• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of FFL (French as a Foreign Language) teaching method aimed at fostering Intercultural Competence and its effectiveness

Research Project

Project/Area Number 18K00891
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNanzan University

Principal Investigator

MOGI Ryoji  南山大学, 外国語学部, 教授 (40507985)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 武井 由紀  名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (80620533)
野澤 督  大東文化大学, 外国語学部, 講師 (50773438)
古石 篤子  慶應義塾大学, 総合政策学部(藤沢), 名誉教授 (20186589)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsフランス語教育 / 異文化間能力 / 複言語・複文化能力 / 外国語教授法 / 評価ルーブリック / 外国語教育 / 異文化理解教育 / 教授法
Outline of Final Research Achievements

The object of the present study is to examine how Japanese learners of multiple foreign languages become aware of other cultures and what attitudes they develop toward them when they experience French language teaching aimed at fostering intercultural competence. We aimed to develop FFL (French as a Foreign Language) teaching method that includes not only the acquisition of language knowledge and skills, but also the development of intercultural competence. Specifically, (1) through a literature review of previous studies, we analyzed a variety of foreign language teaching practices aimed at fostering intercultural competence, and investigated teaching and evaluation methods in this field. (2) Referring to the findings from previous studies, we designed classroom teaching/learning activities aiming at fostering intercultural competence, taking into account the context of FFL teaching in Japan, verified them, and built a teaching model.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

外国語の学びを通して身につけた視野の広がりや態度の変化など異文化間能力の涵養の重要性が謳われる一方で、近年の外国語教育では言語運用能力の向上を優先するあまり、異文化間能力の育成が外国語教育から切り離される傾向がある。本研究では、言語運用能力と異文化間能力を統合的に扱う指導を通して、異文化間能力を育成し、評価する方法を検討した。さらに、本研究の分析対象者は英語を学んだ経験を有する複数言語学習者である。第二外国語を学び、日本や英語圏とは異なる文化に触れることによる、異文化への態度を調査した。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 外国語教育においてどのように異文化間能力を養成するのか-学習活動と評価法からの考察-2021

    • Author(s)
      茂木良治
    • Journal Title

      アカデミア 文学・語学編

      Volume: 111 Pages: 109-131

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 『フランス語の学習指針』に基づく授業実践の評価と検証ー語彙・文法学習モデルの効果検証を中心にー2020

    • Author(s)
      茂木良治・武井由紀・野澤督・松川雄哉・中野茂・菅沼浩子・山田仁
    • Journal Title

      複言語・多言語教育研究

      Volume: 8 Pages: 89-105

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 多様な評価方法を取り入れたフランス語授業-『フランス語の学習指針』に基づいた授業の実践報告より-2022

    • Author(s)
      菅沼浩子、茂木良治、武井由紀、野澤督、松川雄哉、山田仁
    • Organizer
      日本フランス語教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 『フランス語の学習指針』のホームページ紹介とその活用法2021

    • Author(s)
      野澤督・山田仁・武井由紀・茂木良治・松川雄哉・菅沼浩子・中野茂
    • Organizer
      第35回関西フランス語教育研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導案を共有する-『フランス語の学習指針』に基づく授業の指導案2020

    • Author(s)
      野澤督・武井由紀・菅沼浩子・茂木良治・松川雄哉・中野茂・山田仁
    • Organizer
      Journee pedagogique de la langue francaise 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の中等教育におけるフランス語教育を考える-「フランス語の学習指針」ver.1 完成報告-2019

    • Author(s)
      茂木良治、中野茂、武井由紀、菅沼浩子、野澤督、松川雄哉、山田仁
    • Organizer
      日本フランス語教育学会 2019年度大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中等教育・高等教育におけるフランス語教育の現状と課題2019

    • Author(s)
      茂木良治
    • Organizer
      日本フランス語フランス文学会 2019年度東北支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 『フランス語の学習指針』における語彙・文法学習2019

    • Author(s)
      茂木良治、松川雄哉、菅沼浩子
    • Organizer
      Journée pédagogique de la langue française 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会文化項目を取り入れた授業デザイン-「フランス語の学習指針」を活用して-2019

    • Author(s)
      茂木良治、武井由紀、野澤督、菅沼浩子、中野茂、山田仁、松川雄哉
    • Organizer
      第33回関西フランス語教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi