Influence of Colour Sensation to Consumer's Buying Motivation and Its Cross-Cultural Comparison
Project/Area Number |
18300246
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
General human life sciences
|
Research Institution | Kyoto Institute of Technology |
Principal Investigator |
SATO Tetsuya Kyoto Institute of Technology, 工芸科学研究科, 教授 (20252546)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SAKAMOTO Kazuko 京都工芸繊維大学, 工芸科学研究科, 准教授 (50379070)
NAKA Ryusuke 京都工芸繊維大学, 工芸科学研究科, 教授 (10198020)
MORIMOTO Kazunari 京都工芸繊維大学, 工芸科学研究科, 教授 (00127169)
URAKAWA Hiroshi 京都工芸繊維大学, 工芸科学研究科, 教授 (10183211)
OHTANI Yoshio 京都工芸繊維大学, 工芸科学研究科, 教授 (00192518)
KAJIWARA Kanji 京都工芸繊維大学, 繊維科学センター, 特任教授 (10133133)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥17,450,000 (Direct Cost: ¥15,200,000、Indirect Cost: ¥2,250,000)
Fiscal Year 2008: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2007: ¥6,110,000 (Direct Cost: ¥4,700,000、Indirect Cost: ¥1,410,000)
Fiscal Year 2006: ¥7,700,000 (Direct Cost: ¥7,700,000)
|
Keywords | 色彩感覚 / 消費購買動機 / 生活者 / 国際比較 / 色彩 / 感覚 / 印象 / 生活 / 環境 / ブランド戦略 / 測色 |
Research Abstract |
本研究では,消費購買活動への色彩寄与,ならびに,その要因となる生活者の色彩感覚について検討した.具体的には,消費購買に関連する色彩感覚の抽出と数量的解析,色彩感覚や消費購買動機への色彩寄与とその国際比較,感覚と消費購買に対する脳活動の解析とその可能性の考察などを行った.その結果,消費購買動機については,たとえば和のテイストに見られる文化的因子の影響を抽出した.また,消費購買動機の要因になると思われる季節感などの色彩感覚の数量化を行い,その計測評価システムを開発した.一方で,消費購買動機への色彩の寄与は,対象となる生活用品毎に色彩寄与の程度に差があること,各国間での類似点と相違点を見出した.
|
Report
(4 results)
Research Products
(36 results)
-
-
-
[Journal Article] Analysis of Cross-Cultural Color Emotion2007
Author(s)
Xiao-Ping Gao, John H. Xin, Tetsuya Sato, Aran Hansuebsai, Marcello Scalzo, Kanji Kajiwara, Shing-Sheng Guan, J. Valldeperas, Manuel Jose Lis, Monica Billger
-
Journal Title
Color Research & Application 32
Pages: 223-229
Related Report
Peer Reviewed
-
-
[Journal Article] Color Marketing and Its Analysis2006
Author(s)
Kazuko Sakamoto, Tetsuya Sato, Kazunari Morimoto, Ryusuke Naka, Yoshio Ohtani, Hiroshi Urakawa, Kanji Kajiwara
-
Journal Title
Proceedings of the Microsymposium of Colour Research and Application
Pages: 29-31
Related Report
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Presentation] Color Marketing and Its Analysis2006
Author(s)
Kazuko Sakamoto, Tetsuya Sato, Kazunari Morimoto, Ryusuke Naka, Yoshio Ohtani, Hiroshi Urakawa, Kanji Kajiwara
Organizer
Microsymposium on Colour Research and Application
Place of Presentation
Kyoto Japan
Related Report
-