• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Research on the Supports of the Paintings in the Edo Period

Research Project

Project/Area Number 18K00199
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01060:History of arts-related
Research InstitutionIndependent Administrative Institution National Institutes for Cultural Heritage Tokyo National Research Institute for Cultural Properties

Principal Investigator

YASUNAGA Takuyo  独立行政法人国立文化財機構東京文化財研究所, 文化財情報資料部, 主任研究員 (10753642)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords呉春 / 白梅図屏風 / 与謝蕪村 / 芭蕉布 / 葛布 / 基底材 / 表具 / マチエール / 絖 / 靭皮繊維
Outline of Final Research Achievements

White Plum Blossoms (Hakubaizu Byobu), by Goshun, is a painting on a folding screen designated as an Important Cultural Property. The designation file records the base material as silk. However, a Fourier-transform infrared spectroscopy (FT-IR) analysis carried out in collaboration with the Center for Conservation Science at the principal researcher’s Institute revealed that the base material is not silk but a plant fiber fabric. This plant fiber could be either kudzu fiber or basho (Japanese banana) fiber. Both fibers are often confused in the textile field, which makes a definite identification difficult. A comparative analysis based on an optical investigation of a base material similar to that of White Plum Blossoms revealed that there is a high probability that the material is basho fiber. The relationship between the use of a special base material such as basho fiber fabric and Goshun’s painting style is also examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

呉春筆「白梅図屏風」に使用されている基底材が、芭蕉布である可能性が高いと解明できたことは、同種の特殊な基底材が使用された絵画の時代性や地域性を検討する点でも学術的に意義深い。とりわけ、沖縄で製作されていた芭蕉布が18世紀から19世紀の絵画の基底材として使用されていた事例は、芭蕉布の流通史を考えるうえでも重要である。また、葛布や芭蕉布の基底材の使用が、中国絵画における絖と同じ効果を狙ったとの考察は、江戸時代中期以降に流行するマチエール表現との関わりを解明するうえでも示唆に富む。さらに、本研究で蓄積された事例は、染織分野における繊維の比較同定に活用することが可能で、学際的な研究として貢献度が高い。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] 与謝蕪村筆「十宜図」(川端康成記念会蔵)の史的位置2021

    • Author(s)
      安永拓世
    • Journal Title

      『美術研究』

      Volume: 434 Pages: 35-62

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 江戸時代に用いられた特殊な支持体2021

    • Author(s)
      安永拓世
    • Journal Title

      『無形文化遺産(伝統技術)の伝承に関する研究報告書 絹織製作技術』

      Volume: 0 Pages: 80-83

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「江戸時代の絵画における特殊な基底材の使用に関する基礎的研究―呉春筆「白梅図屏風」(逸翁美術館蔵)を中心に―」2019

    • Author(s)
      安永拓世
    • Journal Title

      『鹿島美術研究』

      Volume: 年報第36号別冊 Pages: 114-126

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 植物由来染織文化財の種同定における非破壊赤外分光分析利用の可能性―葛・芭蕉を中心に―2021

    • Author(s)
      早川典子、八木千尋、山府木碧、安永拓世、菊池理予、髙栁正夫
    • Organizer
      文化財保存修復学会第43回大会発表(紙面開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 呉春「白梅図」に使用された絵画基底材料と自然布系基底材に関する研究2020

    • Author(s)
      早川典子・菊池理予・仙海義之・安永拓世
    • Organizer
      文化財保存修復学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 江戸時代中期の画壇と五十嵐浚明―上方と新潟の交流と往来―2020

    • Author(s)
      安永拓世
    • Organizer
      新潟市歴史博物館「生誕320年記念特別展五十嵐浚明―越後絵画のあけぼの―」特別講演会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 京と浪花を行きつ戻りつ―絵と絵師のはざまで―2020

    • Author(s)
      安永拓世
    • Organizer
      中之島香雪美術館 企画展「上方界隈、絵師済々Ⅰ」記念講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 呉春作品に見るテキストとイメージの往還―蕪村・漢詩人・白梅図屏風―2019

    • Author(s)
      安永拓世
    • Organizer
      逸翁美術館「2019展示Ⅳ 池田市制施行80周年記念 画家「呉春」―池田で復活(リボーン)!」関連イベント「呉春の魅力に迫る、フレッシュ対決講座 ③呉春作品をめぐる絵画vs文学―イメージとテクストのシナジー」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi