Project/Area Number |
18H03654
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Medium-sized Section 9:Education and related fields
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
諏訪 英広 川崎医療福祉大学, 医療技術学部, 教授 (80300440)
佐古 秀一 鳴門教育大学, その他部局等, 副学長・教授 (30153969)
北神 正行 国士舘大学, 体育学部, 教授 (80195247)
安藤 知子 上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (70303196)
加藤 崇英 茨城大学, 教育学研究科, 教授 (30344782)
川上 泰彦 兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70436450)
織田 泰幸 三重大学, 教育学部, 教授 (40441498)
高谷 哲也 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (00464595)
朝倉 雅史 筑波大学, 人間系, 助教 (50758117)
高野 貴大 茨城大学, 教育学部, 助教 (40881529)
牛渡 淳 仙台白百合女子大学, 人間学部, 教授 (30151856)
高妻 紳二郎 福岡大学, 人文学部, 教授 (20205339)
森 貞美 聖徳大学, 児童学部, 教授 (10337850)
山下 晃一 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (80324987)
大野 裕己 滋賀大学, 教職大学院, 教授 (60335403)
植田 みどり 国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (20380785)
高橋 望 群馬大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (10646920)
Tastanbekova Kua 筑波大学, 人間系, 准教授 (30726021)
照屋 翔大 沖縄国際大学, 経済学部, 准教授 (90595737)
張 揚 北海道大学, 教育学研究院, 講師 (60767193)
張 信愛 共愛学園前橋国際大学, 国際社会学部, 講師 (80828004)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥43,940,000 (Direct Cost: ¥33,800,000、Indirect Cost: ¥10,140,000)
Fiscal Year 2021: ¥7,280,000 (Direct Cost: ¥5,600,000、Indirect Cost: ¥1,680,000)
Fiscal Year 2020: ¥8,190,000 (Direct Cost: ¥6,300,000、Indirect Cost: ¥1,890,000)
Fiscal Year 2019: ¥8,710,000 (Direct Cost: ¥6,700,000、Indirect Cost: ¥2,010,000)
Fiscal Year 2018: ¥10,920,000 (Direct Cost: ¥8,400,000、Indirect Cost: ¥2,520,000)
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Keywords | 学校の自律性 / 校長のリーダーシップ / 学校組織 / 専門職団体 / システムアプローチ / 校長会 / 学校経営 / 国内調査 / 海外調査 / 制度的条件 / 組織的条件 / 自律的学校経営 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to clarify the factors that promote principals' leadership practice, focusing on institutional and organizational conditions. Based on the results of a domestic questionnaire survey and interviews with principals and experienced officers of local principals' associations, the study examined the differences between principals' desires and actual leadership practices, and the content of the supporting factors. In particular, it was found that the supporting factors can be classified into four categories: "professional exchange," "academic exchange," "educational administrative guidelines," and "information media." From the overseas survey, support measures based on country- and region-specific contexts, such as systemic professional development programs prior to the appointment of principals and systematic training by principals' professional associations, were identified.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は、第一に、学校の自主性・自律性の確立を標榜してきた諸制度改革のもとで校長のリーダーシップの実態がどうなっているかを明らかにしたことである。第二は、現代の校長が自身のリーダーシップを発揮するために必要と認識している支援要因が4類型で把握できることと、それらの相互関係を解明したことである。 本研究の社会的意義は、上記の研究成果を踏まえて、現代の日本において校長がリーダーシップを発揮するための必要条件として、「学問的交流」と「情報メディア」の重要性に着目する必要性、ならびに「専門職的交流」の質的転換の必要性などを考察したことにある。それは今後の研究につなげていく予定である。
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