Project/Area Number |
18H00681
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
IKEDA KEIKO 関西大学, 国際部, 教授 (90447847)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山崎 晶子 東京工科大学, メディア学部, 准教授 (00325896)
秋谷 直矩 山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (10589998)
高梨 克也 滋賀県立大学, 人間文化学部, 教授 (30423049)
森 朋子 桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
Barke Andrew 関西大学, 外国語学部, 教授 (90615741)
嶋津 百代 関西大学, 外国語学部, 教授 (90756868)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
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Keywords | 外国人材育成 / 留学生教育 / 企業の国際化 / リフレクション / 異文化理解 / 外国人材 / ダイバーシティ / DEI / 外国人留学生 / 就職促進 / 異文化コミュニケーション / 日本企業 / 講師研修 / 外国人材雇用 / 異文化間コミュニケーション / 職場の国際化推進 / インクルージョン / 異文化対応研修 / オンラインプログラム / 留学生 / 国内就職 / 内なる国際化 / 研修プログラム開発 / 異文化対応能力 / ワークプレース研究 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we have developed an educational model to cultivate intercultural communication skills, such as the ability to assess situations and select language actions (actions) that bring desired effects and results based on appropriate awareness in daily situations in which people with multicultural backgrounds work together. Through the process of Description and Interpretation of one's own linguistic behavior, one's awareness is clarified, and through training in specific interaction (practical dialogue), one's awareness (interpretation/evaluation) is changed. In the final year of the research period, we conducted a demonstration experiment with the cooperation of a private company, in which we applied a test tool to measure the level of cross-cultural understanding, conducted training based on the results, and conducted follow-up interviews.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究が開発した教育モデルは、従来の外国文化を固定して、その特徴を理解することを前提とした異文化マネジメント研究の視点とは一線を画する。また、留学生のコミュニケーション能力をより日本の商習慣や企業文化、伝統的な社風に「近づける」のではなく、企業内の変化を提言することを主旨とするものであり、今後大きく変容を強いられる国内企業において必要な提言が含まれている。
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