Project/Area Number |
18K00170
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
|
Research Institution | Jissen Women's University |
Principal Investigator |
MIYAZAKI Noriko 実践女子大学, 研究推進機構, 研究員 (20135601)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 文人山水画 / 倣古 / 実景描写 / 董其昌 / 石涛 / 王原祁 / 古画学習 / 南画と中国文人画 / 清初正統派と個性派 / 個性と倣古 / 実景山水 / 古画学習機会 / 幕末の文人画の中国画学習 / 近代日本の女性文人画家 / 中国文人画と日本の南画家 / 南画家の中国画学習 / 王原祁の実景山水 / 石涛の倣古山水 / 元代文人画家の実景山水 / 黄公望 / 王蒙 / 趙孟fu / 呉興弁山 / 西湖図 / 文徴明 / 蘇州 / 実景 / 元代文人山水画 / 沈周 / 実景図 / 文人山水図 / 元四大家 / 陳継儒 / 婉レン草堂図 / 松郡九峰 / 師古と師造化 / 燕呉八景 / 明末における絵画の流通 / 中国文人山水画 / 元代文人画家 / 明代文人画家 |
Outline of Final Research Achievements |
The depiction after the old master styles and the representation of real scenes are major elements of literati landscape painting. This study examines the mutual influences of these two elements on literati painting, focusing on Dong Qi Chang who advocated the importance of study of old master styles in literati works and Shi Tao who denied that and valued the depictions of real scenes, as well as landscape works by representative literati painters such as the Four Masters of the Yuan Dynasty, and the Wu School of the Ming Dynasty. As a result, it has become clear that rendering after old master styles was heavily dependent on a painter's cultural environment, and that having opportunities to view and study old master paintings was a prerequisite for acquiring literati landscape painting, while depiction of real scenes played a role in making up for the lack of opportunities to study old master styles and encouraging to make new developments of landscape painting.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
文人山水画は、中国文化そのものの本質に深く根ざした芸術である。元来、山水画は実在の景と不可分であったが、伝統的な尚古主義と典故主義が文人山水画にも影響を与え、文人山水画における倣古主義が決定づけられていった。本研究を通じ、画家の環境における古画学習機会の多寡が、作画における倣古や実景描写に大きく相関し、特に絵画の裾野が拡大した明末以後、その寡少が実景山水や個性的山水様式の創造を促す要因となったことを示した。それは、文人山水画の確立期であった元代文人画家や遠く日本の南画家の作画をも包括した文人画研究にも応用可能な視点であり、文人画を普遍的な芸術活動として考察するための道筋を拓くものである。
|