• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fostering Foundation for English Reading in Elementary Schools-Focusing on Accuracy and Fluency.

Research Project

Project/Area Number 18H00692
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionShukutoku University (2020-2022)
Naruto University of Education (2018-2019)

Principal Investigator

Mika Hatae  淑徳大学, その他部局等, 教授 (20421357)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 門田 修平  関西学院大学, 法学部, 教授 (20191984)
湯地 宏樹  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (50290531)
染谷 藤重  京都教育大学, 教育学部, 講師 (90837163)
ジェラード マーシェソ  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (60403763)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2018: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Keywords小学校英語教育 / 英語リーディング / 教材研究 / 英語文字指導 / 文字指導 / 眼球運動 / 外国語教育 / リーディング / ピクチャーカード / 小学校英語 / 小学校英語文字指導
Outline of Final Research Achievements

By surveying children's eye movements when viewing picture cards with audio, we have been conducting research with the aim of clarifying the timing when attention to text begins and the characteristics of children’s eye movements. As a result, it was clarified that (1) the number of times of attention to the letters increased from the fourth grade, (2) the number of times and time spent paying attention to the letters exceeded when they are not given audio information, and (3) the number and time of gazing at the letters above the pictures increased.
For top-down reading instruction, we created picture cards in which the timing audio information was presented at the same time as the picture cards were shown or later, and one in which the letters’ position was above or below the pictures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文字言語の音韻符号化(phonological coding)の認知負荷が軽減されること、すなわちその自動化が正確かつ流ちょうなリーディングの前提条件である。現在、5・6年生では、音と文字との関連性を身に付けるボトムアップ式の「読む」指導が行われているが、それと同時に、将来初見の単語でも正確かつ流ちょうに読むことができるようになるには、ルールにあてはまらない不規則な読み方も含め、語彙をひとかたまりとして捉えトップダウン式に読む経験をリーディング初期から多く経験することが必要であると考えられるため、単語への注視の開始時期及びその注視の特徴について明らかにし、教材開発したことには意義がある。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 2 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 中学2年生におけるアクティブ・リーディングの試み : 速読・多読から「話す」「書く」活動へ2020

    • Author(s)
      畑江美佳,福池美佐,藤滝香織
    • Journal Title

      鳴門教育大学小学校英語教育センター紀要

      Volume: 10 Pages: 27-38

    • DOI

      10.24727/00028585

    • NAID

      120006821979

    • ISSN
      2432-0749
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28598

    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育の環境構成 ラーニングブックレット用ストリーミング配信システムの構築と運用2020

    • Author(s)
      曽根 直人,藤原 伸彦,塩路 晶子,湯地 宏樹,田村 隆宏,木下 光二
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 30-34

    • DOI

      10.24727/00028602

    • NAID

      120006826599

    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28616

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スマートフォンを用いた参加型授業の試み : Microsoft Formsとパパパコメントの活用2020

    • Author(s)
      湯地宏樹
    • Journal Title

      鳴門教育大学情報教育ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 1-8

    • DOI

      10.24727/00028598

    • NAID

      120006826595

    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28612

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語科にふさわしい「評価・テスト」とは2019

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68-2 Pages: 30-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] リスニング指導を考えるための観点とは:指導をはじめる前に押さえておくべきこと2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68-6 Pages: 10-12

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 保育者の環境を構成する観点に関する研究─若手とベテランの遊びについての語りを手がかりに─2019

    • Author(s)
      塩路晶子,湯地宏樹,田村隆宏,佐々木晃
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 29-39

    • NAID

      40022212357

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A study on formulation of early childhood education teachers’ capabilities to arrange the educational environment2019

    • Author(s)
      SHIOJI Akiko, YUJI Hiroki, TAMURA Takahiro, KINOSHITA Mitsuji, FUJIHARA Nobuhiko, SONE Naoto, SASAKI Akira
    • Journal Title

      PROCEEDINGS OF THE 8TH JAPAN-CHINA TEACHER EDUCATION CONFERENCE

      Volume: 8 Pages: 196-209

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 改訂幼稚園教育要領等に対応した授業改善の試みと学生による授業評価2019

    • Author(s)
      湯地宏樹
    • Journal Title

      鳴門教育大学授業実践研究

      Volume: 18 Pages: 7-13

    • NAID

      120006708201

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ミドルリーダーのドキュメンテーションに見られる資質・能力2019

    • Author(s)
      湯地宏樹
    • Journal Title

      鳴門教育大学附属幼稚園紀要

      Volume: 51 Pages: 118-126

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校1年生における英語の速読・多読の実践 : 小学校で培った英語の基礎を中学校で伸ばすために2019

    • Author(s)
      畑江美佳,福池美佐,藤滝香織
    • Journal Title

      鳴門教育大学小学校英語教育センター紀要

      Volume: 9 Pages: 15-24

    • DOI

      10.24727/00028131

    • NAID

      120006601411

    • ISSN
      2432-0749
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28139

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 音声・位置関係・学年が視覚提示英単語の処理に与える影響ー小学児童の眼球運動分析ー2019

    • Author(s)
      畑江美佳,門田修平
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] シャドーイングとL2スピーキング:アウトプット効果に焦点をあてて2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      関西英語教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語(英語)の流暢性(fluency)獲得の観点から:4技能入試への期待2019

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Assessing Shadowing Practice for L2 Listening: An Input2019

    • Author(s)
      Shuhei Kadota
    • Organizer
      17th ASIA TEFL
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Reconsidering the challenges of two-stage Computer-based English Lexical Processing Test2019

    • Author(s)
      Kohei Miki, Naoya Hase, Shuhei Kadota, Osato Shiki
    • Organizer
      FLEAT
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A study on formulation of early childhood education teachers’ capabilities to arrange the educational environment2019

    • Author(s)
      Akiko Shioji, Hiroki Yuji, Takahiro Tamura, Mitsuji Kinoshita, Nobuhiko Fujihara, Naoto Sone, Akira Sasaki
    • Organizer
      The 8th Japan-China Teacher Education Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] これからの小・中接続した文字指導の在り方-バランスト・アプローチによる系統性のある読み書き指導を-2018

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語が「読める」とはどういうことか-「無意味語(nonsense word)」の聴音・読字調査から-2018

    • Author(s)
      畑江美佳
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ことばの科学会の足跡とわたし: 刊行書籍・雑誌を中心に2018

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      ことばの科学会記念フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 第二言語コミュニケーションの学習適性を測定する復唱(シャドーイング)力2018

    • Author(s)
      門田修平
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Does Cognitively Challenging CELP-Com Test Provide More Valid L2 Lexical Fluency Measurement in Real-Life Communication?2018

    • Author(s)
      Kadota Shuhei, Hase Naoya, Miki Kohei, Shiki Osato
    • Organizer
      JACET International Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 音読で外国語が話せるようになる科学2020

    • Author(s)
      門田修平
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      SBクリエイティブ
    • ISBN
      9784815600747
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語への専門的アプローチーことばの世界を拓く2019

    • Author(s)
      鳥飼 玖美子,寺沢 拓敬,綾部 保志,小山 亘,川越 いつえ,畑江 美佳,古田 直肇,安原 章,菊池 亮子,村松 麻里,飛田 勘文,小林 隆史,津田 ひろみ,山野 有紀,本林 響子,森(三品)聡美,榎本 剛士,久保田 竜子
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861106477
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Here We Go! 62019

    • Author(s)
      小泉仁,加賀田哲也,アリーダ・クラウス,安達理恵,浦谷淳子,太田洋,折橋晃美,加藤拓由,衣笠知子,ジョージ・クマザワ,向後秀明,白石裕彦,関紀子,関谷美佳子,土屋佳雅里,長沼君主,幡井理恵,畑江美佳,泉仁美,堀田誠,本田勝久,宮崎瑞之,森篤嗣,森本敦子,安原美代,渡辺麻美子
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      光村図書出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Here We Go! 52019

    • Author(s)
      小泉仁,加賀田哲也,アリーダ・クラウス,安達理恵,浦谷淳子,太田洋,折橋晃美,加藤拓由,衣笠知子,ジョージ・クマザワ,向後秀明,白石裕彦,関紀子,関谷美佳子,土屋佳雅里,長沼君主,幡井理恵,畑江美佳,泉仁美,堀田誠,本田勝久,宮崎瑞之,森篤嗣,森本敦子,安原美代,渡辺麻美子
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      光村図書出版
    • ISBN
      9784813800767
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] Shadowing as a Practice in Second Language Acquisition:Connecting Inputs and outputs2019

    • Author(s)
      Shuhei Kadota
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138485501
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校英語アルファベットの音を覚えよう2018

    • Author(s)
      畑江美佳監修
    • Total Pages
      43
    • Publisher
      マルジュ社
    • ISBN
      9784896161632
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 外国語を話せるようになるしくみ シャドーイングが言語習得を促進するメカニズム2018

    • Author(s)
      門田修平
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      SBクリエイティブ
    • ISBN
      9784797395327
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 英語リスニング指導ハンドブック2018

    • Author(s)
      鈴木寿一,門田修平編著
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246193
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi