The Study on the Development of Curriculum and Mathematics Education in Engineer Training
Project/Area Number |
18700665
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Suzuka National College of Technology |
Principal Investigator |
KAWAMOTO Masaharu Suzuka National College of Technology, 教養教育科, 講師 (00311035)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2008)
|
Budget Amount *help |
¥1,520,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2008: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2007: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
Fiscal Year 2006: ¥500,000 (Direct Cost: ¥500,000)
|
Keywords | カリキュラム開発 / 他分野との融合 / 工学技術者の育成 / 数学の授業方法 / 数学的モデリング / 工学と数学の融合 / 発見型学習 / 問題解決能力 / 数学的モデル |
Research Abstract |
工学技術者を育成する工業高等専門学校における「早期専門教育」に対応する数学のカリキュラムの考察として、数学的モデリングを取り入れた教材を開発し、高専2、3年次の授業で実践したところ、数学を活用する態度の向上がみられた。
|
Report
(4 results)
Research Products
(17 results)