• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Science Education Programs for the Cultivation of Creative Human Resources in Ubiquitous Society

Research Project

Project/Area Number 18200048
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (A)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

INAGAKI Shigenori  Kobe University, 人間発達環境学研究科, 教授 (70176387)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) YAMAGUCHI Etsuji  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (00324898)
FUNAOI Hideo  広島大学, 工学研究科, 准教授 (20344830)
DEGUCHI Akiko  宇都宮大学, 教育学部, 講師 (70515981)
OHSHIMA Ritsuko  静岡大学, 情報学部, 准教授 (70377729)
TAKENAKA Makiko  大分大学, 教育福祉科学部, 准教授 (70381019)
SUGIMOTO Masanori  東京大学, 工学系研究科, 准教授 (90280560)
KUSUNOKI Fusako  多摩美術大学, 美術学部, 教授 (40192025)
OSHIMA Jun  静岡大学, 情報学部, 教授 (70281722)
NAKAYAMA Hayashi  宮崎大学, 教育学研究科, 教授 (90237470)
MURAYAMA Isao  静岡大学, 教育学研究科, 教授 (40210067)
SAKAMOTO Miki  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (90293729)
Research Collaborator DAIKOKU Takafumi  同志社女子大学, 教職課程センター, 教授 (80551358)
YAMAMOTO Tomokazu  宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (70584572)
KURODA Hideko  神戸大学, 附属小学校, 教諭
KAMIYAMA Shinichi  神戸大学, 附属住吉小学校, 教諭
FUJIMOTO Masaji  小林聖心女学院小学校, 教諭
MISAWA Naohisa  小林聖心女学院小学校, 教諭
TACHIBANA Sanae  三木市立緑が丘小学校, 教諭
Project Period (FY) 2006 – 2009
Project Status Completed (Fiscal Year 2009)
Budget Amount *help
¥46,800,000 (Direct Cost: ¥36,000,000、Indirect Cost: ¥10,800,000)
Fiscal Year 2009: ¥7,800,000 (Direct Cost: ¥6,000,000、Indirect Cost: ¥1,800,000)
Fiscal Year 2008: ¥9,880,000 (Direct Cost: ¥7,600,000、Indirect Cost: ¥2,280,000)
Fiscal Year 2007: ¥10,660,000 (Direct Cost: ¥8,200,000、Indirect Cost: ¥2,460,000)
Fiscal Year 2006: ¥18,460,000 (Direct Cost: ¥14,200,000、Indirect Cost: ¥4,260,000)
Keywords科学教育 / 教育プログラム開発 / 学習支援 / 創造的人材育成 / ユビキタス社会 / テクノロジ / プログラム開発 / 創造的人材の育成 / テクノロジ利用 / カリキュラム開発 / ユビキタス / 教育プログラムの開発と評価
Research Abstract

The purpose of this research is to create several CSCL (Computer Supported Collaborative Learning) systems originate in ubiquitous technology, thereby to develop and evaluate programs in science education that enable to foster human resources with creativity, which ultimately represents innovative science education that enhances ubiquitous society. To achieve these goals, our group firstly set four realms of scientific aptitudes considered to be desirable to equip such as : Discussion/Description, Conceptual Integration, Observation/Informational Application, and Deduction/Solution. Subsequently, based on the foresaid respective realms, we have introduced epoch-making IT lessons at targeting schools as demonstrative experiments. As results, we defined effective design principles in the school lessons that would contribute to the advancement of students' aptitudes.

Report

(6 results)
  • 2009 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2008 Annual Research Report   Self-evaluation Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (106 results)

All 2010 2009 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (65 results) (of which Peer Reviewed: 49 results) Presentation (40 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Development of a mobile quiz game authoring system for supporting fieldwork learning2010

    • Author(s)
      Makiko Takenaka, Yasuhisa Okazaki, Kazuhiro Yasutani, Masahiko Ohkubo
    • Journal Title

      Proceedings of the IADIS International Conference Mobile Learning 2010

      Pages: 341-345

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 再構成型コンセプトマップ作成ソフトウェアを利用した協同的概念整理型ノートテーキングの指導:中学校理科「電流のはたらき」での実践を通して2010

    • Author(s)
      舟生日出男
    • Journal Title

      科学教育研究 34(2)(印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協調学習に対するデザイン実験アプローチ-小学校における長期的な実践研究からの知見-2010

    • Author(s)
      村山功
    • Journal Title

      科学教育研究 34(2)(印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学技術問題の解決を目指した協調学習のデザイン研究:電力問題を取り上げた単元における「問題を定義すること」の学習2010

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      科学教育研究 34(2)(印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して2010

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      教育心理学研究 58(1)(印刷中)

    • NAID

      110007619642

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of digital fortune line system for iPhone/iPod touch toward supporting science learning2010

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2010 (印刷中)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a mobile quiz game authoring system for supporting fieldwork learning2010

    • Author(s)
      Makiko Takenaka
    • Journal Title

      Proceedings of the IADIS International Conference Mobile Learning 2010

      Pages: 341-345

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article]2010

    • Author(s)
      大島律子
    • Journal Title

      テクノロジー利用による学びの支援,『「学び」の認知科学事典』(渡部信一(編))(大修館書店)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証2009

    • Author(s)
      橘早苗・稲垣成哲・山口悦司・坂本美紀・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・藤本雅司・山本智一
    • Journal Title

      科学教育研究 第33巻,第4号

      Pages: 362-369

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校と家庭との連携を支援するための授業デザイン:カメラ付き携帯電話を活用した生活科での親子学習2009

    • Author(s)
      黒田秀子, 竹中真希子, 稲垣成哲
    • Journal Title

      せいかつか, そうごう 第16号

      Pages: 102-109

    • NAID

      40016750669

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解の再検証2009

    • Author(s)
      橘早苗
    • Journal Title

      科学教育学研究 33(4)

      Pages: 362-369

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Supporting learners' reflection through comparing with other learners' thinking : Development and evaluation of reflective mapping software2009

    • Author(s)
      Akiko Deguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the National Association for Research in Science Teaching 2009 Annual Meeting (CD-ROM)

      Pages: 8-8

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Which is the better tool for promoting conceptual change, paper-and-pencil or digital fortune line? : Case analysis of classroom discourse2009

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2009

      Pages: 2343-2349

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校と家庭との連携を支援するための授業デザイン:カメラ付き携帯電話を活用した生活科での親子学習2009

    • Author(s)
      黒田秀子
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう 16

      Pages: 102-109

    • NAID

      40016750669

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      Yamaguchi, E.
    • Journal Title

      Fostering Students' Participation in Face-to-Face Interactions and Deepening Their Understanding by Integrating Personal and Shared Spaces, In Transactions on Edutainment II(Lecture Notes In Computer Science)(Springer-Verlag)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article]2009

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      科学的思考の育成,『小学生の生活とこころの発達』(心理科学研究会(編))(福村出版)

    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Journal Article] Fostering students' participation in face-to-face interactions. anddeepening their understanding by integrating personal andshared spaces2009

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi
    • Journal Title

      Transactions on Edutainment (掲載確定) (in press)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Supporting learners' reflection through comparing with otherlearners' thinking : Development and evaluation of reflectivemapping software2009

    • Author(s)
      Akiko Deguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the National Association for Research in Science Teaching 2009 Annual Meeting (掲載確定) (in press)

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校と家庭との連携を支援するための授業デザイン-カメラ付き携帯電話を活用した生活科での親子学習-2009

    • Author(s)
      黒田秀子
    • Journal Title

      せいかつか&そうごう (掲載確定) 16号(印刷中)

    • NAID

      40016750669

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A design experiment in elementary science lesson using concept mapping software for reconstructing learning processes2008

    • Author(s)
      Akiko Deguchi, Shigenori Inagaki, Etsuji Yamaguchi, Hideo Funao
    • Journal Title

      Proceedings of the Third International Conference on Concept Mapping 2008 Vol.1

      Pages: 30-36

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的な気付きの質を高める生活科の授業デザイン:2年生の「季節見つけ」におけるテクノロジの利用2008

    • Author(s)
      黒田秀子, 竹中真希子, 出口明子, 稲垣成哲
    • Journal Title

      せいかつか, そうごう 第15号

      Pages: 68-75

    • NAID

      40016067847

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同学習における基本的構成要素の活性化支援:ジョンソンらの協同学習論に基づいた思考外化テクノロジ利用のデザイン原則の提案2008

    • Author(s)
      大黒孝文・出口明子・山口悦司・舟生日出男・稲垣成哲
    • Journal Title

      理科教育学研究 第49巻,第2号

      Pages: 41-58

    • NAID

      110007592949

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「協同学習における基本的構成要素の活性化支援 : ジョンソンらの協同学習論に基づいた思考外化テクノロジ利用のデザイン原則の提案」2008

    • Author(s)
      大黒孝文, 出口明子, 山口悦司, 舟生日出男, 稲垣成哲
    • Journal Title

      理科教育学研究 49-2

      Pages: 41-57

    • NAID

      110007592949

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同学習における基本的構成要素の活性化支援 : ジョンソンらの協同学習論に基づいた思考外化テクノロジ利用のデザイン原則の提案2008

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Journal Title

      理科教育学研究 49 (1)

      Pages: 41-58

    • NAID

      110007592949

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Enhancement of the digital fortune line system for acceleratingmutual examination of learners' conceptual ecologies2008

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi
    • Journal Title

      Proceedings of International Conference on Computers in Education 2008

      Pages: 617-621

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fostering students' ability in "defining problems" onsocioscientific issues through a CSCL-based science curriculum2008

    • Author(s)
      Miki Sakamoto
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2008

      Pages: 2710-2715

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Teaching Method for Collaborative Note-taking Strategy to Improve Skill of Arranging Concepts2008

    • Author(s)
      Takafumi Daikoku
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2008

      Pages: 2557-2562

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development and Evaluation of Concept Mapping Software for Supporting Reflection through Comparing with Other Learners' Thinking Process2008

    • Author(s)
      Akiko Deguchi
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2008

      Pages: 4673-4678

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A design experiment in elementary science lesson using conceptmapping software for reconstructing learning processes : Conceptual understanding of "three states of matter2008

    • Author(s)
      Akiko Deguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the Third International Conference on Concept Mapping 2008

      Pages: 30-36

    • NAID

      110006196925

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知的な気付きの質を高める生活科の授業デザイン:2年生の「季節見つけ」におけるテクノロジの利用2008

    • Author(s)
      黒田 秀子
    • Journal Title

      日本生活科・総合教育学会『せいかつか&そうごう』 15巻

      Pages: 68-75

    • NAID

      40016067847

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解:小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀・村山功・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・竹下裕子・橘早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻,第4号

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006652160

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育におけるテクノロジを利用したリフレクション支援の研究動向2007

    • Author(s)
      出口明子・稲垣成哲・山口悦司・舟生日出男
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻,第2号

      Pages: 71-85

    • NAID

      110006318014

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同学習における対面的-積極的相互作用の活性化:テクノロジを利用した思考の外化に着目して2007

    • Author(s)
      大黒孝文・出口明子・山口悦司・舟生日出男・稲垣成哲
    • Journal Title

      理科教育学研究 第48巻,第1号

      Pages: 35-49

    • NAID

      110006884602

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大久保正彦(2007)自然観察の道具としてのカメラ付き携帯電話の可能性2007

    • Author(s)
      竹中真希子, 稲垣成哲, 黒田秀子, 出口明子
    • Journal Title

      理科教育学研究 第48巻,第2号

      Pages: 53-62

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀, 村山功, 山口悦司, 稲垣成哲, 大島純, 大島律子, 中山 迅, 竹中真希子, 山本智一, 藤本雅司, 竹下裕子, 橘 早苗
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻, 第4号

      Pages: 220-227

    • NAID

      110006652160

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における情報テクノロジを利用したリフレクション支援の研究動向2007

