• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Impacts of Cross-Border E-Commerce on Global Distribution

Research Project

Project/Area Number 18K01872
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

KAWABATA Yasuko  埼玉大学, 人文社会科学研究科, 准教授 (60411683)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords越境EC / 流通の国際化 / クロス・ボーダー / B to C / 流通チャネル / インバウンド消費 / アリババ / 日系小売企業 / オンライン消費 / 日系小売業の国際展開 / 中国越境EC / アイスタイル / 資生堂 / 化粧品 / オンライン / オフライン / 融合 / 流通国際化 / 欧米小売企業 / インスタカート / 中国 / アルディ / リドル / 流通 / 国際化
Outline of Final Research Achievements

This study considered the impact of the progress of cross-border EC on the development of internationalization and the change in inter-company relations due to the extension of competitive advantage in Japan and overseas. In the first year, we investigated the current status and theory of cross-border EC and internationalization of distribution in Japan and China. As a result, the commonalities and differences between cross-border EC and the distribution environment and the status of internationalization were clarified.
In the second year, we will conduct an interview survey focusing on the cooperation between cross-border EC and actual stores. By doing this, it was clarified whether it is possible to extend or expand the scope of acquisition of competitive advantage overseas. In the 3・4th years, we compared the cases of cross-border EC and Europe in Japan and China. We considered how this would affect the internationalization and competitiveness of distribution by cross-border EC.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、先駆的取り組みを行っている日系企業のケースをモデルとして位置づけ、越境ECの競争優位と国内実店舗におけるインバウンド消費との関係および流通の国際化を結びつけて検討した。
その結果、越境ECによる新たな国外向けの流通チャネルの構築とそれによる国際競争力の強化や、オンラインとオフラインを連携させた企業の経営と今後の課題と方向性について理論的かつ実務的なインプリケーションを導出しようとしている点に本研究の最大の特色がある。また、これまでのBtoBの越境ECに関する研究成果に加えて、BtoCの越境ECとオンラインとオフラインの競争力とその関係性を解明するところに学術的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 日系企業による中国越境ECの展開と課題-アイスタイルと資生堂の事例を中心として-2022

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      『経営論集』明治大学経営学研究所

      Volume: 69(4) Pages: 169-194

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インドネシア市場におけるセブン-イレブンの撤退行動に関する考察2018

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      埼玉大学経済学会 社会科学論集

      Volume: 154 Pages: 61-76

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 世界で急成長するディスカウントストア-アルディとリドル-2018

    • Author(s)
      川端庸子
    • Journal Title

      生活協同組合研究

      Volume: 517 Pages: 27-34

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日系小売業の国際展開中国越境ECと化粧品を中心に2021

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      埼玉大学経済学部市民講座
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国越境ECの現状と課題 ー化粧品を中心にー2020

    • Author(s)
      川端庸子
    • Organizer
      日本流通学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 日系小売企業の国際展開 「第1章髙島屋」2022

    • Author(s)
      川端 庸子
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502406713
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日系小売企業の国際展開「第15章 日系企業の越境EC」2022

    • Author(s)
      川端 庸子
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502406713
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『日系小売企業の国際展開 :「日本型 」 業態 の挑戦』「 第1章髙島屋」2021

    • Author(s)
      川端庸子
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『日系小売企業の国際展開 :「日本型 」 業態 の挑戦』「 第14章日系企業の越境EC」2021

    • Author(s)
      川端庸子
    • Total Pages
      22
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 欧米小売企業の国際展開2019

    • Author(s)
      川端庸子
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      4502318914
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi