Project/Area Number |
18K01598
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kwansei Gakuin University |
Principal Investigator |
MIZUNO Keizo 関西学院大学, 商学部, 教授 (40229703)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
堀 敬一 関西学院大学, 経済学部, 教授 (50273561)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 複数市場 / 垂直二部門 / 抱き合わせ販売 / 参入阻止 / 情報獲得 / インフラ共同整備 / 品質改善投資 / スピルオーバー / 情報通信ネットワーク / 情報獲得阻止 / 知識スピルオーバー / 私的情報 / シグナル効果 / インフラ整備 / 補完財 / 共同研究開発 / シグナリング / 抱き合わせ販売(bundling) / 非対称情報 / シグナル / 部分的参入規制 / インフラ投資・参入費用 / インフラ投資・整備 / 企業間提携と競争 / 需要の不確実性・成長可能性 / 市場融合環境 / 規制・競争政策 / 複数市場・垂直二部門 / 市場構造 |
Outline of Final Research Achievements |
The research has derived the following two results. [1] Bundling by an infrastructure incumbent can preserve its monopoly position by hindering an entrant's information acquisition. Furthermore, such a practice of bundling that prevents information acquisition deteriorates social welfare. [2] Firms' incentive to invest for product quality improvement in a joint infrastructure deployment mode is weaker than that in an independent deployment mode. As a result, joint infrastructure deployment can be excessive from a social viewpoint, especially when firms have a strategic opportunity to invest for product quality improvement.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、複数市場モデルと垂直二部門モデルの基本枠組を用いて多様な形態を持つ企業間での競争に注目する。市場融合を反映した複数市場モデルの枠組では、一括販売戦略や複数市場にまたがる企業間提携など企業戦略も多様化する。複数市場モデルの分析は、企業戦略の拡張や需要の相互依存関係を通じて、規制政策の設計に必要な新たな要因を加える。 垂直二部門モデルに注目する理由は、小売部門では短期戦略、卸売部門ではインフラ投資などの長期戦略が重要だからである。インフラ産業における規制・競争政策に関する経済厚生上の評価を考える際、企業の長期的戦略誘因の効果を明示的に分析しなければならない。
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