• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Qualitative study on adventure education program-Examination of psychological process on life-span development-

Research Project

Project/Area Number 18700499
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Physical education
Research InstitutionEhime Women's Junior College (2008)
Biwako Seikei Sport College (2006-2007)

Principal Investigator

IHARA Kumiko  Ehime Women's Junior College, 保育学科, 講師 (40387965)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) IIDA Minoru  びわこ成蹊スポーツ大学, 学長
Research Collaborator KITANI Takashi  (財)日本アウトワード, バウンド協会
SATO Tomoyuki  啓明学院中学校, 高等学校
Project Period (FY) 2006 – 2008
Project Status Completed (Fiscal Year 2008)
Budget Amount *help
¥3,170,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2008: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2007: ¥800,000 (Direct Cost: ¥800,000)
Fiscal Year 2006: ¥1,200,000 (Direct Cost: ¥1,200,000)
Keywords冒険教育 / 野外教育 / 質的研究 / 冒険教育プログラム / 自己効力感 / 体験プロセス / 心理的プロセス / 心理的影響 / 効果検証
Research Abstract

冒険教育プログラムの参加経験は、その後の人生に影響を及ぼしている割合が高いことが明らかになった。特に自然を用いた遠征型のダイナミックなプログラムの参加、参加時期が若い青年期である場合、プログラム期間が長期の方が影響を及ぼしている。また、プログラム中の参加者の心理的プロセスに焦点を当てて質的に分析したところ、グループに対しての主体的な関わり、リーダーシップの発揮、自分自身への反省的態度、技術の習得、責任感、自身の獲得、豊富な成功体験の7つの特徴が見られた。
It was clarified that the adventure education program influenced the life afterwards. Especially, the program of the expedition type that uses nature, and participating when it is young, and participating in the program of a long term are effective. Qualitative data were analyzed using qualitative coding and categorized. The results indicated that the participants with improved self-efficacy had the following characteristics : (1) Independent relationship with the group ; (2) Leadership ; (3) Introspective behavior ; (4) Learning of skills ; and (5) Being responsible ; (6) Developing self-confidence ; (7) Performance Accomplishments.

Report

(4 results)
  • 2008 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2007 Annual Research Report
  • 2006 Annual Research Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2009 2007 2006

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 冒険教育プログラムにおける中学生の自己効力感の変容要因の探索-質的研究方法を用いたプロセスモデルの検討から-2009

    • Author(s)
      伊原久美子、飯田稔、木谷尚史、佐藤知行
    • Journal Title

      野外教育研究 第12巻第2号

      Pages: 7-21

    • NAID

      130007544119

    • Related Report
      2008 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 冒険教育プログラムにおける中学生の自己効力感の変容要因の探索-質的研究方法を用いたプロセスモデルの検討から-2009

    • Author(s)
      伊原久美子、飯田稔、木谷尚史、佐藤知行
    • Journal Title

      野外教育研究 第12巻第2号(校正中)

    • NAID

      130007544119

    • Related Report
      2008 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 過去17年間の日本アウトワード・バウンド・スクールコース実践の効果検証2006

    • Author(s)
      伊原久美子, 飯田稔, 佐藤知行, 木谷尚史
    • Journal Title

      日本野外教育学会 第9回大会 プログラム・研究発表抄録集

      Pages: 28-29

    • Related Report
      2006 Annual Research Report
  • [Presentation] 冒険教育プログラム参加者の体験プロセスモデル2007

    • Author(s)
      伊原久美子
    • Organizer
      日本野外教育学会第10回大会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2007-06-17
    • Related Report
      2008 Final Research Report
  • [Presentation] 冒険教育プログラム参加者の体験プロセスモデル2007

    • Author(s)
      伊原久美子、飯田稔
    • Organizer
      日本野外教育学会第10回大会プログラム・研究発表抄録集
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Year and Date
      2007-06-17
    • Related Report
      2007 Annual Research Report
  • [Presentation] 過去17年間の日本アウトワード・バウンド・スクールコース実践の効果検証2006

    • Author(s)
      伊原久美子
    • Organizer
      日本野外教育学会第9回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2006-06-25
    • Related Report
      2008 Final Research Report

URL: 

Published: 2006-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi