• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an Extensive Reading Program in English for Specific Purposes for Health Care University Students

Research Project

Project/Area Number 18K00745
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChiba Prefectural University of Health Sciences

Principal Investigator

Kanda Minami  千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 教授 (20327125)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords英語多読 / リーディング / 保健医療 / ESP / ノンフィクション / ヘルスリテラシー / グレイデッド・リーダー / 専門英語 / 英語教育 / ヘルス・リテラシー / 英語教育学 / 多読 / 英語 / スマートフォン / Extensive Reading
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to (1) explore and select research English books and materials for healthcare Japanese university students, and (2) analyze English books for extensive reading targeted at healthcare majors. Regarding (1), there has been an increase in non-fiction English books at an initial level that are relatively easy to read for children in English-speaking countries, making them easier to incorporate into university English classes in Japan. Regarding (2), the introduction of these books in extensive reading English classes was carried out in parallel, and both the results and student feedback indicated that the main difficulties with English books for healthcare students were (a) specialized vocabulary, (b) basic knowledge of scientific topics, and (c) the length of the texts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護・栄養・歯科衛生・リハビリテーション等の保健医療専門職には、国内外の最新情報を得るとともに急速に国際化する医療現場に対応できる英語力が求められている。専門英語教育と英語多読を結びつけた授業実践は少なく、多読により幅広い語彙を獲得して実用的な英語力を向上することが期待される。また、保健医療分野の多読の導入には、適切な英語多読用図書の開拓が重要である。大学英語教育現場で普及している英語多読用図書は一般英語学習者向けが多い。本研究では保健医療英語教育向けの英語多読用図書の開拓を行う点に実践上の意義がある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 英語多読授業でノンフィクションも読みませんか?2018

    • Author(s)
      神田みなみ
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 589 Pages: 40-41

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保健医療系大学1年生のオンデマンド式オンライン英語多読授業2021

    • Author(s)
      神田みなみ
    • Organizer
      日本多読学会 2021年度年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン英語多読授業とヘルス・リテラシー2021

    • Author(s)
      神田みなみ
    • Organizer
      国際異文化学会 第22回年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Utility of smartphones as learning and assessment tools in EFL class2019

    • Author(s)
      Minami Kanda
    • Organizer
      JALTCALL2019 Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Utilizing Extensive Reading Materials for Healthcare Majors2019

    • Author(s)
      Minami Kanda
    • Organizer
      The 5th World Congress on Extensive Reading
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ノンフィクションの英語多読-専門英語(ESP)教育に向けて2018

    • Author(s)
      神田みなみ
    • Organizer
      国際異文化学会第20回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 学びの場での第二言語習得論2022

    • Author(s)
      Shawn Loewen、佐野 富士子、齋藤 英敏、長崎 睦子、小林 めぐみ、金子 朝子、石塚 美佳、神田 みなみ
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758923620
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi