Feasibility Study on Mobility Management in ASEAN countries
Project/Area Number |
18H01553
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中原 慎二 神奈川県立保健福祉大学, ヘルスイノベーション研究科, 教授 (40265658)
藤原 章正 広島大学, 先進理工系科学研究科(国), 教授 (50181409)
Schmoecker J.D. 京都大学, 工学研究科, 准教授 (70467017)
中村 文彦 横浜国立大学, 大学院都市イノベーション研究院, 教授 (70217892)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥16,900,000 (Direct Cost: ¥13,000,000、Indirect Cost: ¥3,900,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥5,070,000 (Direct Cost: ¥3,900,000、Indirect Cost: ¥1,170,000)
Fiscal Year 2019: ¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | モビリティ・マネジメント / 発展途上国 / 交通行動変容 / 動機付け情報 / 交通すごろく / ゲーム理論 / 途上国 / 公共交通利用促進 / ASEAN / 交通計画 / コミュニティバス / 電動キックボード / ASEAN諸国 / フィージビリティ / インタビュー / 質的分析 / モビリティマネジメント / Feasibility / インタビュー調査 / 交通インフラ |
Outline of Final Research Achievements |
Mobility management (MM), a transport policy that encourages a voluntary change from excessive car use to sustainable modes of transport, has not been systematically implemented in ASEAN countries. In this study, the feasibility of changing the travel behaviour of citizens in ASEAN cities was assessed, effective motivational tools (information to help people understand why they should refrain from using cars/motorbikes) were identified, and guidelines for MM measures in ASEAN cities were developed in cooperation with JICA. Furthermore, we developed a gamification game 'Taffic Sugoroku' that can be used as a MM motivational tool, measured its effectiveness, and analyzed its strategies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ASEAN諸国をはじめとする発展途上国では,鉄道やバス網など公共交通インフラが充分に整備される前に自動車・バイク化が進展しつつあり,環境負荷や社会経済的損失が増大することが懸念されている.一部の大都市では地下鉄やバスシステムなどを整備中であるが,自動車やバイクに慣れた市民を,どう公共交通利用に誘導するかが問われている.本研究では,交通マスタープラン策定や,公共交通インフラ整備のみならず,Mobility Managementを始めとしたソフト交通施策を発展途上国で体系的に推進するための基礎的な現状把握の手法を開発するとともに,MMのガイドラインを策定しており,その社会的意義は大きい.
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Report
(5 results)
Research Products
(7 results)