• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Collaborative Explanatory Activities for Improving Monitor and Comprehension Skills in JSL Reading

Research Project

Project/Area Number 18K00711
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

Sato Reiko  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (30432298)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本語読解 / 説明 / モニタリング / 協学 / 初級 / 学習ストラテジー / 日本語学習者 / メタ認知 / 自己モニタリング / 他者への説明 / 自己省察 / 評価基準 / 読解学習 / 説明活動 / 評価
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop the reading comprehension and explanation skills of learners of Japanese by incorporating elaboration of criteria for explanation and self-reflection. It also examined how self-monitoring of reading comprehension was facilitated. The study consisted of three main activities: collaborative creation of explanatory materials based on multiple texts on the same topic, elaborating criteria of good explanations with other learners, and mutual comments and reflections on the explanations. The data were collected from the learners’ explanatory materials, oral presentations, comments, and reflections. The results showed that the learners became more aware of their metacognitive knowledge, such as their learning goals, strategies, and evaluation criteria, through the verbalization and elaboration activities. They also deepened their understanding of content concepts by analyzing, categorizing, grouping, and summarizing concepts from multiple texts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,協働的学習を取り入れた日本語読解学習プログラムを提案することを目的とする教授学習研究である。本研究で提案する「複数技能(読解と説明)を組み合わせ」かつ「モニタリングを促す複合的な学習活動を体験すること」は,学習プロセスの意識化と自己省察を促すことを目的としている。このような学習者自身が学びのサイクルを進めていく自己学習力を養成することは,今後の日本語教育において重要な概念となると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 第二言語学習における自己調整学習を促す ー日本語学習者の学びのプロセスに焦点をあててー2018

    • Author(s)
      佐藤礼子
    • Journal Title

      第二言語としての日本語の習得研究

      Volume: 21 Pages: 157-159

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 言語・学習ストラテジを共有する入門期日本語コースの開発2023

    • Author(s)
      佐藤礼子, 山元啓史
    • Organizer
      第60回日本語教育方法研究会(日本語教育方法研究会誌, Vol. 29, No. 2, pp.54-55)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語コース運営の改善を目的とした言語参照枠の設計と試行2021

    • Author(s)
      森田 淳子, 佐藤 礼子
    • Organizer
      日本語教育方法研究会 第57回研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 内容言語統合型学習(CLIL)に基づいた PEACE プログラムの構築 ―異なる日本語レベルとテーマによる実践―2019

    • Author(s)
      奥野由紀子, 佐藤礼子, 渡部倫子
    • Organizer
      International Conference on Social, linguistic and Human Mobility and Integration (EJHIB2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 作文からのアイデアの抽出と協働での概念視覚化の取り組み2019

    • Author(s)
      佐藤礼子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会(J-CLIL) 第2回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教材におけるスキャフォールディングと教師によるスキャフォールディング2018

    • Author(s)
      奥野由紀子, 佐藤礼子
    • Organizer
      日本CLIL教育学会 第1回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 日本語でPEACE CLIL実践ガイド2022

    • Author(s)
      奥野由紀子(編著) , 小林明子 , 佐藤礼子 , 元田静 , 渡部倫子
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784867460023
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本語×世界の課題を学ぶ 日本語でPEACE [Poverty 中上級]2021

    • Author(s)
      奥野由紀子(編著) , 小林明子 , 佐藤礼子 , 元田静 , 渡部倫子
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589903
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 日本語教師のためのCLIL(内容言語統合型学習)入門2018

    • Author(s)
      奥野由紀子 , 小林 明子 , 佐藤礼子 , 元田 静 , 渡部 倫子
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589453
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi