Project/Area Number |
18K01203
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 04030:Cultural anthropology and folklore-related
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Research Institution | The University of Nagano |
Principal Investigator |
Oda Tatsuya 長野県立大学, グローバルマネジメント学部, 准教授 (00431841)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | テーマのある空間 / 都市 / 食 / 市場 / 暗黙知 / 文化的表象 / 食文化 / 街路 / バル / フードカート / プエブロ・マヒコ / ローカルマーケット / ショッピングモール / トーテム操作媒体 / ファーマーズマーケット / 分類形態 / スローフード / フードトラック / Themed space / ブリコラージュ / コンパクトシティ / 地域経済 |
Outline of Final Research Achievements |
This research aimed to elucidate how various representations in the urban context emerge and become the themes, using "themed urban space" as a fundamental concept. Fieldwork was initially conducted in Portland, Oregon, USA, with a focus on food carts and food markets, and subsequently extended to Seattle, Washington, and Vancouver, Canada. However, due to the COVID-19 pandemic and the US Department of Justice designating Portland and Seattle as "areas tolerating violence and property destruction," the continued investigation in those locations was abandoned. Instead, on-site research regarding the nomenclature of shops, bars, and restaurants was carried out in Cordoba and San Sebastian, Spain.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
調査資料を分析し、料理に使用される素材や食品の名称が固有の地域をイメージさせる作用に着目した。学術的に「テーマ」を概念化すると、マイケル・ポランニーの暗黙知理論における創発のモデルとして理解することができる。フードカートや市場、バルやレストランに人々が集うのは、必要な物品を入手する実利的な側面に加えて、非日常的な雰囲気を楽しむためでもある。そうした雰囲気は食料、メニュー、店舗の名称や形状などから創発されるが、この時にエスニシティは好意的な刺激となり、都市空間では「異文化というテーマ」として機能することが明らかになった。
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