A study of math teachers' "attitude toward mathematics education" from the viewpoint of sociological research on education
Project/Area Number |
18530670
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
KUBO Yoshihiro Hokkaido University of Education, 教育学部, 教授 (80344539)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
SUDA Yasuyuki 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (90216474)
WAKABAYASI Takaaki 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20270184)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥3,670,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2007: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
|
Keywords | 教師 / 態度 / 教育社会学的視座 / 調査研究 / 授業分析 / 中高一貫教育 / 数学的コミュニケーション / 授業タイプ / 数学科の目標 / 数学的コミュニケーション活動 |
Research Abstract |
本研究は、数学を指導する教師の数学教育に対する態度について、教育社会学の視点からその傾向を明らかにするものである。数学科の目標、授業タイプ、ペーパーにおける評価、内容の重要度、授業で重視していること、等々の内容について、地域、年齢、性別、学校の特性、教師の専門性などの観点に着目して調査と授業分析から検討した結果、多くの点で違いが見られた。これは、これからの教師教育や教員養成を考える上で多くの示唆を与えるものであると考える。
|
Report
(4 results)
Research Products
(23 results)