    • Author(s)
      出口明子, 稲垣成哲, 山口悦司, 舟生日出男
    • Journal Title

      科学教育研究 第31巻, 第2号

      Pages: 71-85

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自然観察の道具としてのカメラ付携帯電話の可能性2007

    • Author(s)
      竹中真希子, 稲垣成哲, 黒田秀子, 出口明子, 大久保正彦
    • Journal Title

      理科教育学研究 第48巻, 第2号

      Pages: 53-62

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Fostering Students Participation in Face-to-Face Interactions and Deepening Their Understanding by Integrating Personal and Shared Spaces2007

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi
    • Journal Title

      Proceedings of CSCL2007

      Pages: 794-796

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自然観察の道具としてのカメラ付携帯電話の可能性2007

    • Author(s)
      竹中 真希子
    • Journal Title

      日本理科教育学会『理科教育学研究』 48巻・2号

      Pages: 68-75

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Supporting Learning Community Using Mobile Phones2007

    • Author(s)
      Makiko Takenaka
    • Journal Title

      Proceedings of the 2nd International Workshop on Mobile and Ubiquitous Learning Environment

      Pages: 49-52

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育における情報テクノロジを利用したリフレクション支援の研究動向2007

    • Author(s)
      出口 明子
    • Journal Title

      日本科学教育学会『科学教育研究』 31巻・2号

      Pages: 71-85

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協同学習における対面的-積極的相互作用の活性化:テクノロジを利用した思考の外化に着目して2007

    • Author(s)
      大黒 孝文
    • Journal Title

      日本理科教育学会『理科教育学研究』 48巻・1号

      Pages: 71-85

    • NAID

      110006884602

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Thinking Process Based Reflection Promotes Conceptual Change: In the lesson of"Three States of Matter"Using Concept Mapping Software for Reconstructing Learning Processes.2007

    • Author(s)
      Akiko Deguchi
    • Journal Title

      Proceedings of the National Association for Research in Science Teaching

      Pages: 9-9

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Digital Fortune Line System: Technology for Promoting Conceptual Change through Visualization and Sharing of Learners' Conceptual Ecologies2007

    • Author(s)
      Etuji Yamaguchi
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications

      Pages: 3837-3842

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluation of digital fortune line system: How does it mediate sharing of learners' commitment?2007

    • Author(s)
      Naohisa Misawa
    • Journal Title

      The Supplementary Proceedings of International Conference on Computers in Education

      Pages: 5-6

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解 : 小学校第6学年「燃焼」を事例として2007

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 21・5

      Pages: 99-104

    • NAID

      110006344164

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Knowledge-Building Activity Structures in Japanese Elementary Science Pedagogy2006

    • Author(s)
      Jun Oshima, Ritsuko Oshima, Isao Murayama, Shigenori Inagaki, Makiko Takenaka, Tomokazu Yamamoto, Etsuji Yamaguchi, Hayashi Nakayama
    • Journal Title

      International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 1(2)

      Pages: 229-246

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] あんどう君プロジェクト:リフレクションを指向した学習コミュニティの発展2006

    • Author(s)
      稲垣成哲・舟生日出男・山口悦司・出口明子
    • Journal Title

      科学教育研究 第30巻,第3号

      Pages: 132-144

    • NAID

      110002695422

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 創発的分業を支援するCSCLシステムの実践的評価2006

    • Author(s)
      稲垣成哲
    • Journal Title

      科学教育研究 30・5

      Pages: 269-284

    • NAID

      110006223704

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] あんどう君プロジェクト : リフレクションを指向した学習コミュニティの発展2006

    • Author(s)
      稲垣成哲
    • Journal Title

      科学教育研究 30・3

      Pages: 132-144

    • NAID

      110002695422

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] デジタル運勢ラインシステム : 開発理念と実装2006

    • Author(s)
      稲垣成哲
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 30・6

      Pages: 53-56

    • NAID

      110004781751

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development and pilot study of a mobile phone-aided mutaual monitoring support system2006

    • Author(s)
      Takenaka, Makiko
    • Journal Title

      Proceedings of Forth IEEE International Workshop on Wireless Mobile and Ubiquitous Technology in Education

      Pages: 39-46

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Fieldwork Support System Using Mobile Phones : Evaluations of Information Sharing in the Second Grade'sLife Environment Study2006

    • Author(s)
      Takenaka, Makiko
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia.Hypermedia & Telecommunications 2006

      Pages: 1325-1331

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Expansion of Learning Community Using Mobile Phones2006

    • Author(s)
      Takenaka, Makiko
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate.Government, Healthcare, & Higher Education 2006

      Pages: 943-948

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Digital Fortune Line System : Externalizing and Sharing learners' commitments2006

    • Author(s)
      Funaoia, Hideo
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, & Higher Education 2006

      Pages: 2823-2828

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Situated Evaluation of Concept Mapping Software with Bookmarking Function for Supporting Reflection and Dialogue : Interaction Analysis of Collaborative Learning Processes2006

    • Author(s)
      Deguchi, Akiko
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2006

      Pages: 2111-2118

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] Practical Evaluation of Concept Mapping Software for Reconstructing Learning Process : Analysis of the Learners' Conceptual Understanding2006

    • Author(s)
      Deguchi, Akiko
    • Journal Title

      Paper presented at the meeting of the National Association for Research in Science Teaching

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 再構成型コンセプトマップ作成ソフトウェアを利用した理科授業のデザイン実験 : 「物質の三態変化」における慨念理解に着目して2006

    • Author(s)
      出口明子
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 21・1

      Pages: 103-108

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] アナロジーを活用した理解深化支援に関する実践的研究 : 中学校理科「電流と電圧」を事例として2006

    • Author(s)
      三澤尚久
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告 21・1

      Pages: 109-112

    • NAID

      110006196926

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知識構築型アーギュメントの獲得:小学生を対象とした科学技術問題に関するカリキュラムの開発と改善を通して

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・村山功・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司・橘早苗
    • Journal Title

      教育心理学研究 第58巻,第1号(印刷中)

    • NAID

      110007619642

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学技術問題の解決を目指した協調学習のデザイン研究:電力問題を取り上げた単元における「問題を定義すること」の学習

    • Author(s)
      坂本美紀・山本智一・山口悦司・稲垣成哲・大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・村山功
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻,第2号(印刷中)

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 再構成型コンセプトマップ作成ソフトウェアを利用した協同的概念整理型ノートテーキングの指導:中学校理科「電流のはたらき」での実践を通して

    • Author(s)
      舟生日出男・大黒孝文・稲垣成哲・山口悦司・出口明子
    • Journal Title

      科学教育研究 第34巻,第2号(印刷中)

    • Related Report
      2009 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of digital fortune line system for iPhone/iPod touch toward supporting science learning

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi, Hideo Funaoi, Akiko Deguchi, Shigenori Inagaki
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia, Telecommunications 2010

    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Journal Article] Fostering Students Participation in Face-to-Face Interactions and Deepening Their Understanding by Integrating Personal and Shared Spaces, Transactions of Edutainment

    • Author(s)
      Yamaguchi, E., Inagaki, S., Sugimoto, M., Kusunoki, F., Tachibana, S., Yamamoto, T., Deguchi, A., Seki, T., Takeuchi, Y.
    • Journal Title

      (Lecture Notes in Computer Science) (in press)

    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解:小学校第6学年「燃焼」を事例として

    • Author(s)
      坂本 美紀
    • Journal Title

      日本科学教育学会『科学教育研究』 31巻・4号(印刷中)

    • NAID

      110006344164

    • Related Report
      2007 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 他者の思考プロセスの活用を促進するリフレクション支援ソフトウェアの開発と評価2009

    • Author(s)
      出口明子・稲垣成哲・舟生日出男・山口悦司
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      東京大学
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 他者の思考プロセスの活用を促進するリフレクション支援ソフトウェアの開発と評価2009

    • Author(s)
      出口明子
    • Organizer
      日本教育工学会第25回全国大会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都)
    • Year and Date
      2009-09-21
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 知識構築型アーギュメントの獲得を目指した科学教育カリキュラムの改善:教師の支援と児童の学習活動の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀・山口悦司・稲垣成哲・村山功・Knowledge Forum Japan Research Group(大島純・大島律子・中山迅・竹中真希子・山本智一・藤本雅司)
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会発表論文集
    • Place of Presentation
      静岡大学
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 知識構築型アーギュメントの獲得を目指した科学教育カリキュラムの改善:教師の支援と児童の学習活動の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第51回総会
    • Place of Presentation
      静岡大学(静岡県)
    • Year and Date
      2009-09-20
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] Conceptual change in electromagnetism by Japanese 6th-grade students : Designing lessons by taking Knowledge Building approach2009

    • Author(s)
      Jun Oshima
    • Organizer
      The 13th Conference of the European Association of Research on Learning and Instruction
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam(Amsterdam)
    • Year and Date
      2009-08-27
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] コンセプトマップ作成とリフレクションを支援するソフトウェア「あんどう君」2009

    • Author(s)
      出口明子
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-26
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的思考を指導するための授業デザイン:探究活動中の逆推論の検討2009

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第33回年会
    • Place of Presentation
      同志社女子大学(京都府)
    • Year and Date
      2009-08-25
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科教育における知識のマップ型表現とその実践的意義2009

    • Author(s)
      稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] 知識のマップ表現でリフレクションを支援する:「あんどう君」の理論的背景とその実践的提案2009

    • Author(s)
      出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムと紙ベース運勢ラインの比較研究:概念変化に寄与する教室談話の観点から2009

    • Author(s)
      山口悦司
    • Organizer
      日本理科教育学会第59回全国大会
    • Place of Presentation
      宮城教育大学(宮城県)
    • Year and Date
      2009-08-18
    • Related Report
      2009 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムを用いた授業デザイン : 小学校第5学年「溶解」を事例にして2008

    • Author(s)
      森野あさみ
    • Organizer
      平成20年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 再構成型コンセプトマップ作成ソフトウェアを利用した小学校理科「磁石」におけるリフレクション支援2008

    • Author(s)
      永岡慎太郎
    • Organizer
      平成20年度日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学的思考を指導するための授業デザイン-メタ理解の指標としての逆推論-2008

    • Author(s)
      橘早苗
    • Organizer
      平成20年次日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Year and Date
      2008-11-29
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムの機能拡張 : 集計機能の改良と評価2008

    • Author(s)
      出口明子, 山口悦司, 舟生日出男, 稲垣成哲, 三澤尚久, 神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学教育学部
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Related Report
      2008 Self-evaluation Report
  • [Presentation] 科学的思考としての原理・法則のメタ理解を促進するための授業デザイン2008

    • Author(s)
      橘早苗
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムの機能拡張 : 集計機能の改良と評価2008

    • Author(s)
      出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会全図大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-09-15
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] テクノロジによる学習支援研究の現状と課題2008

    • Author(s)
      竹中真希子
    • Organizer
      日本科学教育学会第32回年会論文集
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-24
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] ケータイを活用した生活科での親子学習2008

    • Author(s)
      黒田秀子, 竹中真希子, 稲垣成哲, 大久保正彦
    • Organizer
      日本科学教育学会第32回年会論文集
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-24
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 理科授業におけるテクノロジを利用したリフレクシヨンの促進 : 小学校第3学年「磁石」における実践2008

    • Author(s)
      出口明子
    • Organizer
      日本科学教育学会年会
    • Place of Presentation
      岡山理科大学
    • Year and Date
      2008-08-22
    • Related Report
      2008 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムの機能拡張:集計機能の改良と評価2008

    • Author(s)
      出口明子・山口悦司・舟生日出男・稲垣成哲・三澤尚久・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-08-19
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムと紙ベース運勢ラインの比較研究:概念変化に寄与する教室談話の観点から2008

    • Author(s)
      山口悦司・稲垣成哲・舟生日出男・出口明子・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2008-08-18
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] リフレクションを促進する理科授業の評価:テクノロジ利用との関係に着目して2007

    • Author(s)
      出口明子
    • Organizer
      日本理科教育学会近畿支部大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2007-12-08
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 電子掲示板コミュニケーションにみられる社会的知識発展の評価:複雑ネットワーク理論の適用2007

    • Author(s)
      大島純・大島律子・Knowledge Forum Japan Research Group(稲垣成哲, 山口悦司, 他)
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2007-09-23
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] 学校と専門家を結ぶケータイと電子掲示板を使った連携授業:小学校2年生の生活科における冬野菜の栽培活動2007

    • Author(s)
      竹中真希子
    • Organizer
      日本教育工学会第23回全国大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2007-09-22
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] ホスティングサービス可能なケータイ写真共有システムの開発:学習コミュニティを支援するプラットフォーム2007

    • Author(s)
      大久保正彦
    • Organizer
      教育システム情報学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2007-09-14
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] ホスティングサービス可能なケータイ写真共有システムの開発:学習コミュニティを支援するプラットホーム2007

    • Author(s)
      大久保正彦, 竹中真希子, 稲垣成哲
    • Organizer
      教育システム情報学会第32回全国大会講演論文集
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2007-08-25
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムの評価:学習者からみたシステムの有効性2007

    • Author(s)
      山口悦司
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムの評価:単純回路を流れる電流に関する概念変化2007

    • Author(s)
      三澤尚久
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術問題の社会的意思決定における「問題を定義すること」の学習を支援するカリキュラム:原子力問題を取り上げた事例の評価2007

    • Author(s)
      坂本美紀
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術問題の社会的意思決定における「問題を定義すること」の学習を支援するカリキュラム:原子力問題を取り上げた事例の開発2007

    • Author(s)
      山本智一
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-19
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念整理能力の向上を目指したノートテーキング指導:テクノロジで支援する協同学習と個人学習の比較2007

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Organizer
      日本科学教育学会第31回年会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2007-08-18
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクションを促進する理科授業のデザイン研究:小学校第3学年「磁石」の評価2007

    • Author(s)
      山口悦司・舟生日出男・稲垣成哲・神谷太一・三澤尚久・出口明子・神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会全国大会発表論文集
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Presentation] リフレクションを促進する理科授業のデザイン研究:小学校第3学年「磁石」の実践2007

    • Author(s)
      神山真一
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクションを促進する理科授業のデザイン研究:小学校第3学年「磁石」の評価2007

    • Author(s)
      山口悦司
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同学習の基本的構成要素の導入とテクノロジによる支援2007

    • Author(s)
      大黒孝文
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 概念変換とコミットメント:運勢ライン法の活用2007

    • Author(s)
      稲垣成哲
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 運勢ラインのデジタル化:デザインと実装2007

    • Author(s)
      舟生日出男
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル運勢ラインシステムを利用した授業の実際2007

    • Author(s)
      藤本雅司
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2007-08-05
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 知識に対するコミットメントの外化・共有化を促進するデジタル運勢ラインシステムに関する実践的研究:小学校第4学年「三態変化」の事例を通して2007

    • Author(s)
      三澤尚久
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回全国大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] PDAとセンシングボードを活用した実践のあゆみ2006

    • Author(s)
      稲垣成哲・楠房子・杉本雅則・山口悦司・橘早苗・山本智一・竹内雄一郎・出口明子・関孝雄
    • Organizer
      日本科学教育学会第30回年会論文集
    • Place of Presentation
      筑波学院大学
    • Year and Date
      2006-08-18
    • Related Report
      2009 Final Research Report
  • [Book] Fostering students'participation in face-to-face interactions and deepening their understanding by integrating personal and shared spaces2009

    • Author(s)
      Etsuji Yamaguchi, Shigenori Inagaki, Masanori Sugimoto, Fusako Kusunoki, Akiko Deguchi, Yuichiro Takeuchi, Takao Seki, Sanae Tachibana, Tomokazu Yamamoto
    • Related Report
      2009 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi