• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and application toward technology education of curricula which enhances practical prospect of academic ability based on system thinking

Research Project

Project/Area Number 18H01018
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

Fujimoto Noboru  長崎大学, 教育学部, 教授 (60274510)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小八重 智史  宮崎大学, 教育学部, 講師 (90908477)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Keywordsシステム思考 / 氷山モデル / ループモデル / 電力需給システム / VR教材 / 技術教育 / STEAM教育 / 評価・活用 / 電力需給 / エネルギー / カード教材 / 活用型学力 / リスク / ループ図 / リスク認知 / 電源構成 / VR探索 / 教材開発 / 発電所 / 農薬 / 遊具 / リスクマネージメント
Outline of Final Research Achievements

In this research, an Exploratory Spherical Power Plant App and Video learning focused on the power grid that deepens the basic understanding of the power supply and demand system has been developed. In the field of technological problem-solving study at junior high school, classes that introduced system thinking skills were conducted, and the effects were verified. As a result, the iceberg model has been shown to be effective in understanding the mechanism of power generation and issues in the power supply and demand system. It was found that by using the loop diagram step by step, it is possible to grasp the causal relationship between the elements of the power supply and demand system, to think about the power source composition with a basis, and to increase the breadth and depth of the students' thinking. Based on this result, the contents of three stages of system thinking learning using loop diagrams were devised in the technology field.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,中学校技術分野において生徒にシステム思考概念を構築させるために,開発したVRやビデオによる電力需給視覚教材による授業実践の結果,本教材がSTEAM教育に活用できることが分かった。また,氷山モデルやループモデルといったシステム思考ツールにより,技術の見方・考え方を働かせて技術と社会や生活の関わりについて考えさせることができた。例えば,「送配電」を中心に据えたビデオ教材を用いた授業実践の結果,エネルギーを利用する上で最も大切にしたい視点に大きな影響を与えることなく,電力需給システムの適切な理解により太陽光発電推進に対する生徒の主張を技術的な根拠に基づいたものに変化させることができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Annual Research Report
  • 2020 Annual Research Report
  • 2019 Annual Research Report
  • 2018 Annual Research Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 生物育成の技術における農薬を選択する教材が 農薬に関するリスク認知に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      鎌田英一郎,松尾憲二,野方健治,藤本登
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 64(2) Pages: 111-119

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ロボット教材による論理的思考の育成に関する研究2022

    • Author(s)
      井上春奈,藤本登,河野孝治,小八重智史
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 21 Pages: 159-168

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] ロボット教材による論理的思考の育成に関する研究2022

    • Author(s)
      井上春奈,藤本登,河野考治,小八重智史
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生物育成の技術における農薬を選択する教材が脳尺に関するリスク認知に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      鎌田英一郎,松尾憲二,野方健治,藤本登
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 掲載予定

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生が予想した2030年の電源構成と国の想定との比較から見た生徒の思考の傾向分析2021

    • Author(s)
      藤本登,高倉健太郎
    • Journal Title

      エネルギー環境教育研究

      Volume: 15(2) Pages: 1-10

    • NAID

      40022655758

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of an Exploratory Spherical Power Plant App and Energy Learning Practice with ESD2021

    • Author(s)
      田代穂香,小八重智史,瀬戸崎典夫,藤本登
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 4 Pages: 384-392

    • DOI

      10.14935/jssej.45.384

    • NAID

      130008139880

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 全天球型発電所探索アフリを用いたSTEAM教育の可能性の検討2022

    • Author(s)
      田代穂香,武藤寛明, 瀬戸崎典夫, 藤本登, 森田裕介
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 水素から見たカーボンニュートラルな社会と学校教育2022

    • Author(s)
      藤本登
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会第16回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校技術分野を対象としたエネルギー環境教育の実践とその体系化2022

    • Author(s)
      藤本登, 小八重智史
    • Organizer
      日本機械学会2022年度技術と社会部門講演会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 全天球型発電所探索アプリを用いたSTEAM教育の可能性の検討2022

    • Author(s)
      田代穂香,武藤寛明, 瀬戸崎典夫, 藤本登, 森田裕介
    • Organizer
      日本教育工学会2022年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ゼロエミッション電源化を目指す技術科の授業展開の提案2021

    • Author(s)
      藤本登,小八重智史
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会第15回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Presentation] システム思考法に基づいた電力需給システムを題材とする問題解決学習デザインの構築2021

    • Author(s)
      小八重智史,藤本登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 全天球型発電所探索アプリの開発およびESDの視点を取り入れたエネルギー学習の実践2021

    • Author(s)
      田代穂香,小八重智史,瀬戸崎典夫,藤本登
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 全天球型発電所探索アプリを用いた授業の検討2021

    • Author(s)
      藤本登,小八重智史,高田紗若
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第64回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 電力需給の教材化に関する研究2020

    • Author(s)
      藤本登,兒玉悠太郎,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第33回九州大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 電力需給システム教材の開発2019

    • Author(s)
      藤本登
    • Organizer
      日本エネルギー環境教育学会第13回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 生物育成におけるシステム思考を取り入れた教材の開発 -評価・活用場面におけるカード教材がリスク概念の構築に及ぼす影響-2019

    • Author(s)
      鎌田英一郎,松尾憲二,野方健治,藤本登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発電所探索教材の開発2019

    • Author(s)
      藤本登,赤池祐香,瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第62回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 二種類のarduino型ロボットを用いたプログラミング講座の成果と課題-SmallbotとPencilbotによる高校生の問題解決学習の取り組み-2019

    • Author(s)
      井上春奈,藤本登,河野孝治,小八重智史
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第31回九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] システム思考法に基づき太陽光発電システムを評価し活用する授業の実践2019

    • Author(s)
      小八重智史,藤本登
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第31回九州支部大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「材料と加工に関する技術」におけるリスクの視点を取り入れた授業の検討2018

    • Author(s)
      倉元賢一,吉村建耶,藤本登,木村彰孝
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 未来の電源構成の予測から見る生徒の評価活用能力2018

    • Author(s)
      藤本登,高倉健太郎
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第61回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 技術科教育概論2018

    • Author(s)
      田口浩継,坂口謙一,奥野信一,市原靖士,山崎貞登,岳野公人,鈴木隆司,工藤雄司,森山潤,藤木卓,上野耕史,上之園哲也,長谷川洋,橋爪一治,宮川洋一,谷田親彦,藤川聡,山本利一,尾﨑誠,原田信一,大谷忠,竹野英敏,福田英昭,塚本光夫,紅林秀治,藤本登,他15名
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      九州大学出版会
    • ISBN
      9784798502335
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi