• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Culture and General Education in Nineteenth-Century Britain

Research Project

Project/Area Number 18K00102
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01040:History of thought-related
Research InstitutionKushiro Public University of Economics

Principal Investigator

Fujita Yuh  釧路公立大学, 経済学部, 准教授 (90710830)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 崎山 直樹  千葉大学, 国際教養学部, 准教授 (10513088)
小田川 大典  岡山大学, 社会文化科学研究科, 教授 (60284056)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教養 / 一般教育 / 大学 / アイルランド / ハクスリー / イギリス思想史 / 国民 / 政治思想 / 知性 / 教育 / 啓蒙 / ニューマン / 文芸的公共性 / アイルランド問題
Outline of Final Research Achievements

In nineteenth-century Britain, in the transition period between the long eighteenth century and the contemporary period, thinkers argued about culture and general education in various contexts. In the process of industrialization and democratization, and in the spread of public education, liberal education, whose aim was to cultivate the mind internally, was getting more important with the idea of culture formed as its ideal. Also, a new kind of general education was envisioned, from the viewpoint of the mutual relationship between Ireland and Great Britain, in order to include that nation, especially its Catholic inhabitants, in the new United Kingdom. In the late nineteenth century, along with the progress of science, the idea of liberal education including scientific education was suggested, and the use of scientific and technical education was discussed in the context of intensified competition among great powers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

初期近代から現代にいたる過渡期と捉えられる19世紀イギリスにおける教養と一般教育の思想を考察することは、教養の再考が迫られている現代の日本に対しても示唆を与えられる。特に、新しい公教育が制度化されていく過程でどのようなコンテクストで教養と一般教育の思想が議論されていたかを探究することは、公教育の見直しが進められて久しい現代の日本における教養と一般教育を考える上でも意義深い研究となる。また、19世紀イギリスにおける様々なコンテクストをふまえて、当時の教養と一般教育の思想に関する議論を分析する研究は、思想史研究の方法論にも貢献することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 1984

All Journal Article (2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] T・H・ハクスリーの宗教信仰──どこに見いだすべきか2020

    • Author(s)
      藤田祐
    • Journal Title

      人文・自然科学研究(釧路公立大学紀要)

      Volume: 32 Pages: 37-51

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 歴史評論 = Historical journal (416)1984

    • Author(s)
      崎山直樹
    • Volume
      849
    • Pages
      -
    • DOI

      10.11501/7940618

    • ISSN
      0386-8907
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 責任主体なき大学改革を変えるためには?2021

    • Author(s)
      崎山直樹
    • Organizer
      コンソーシアム京都『若手研究者からみた「大学改革」 アフターコロナの時代を見据えて』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 作法から教養へ2021

    • Author(s)
      小田川大典
    • Organizer
      日本イギリス哲学会第45回大会セッション『ヴィクトリア期における教養と一般教育の思想』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 国民教育と地方大学 トマス・ワイズのアイルランド教育改革論2021

    • Author(s)
      崎山直樹
    • Organizer
      日本イギリス哲学会第45回大会セッション『ヴィクトリア期における教養と一般教育の思想』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] T・H・ハクスリーと科学論と教育論2021

    • Author(s)
      藤田祐
    • Organizer
      日本イギリス哲学会第45回大会セッション『ヴィクトリア期における教養と一般教育の思想』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 近代的大学の誕生とリベラル・アーツ 19世紀中葉のアイルランド新設大学を題材に2020

    • Author(s)
      崎山直樹
    • Organizer
      第45回社会思想史学会大会セッション『19世紀イギリスにおける教養と一般教育の思想』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] T・H・ハクスリーの教養教育論2020

    • Author(s)
      藤田祐
    • Organizer
      第45回社会思想史学会大会セッション『19世紀イギリスにおける教養と一般教育の思想』
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi