Project/Area Number |
18H03299
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61030:Intelligent informatics-related
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Research Institution | Nagoya Institute of Technology (2021-2023) National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (2018-2020) |
Principal Investigator |
Yuko Sakurai 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (10396137)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
横尾 真 九州大学, システム情報科学研究院, 教授 (20380678)
篠田 正人 奈良女子大学, 自然科学系, 教授 (50271044)
松田 昌史 日本電信電話株式会社NTTコミュニケーション科学基礎研究所, 協創情報研究部, 研究主任 (60396140)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥14,950,000 (Direct Cost: ¥11,500,000、Indirect Cost: ¥3,450,000)
Fiscal Year 2021: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
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Keywords | マルチエージェントシステム / ゲーム理論 / クラウドソーシング / メカニズム設計 / ヒューマンコンピュテーション / 人工知能 / チーム編成問題 / チーム編成 |
Outline of Final Research Achievements |
Crowdsourcing is a service of achieving human computation by combining human and computer efforts to solve problems that cannot be solved by either alone. Crowdsourcing involves outsourcing tasks to a large number of unspecified individuals, but there are still many technical challenges, such as quality control. Therefore, in this research, we have constructed a new foundation for self-organized crowdsourcing using a game-theoretic approach in a multi-agent system as a foundational technology for large-scale organization in an anonymous environment.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ChatGPTの出現に伴い、人工知能技術が我々の日常生活に与える影響は日々拡がっている。人間が人工知能とどのように共生していくかは重要な課題であり、ヒューマンコンピュテーションの概念は今後も重要なフレームワークとなりえる。本研究では、クラウドソーシングにおいて、従来よりも大規模に人々が連携したり、共同作業を行うための基盤技術として、チーム編成に関する研究や人々の意見集約に関する研究などに取り組んだ。ヒューマンコンピュテーションにおける基礎基盤の構築を行った本研究はの学術的および社会的意義は大きいと考える.
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