• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Training Program for Japanese Industries in Globalized Society: Targeting Japanese and Foreign Human Resource

Research Project

Project/Area Number 18H00681
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

IKEDA KEIKO  関西大学, 国際部, 教授 (90447847)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 晶子  東京工科大学, メディア学部, 准教授 (00325896)
秋谷 直矩  山口大学, 国際総合科学部, 准教授 (10589998)
高梨 克也  滋賀県立大学, 人間文化学部, 教授 (30423049)
森 朋子  桐蔭横浜大学, 教育研究開発機構, 教授 (50397767)
Barke Andrew  関西大学, 外国語学部, 教授 (90615741)
嶋津 百代  関西大学, 外国語学部, 教授 (90756868)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥15,860,000 (Direct Cost: ¥12,200,000、Indirect Cost: ¥3,660,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Keywords外国人材育成 / 留学生教育 / 企業の国際化 / リフレクション / 異文化理解 / 外国人材 / ダイバーシティ / DEI / 外国人留学生 / 就職促進 / 異文化コミュニケーション / 日本企業 / 講師研修 / 外国人材雇用 / 異文化間コミュニケーション / 職場の国際化推進 / インクルージョン / 異文化対応研修 / オンラインプログラム / 留学生 / 国内就職 / 内なる国際化 / 研修プログラム開発 / 異文化対応能力 / ワークプレース研究
Outline of Final Research Achievements

In this study, we have developed an educational model to cultivate intercultural communication skills, such as the ability to assess situations and select language actions (actions) that bring desired effects and results based on appropriate awareness in daily situations in which people with multicultural backgrounds work together. Through the process of Description and Interpretation of one's own linguistic behavior, one's awareness is clarified, and through training in specific interaction (practical dialogue), one's awareness (interpretation/evaluation) is changed. In the final year of the research period, we conducted a demonstration experiment with the cooperation of a private company, in which we applied a test tool to measure the level of cross-cultural understanding, conducted training based on the results, and conducted follow-up interviews.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究が開発した教育モデルは、従来の外国文化を固定して、その特徴を理解することを前提とした異文化マネジメント研究の視点とは一線を画する。また、留学生のコミュニケーション能力をより日本の商習慣や企業文化、伝統的な社風に「近づける」のではなく、企業内の変化を提言することを主旨とするものであり、今後大きく変容を強いられる国内企業において必要な提言が含まれている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (52 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 15 results,  Invited: 8 results) Book (14 results)

  • [Int'l Joint Research] 西ノルウエー大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Panyapiwat Institute for Management(タイ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] Interdisciplinary Explorations of Processes of Mutual Understanding in Interaction with Assistive Shopping Robots2022

    • Author(s)
      Akiko Yamazaki, Antonia Lina Krummheuer ,Michita Imai
    • Journal Title

      HRI '22: Proceedings of the 2022 ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction

      Volume: 1 Pages: 1293-1295

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ICTを活用し海外の学生と行う国際連携型の協働学習「COIL」の教育効果と課題.2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『大学教育と情報』

      Volume: 171 Pages: 20-25

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「コロナ禍期のCOIL型教育とポストコロナ禍期での展開」2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『大学時報』

      Volume: 399-05 Pages: 90-95

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「現象の記述と規範的コミットメント」2021

    • Author(s)
      秋谷直矩・坂井志織・高梨克也
    • Journal Title

      『質的心理学フォーラム』,

      Volume: 13 Pages: 37-41

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「「つながりの実感」を考える2021

    • Author(s)
      秋谷直矩・坂井志織・高梨克也
    • Journal Title

      『質的心理学フォーラム』

      Volume: 13 Pages: 5-12

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「日本語教師養成の新たな文脈―キャリアとアイデンティティの観点からの再考―」2021

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      『日本語文学』

      Volume: 92 Pages: 171-188

    • NAID

      40022532207

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外国人留学生のための就職促進プログラム SUCCESS-Osakaについて2020

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      関西広域連合 広域産業振興局関西産業人材News letter

      Volume: 9 Pages: 1-5

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 外国人留学生のキャリア支援・ 就職支援のための日本語教育 -座学も実践も取り込む「総合的教育プログラム設計2019

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      『留学交流』

      Volume: 101 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イデオロギーと現実の言語使用の差異に対する意識化―日本語学習者の語用論的能力育成につながる活動―2019

    • Author(s)
      アンドリュー バーク、嶋津 百代
    • Journal Title

      関西大学外国語学部紀要

      Volume: 21 Pages: 1-17

    • NAID

      120006731949

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 相互行為分析というアイディア:ワークプレイス研究における展開2019

    • Author(s)
      秋谷直矩
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 61 Pages: 25-29

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How science, technology and innovation can be placed in broader visions?: Public opinions from inclusive public engagement activities.2019

    • Author(s)
      Kei Kano, Mitsuru Kudo, Go Yoshizawa, Eri Mizumachi, Makiko Suga, Naonori Akiya, Kuniyoshi Ebina, Takayuki Goto, Masayuki Itoh, Ayami Joh, Haruhiko Maenami, Toshifumi Minamoto, Mikihiko Mori, Yoshitaka Morimura, Tamaki Motoki, Akie Nakayama, Katsuya Takanashi
    • Journal Title

      Journal of Science Communication

      Volume: 8(03) Pages: 263-283

    • NAID

      120006653229

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Multimodal interaction analysis of the usage of Japanese spatio-temporal deixis “KORE” and “SORE” in cooperative activities within intricate material environments.2019

    • Author(s)
      Mika Enomoto and Katsuya Takanashi
    • Journal Title

      The 6th IIEEJ International Conference on Image Electronics and Visual Computing (IEVC 2019)

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ワークプレイス研究と自然的な観察の意義.2019

    • Author(s)
      山崎敬一, 山崎晶子
    • Journal Title

      日本労働研究雑誌

      Volume: 61 Pages: 73-85

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 遠隔買い物支援における複数視点と音声の位置2019

    • Author(s)
      小松由和, 山崎晶子, 山崎敬一, 池田佳子, 歌田夢香, 久野義徳,小林貴訓& 福田悠人
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 60(1) Pages: 157-165

    • NAID

      170000150036

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 深い学びに寄与するグループ活動のデザイン -思考と活動の乖離を乗り越えるためにー2019

    • Author(s)
      森朋子
    • Journal Title

      名古屋大学高等教育研究センター

      Volume: 19 Pages: 141-152

    • NAID

      120006600441

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国内高等教育機関におけるEMI(英語開講)科目担当者の研修に関する一考察2018

    • Author(s)
      池田佳子
    • Journal Title

      留学交流

      Volume: 89 Pages: 1-11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Enhancing Multiparty Cooperative Movements: A Robotic Wheelchair that Assists in Predicting Next Actions2018

    • Author(s)
      Fukuda, H., Yamazaki, K., Yamazaki, A., Saito, Y., Iiyama, E., Yamazaki, S., Kobayashi, Y., Kuno, Y., & Ikeda, K.
    • Journal Title

      ICMI.Proceedings of the 20th ACM International Conference on Multimodal Interaction

      Volume: 1 Pages: 409-417

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「IoE時代の国際教育」2021

    • Author(s)
      太田浩・池田佳子
    • Organizer
      IIGE国際フォーラム
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Collaborative Online International Learning as a New Gateway for Inclusive International Education.2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Organizer
      JACET研究会.
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の言語景観のメッセージ性―日本の大学の留学生は何を感じ取るのか― パネルセッション「Authentic Places and Spaces: Japanese L2 Sociolinguistic Learning」2021

    • Author(s)
      嶋津 百代・アンドリュー バーク
    • Organizer
      Japanese Studies Association of Australia (JSAA) 学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Becoming a Shakaijin: Recent Japanese Graduates Constructing New Professional Identities. パネルセッション「Constructing Professional Identities in Transitional Contexts in Japanese Society」2021

    • Author(s)
      アンドリュー バーク・嶋津 百代
    • Organizer
      17th International Pragmatics (IPrA) 学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本国内企業が対峙するリフレクティブな共在 -外国人材の受入れという「内なる国際化」2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Organizer
      日本言語科学学会 秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育における日米間での協働学習:COIL(オンライン国際連携協働学習)の実践と可能性2021

    • Author(s)
      池田佳子
    • Organizer
      AATJ (American Association of Teachers of Japanese)2021 Annual Spring Conference
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学習者はいかにオンライン国際共修の場において「つながり」の調整を試みたか」2021

    • Author(s)
      熊谷由理・嶋津百代
    • Organizer
      2021 Annual Spring Conference American Association of Teachers of Japanese (AATJ)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日本語教師の「実践的コミュニケーション能力」を考える―文化庁報告「日本語教師に求められる資質・能力」をベースに―2020

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      国際交流基金 ケルン日本文化会館 ケルン日本語教師研修会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “Social Interaction with visitors,:mobile guide robots in museum”2020

    • Author(s)
      Akiko Yamazaki, Keiichi Yamazaki
    • Organizer
      Ecole du Louvre and the UQAM network(The Louvre, Orsay, Centre Pompidou among others) and Canadian researchers and curators )
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 産学連携で進める新たな国内外国人雇用のための日本語教育2019

    • Author(s)
      池田佳子・古川智樹・岡村アルベルト
    • Organizer
      留学生教育学会 第24回年次大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「場」の解釈によって形成される「場」―日本語教育実習生が求めた学び2019

    • Author(s)
      八木真奈美(代表者)、大平幸、三代純平、嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会 パネルセッション「「場」を問い直す「場」―研究と実践の蓄積と体系化を目指して―
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] From Student to Shakaijin: The (re)shaping of job-hunter identities.2019

    • Author(s)
      アンドリュー バーク、嶋津 百代
    • Organizer
      16th International Pragmatics (IPrA)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Becoming an Adaptable Conformist: Socialisation experiences of Japanese job-hunters in a globalising world.2019

    • Author(s)
      BARKE Andrew
    • Organizer
      7th Japanese Linguistics Symposium
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教師の「実践的コミュニケーション能力」を考える2019

    • Author(s)
      嶋津 百代
    • Organizer
      フランス日本語教師会 パリ日本文化会館
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 国内就職を目指す外国人留学生の語学教育ービジネスコミュニケーション能力を培うインターンシップの開発―2018

    • Author(s)
      池田佳子、吉田圭輔
    • Organizer
      日本語教育国際大会(於イタリア、ベネチア)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Education and Employability in Today’s Global Society2018

    • Author(s)
      Keiko IKEDA
    • Organizer
      PIM 8th National and 1st International Conference (Thailand)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Lessons learned from the “InternAbroad” project with Norway2018

    • Author(s)
      Keiko IKEDA
    • Organizer
      Norway - Japan Cooperation Internship Seminar (Tokyo, Japan)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Constructing Global Identities through Job Hunting: The Myths and Facts of Gurobaru Jinzai2018

    • Author(s)
      Momoyo SHIMAZU, Andrew BARK
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 22 (New Zealand)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語使用を取り巻く日常生活環境のダイナミズムを捉える視点:成員性と関与2018

    • Author(s)
      高梨克也
    • Organizer
      第8回動的語用論研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 『大学生の学びを育むオンライン授業のデザイン』「オンライン国際教育プログラム」2022

    • Author(s)
      池田佳子(岩﨑千晶編著)
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 「地図を参照して一緒に歩くということ」山崎敬一・ビュールク・トーベェ・陳海茵・陳 怡禎編『観客と共創する芸術Ⅱ』215-2372022

    • Author(s)
      山崎晶子・山崎敬一
    • Total Pages
      74
    • Publisher
      埼玉大学教養学部リベラル叢書
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Handbook of International Higher Education Unit6.0. Leadership in International Higher Education in Japan.2021

    • Author(s)
      Ikeda, K. Darla K. Deardorff, Hans de Wit, Betty Leask and Harvey Charles (Eds.)
    • Total Pages
      932
    • Publisher
      Stylus Publishing
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters. Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese. J. Kroo, K. Satoh(編)2021

    • Author(s)
      Barke, A. & M. Shimazu
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      9783030678258
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Teaching and Learning Second Language Pragmatics for Intercultural Understanding. T. McConachy, A.J. Liddicoat(編)Routledge pp.105-1252021

    • Author(s)
      Barke, A. & M. Shimazu
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] フィールド調査とビデオ記録を用いた対話の分析 pp47-60(研究者・研究職・大学院生のための対話トレーニング)2021

    • Author(s)
      高梨克也
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Column3 地図課題コーパス:対話トレーニングプログラムと対話研究とのもう一つの接点 pp99-100(研究者・研究職・大学院生のための対話トレーニング,加納圭・水町衣里・城綾実・一方井祐子(編))2021

    • Author(s)
      高梨克也
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] “When the model becomes the marginalized: Identity struggles of Japanese job-hunters.” pp.43-64. In Kroo, Judit & Kyoko Satoh (eds.) Linguistic Tactics and Strategies of Marginalization in Japanese, pp. 43-642021

    • Author(s)
      Barke, Andrew, Momoyo Shimazu
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      Palgrave Macmillan.
    • ISBN
      9783030678258
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 維持されるものとしての発話の権利:クライアントの意向を尊重もしくは利用する pp165-195(発話の権利定延利行(編))2020

    • Author(s)
      高梨克也
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] Language, Identity and Community2019

    • Author(s)
      BARKE,Andrew他
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      Peter Lang
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『動的語用論の構築へ向けて』2019

    • Author(s)
      高梨克也他(田中廣明・秦かおり・吉田悦子・山口征孝(編))
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      開拓社
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 大学教育の国際化への対応2019

    • Author(s)
      池田佳子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      関西大学出版
    • ISBN
      4873547040
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事ー日本語教育者のキャリア・ガイドー2018

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂(編)
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 多職種チームで展示をつくる:日本科学未来館「アナグラのうた」ができるまで.シリーズ「フィールドインタラクション分析」2018

    • Author(s)
      高梨克也
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894767317
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi