,スピーカの物理的制約を以上の高周波数まで音場を制御する。さらに音場制御に必要な多数点の空間インパルス応答を効率的に取得する推定技術を提案し,これらの技術を複合することで,従来法では困難であった高精度な音場再現の実現が容易となり,音空間のリアリティに関する認知的理解への貢献が期待できる。
|