Project/Area Number |
18K00199
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
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Research Institution | Independent Administrative Institution National Institutes for Cultural Heritage Tokyo National Research Institute for Cultural Properties |
Principal Investigator |
YASUNAGA Takuyo 独立行政法人国立文化財機構東京文化財研究所, 文化財情報資料部, 主任研究員 (10753642)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 呉春 / 白梅図屏風 / 与謝蕪村 / 芭蕉布 / 葛布 / 基底材 / 表具 / マチエール / 絖 / 靭皮繊維 |
Outline of Final Research Achievements |
White Plum Blossoms (Hakubaizu Byobu), by Goshun, is a painting on a folding screen designated as an Important Cultural Property. The designation file records the base material as silk. However, a Fourier-transform infrared spectroscopy (FT-IR) analysis carried out in collaboration with the Center for Conservation Science at the principal researcher’s Institute revealed that the base material is not silk but a plant fiber fabric. This plant fiber could be either kudzu fiber or basho (Japanese banana) fiber. Both fibers are often confused in the textile field, which makes a definite identification difficult. A comparative analysis based on an optical investigation of a base material similar to that of White Plum Blossoms revealed that there is a high probability that the material is basho fiber. The relationship between the use of a special base material such as basho fiber fabric and Goshun’s painting style is also examined.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
呉春筆「白梅図屏風」に使用されている基底材が、芭蕉布である可能性が高いと解明できたことは、同種の特殊な基底材が使用された絵画の時代性や地域性を検討する点でも学術的に意義深い。とりわけ、沖縄で製作されていた芭蕉布が18世紀から19世紀の絵画の基底材として使用されていた事例は、芭蕉布の流通史を考えるうえでも重要である。また、葛布や芭蕉布の基底材の使用が、中国絵画における絖と同じ効果を狙ったとの考察は、江戸時代中期以降に流行するマチエール表現との関わりを解明するうえでも示唆に富む。さらに、本研究で蓄積された事例は、染織分野における繊維の比較同定に活用することが可能で、学際的な研究として貢献度が高い。
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