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Relationship Between Mixed Emotions in Life Events and Consumer Purchasing Behavior

Research Project

Project/Area Number 18K01889
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

Kanno Saori  駒澤大学, 経営学部, 教授 (00383373)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywordsライフイベント / セルフギフト / ミックスエモーション / ブランドリレーションシップ / ブランド・マネジメント / ブランド・リレーションシップ / 心理的所有感 / ラグジュアリーブランド / マスティージ / コ・ブランド / シェアリングエコノミー / デジタルテクノロジー / セルフ・ギフト / 国際比較 / コラボレーション戦略 / ミックス・エモーション / 消費者行動 / 感情 / ブランドの擬人化 / マーケティング
Outline of Final Research Achievements

This study examined the relationship between mixed emotions in life events and consumer purchasing behavior from multiple perspectives. A survey on self-gifting consumption was conducted among Japanese women, and the impact of mixed emotions was summarized in three papers, along with an international comparative study with the United States. Brand relationship research clarified the impact of brand anthropomorphism on consumer emotions, resulting in a published paper. The research on consumer emotions in the collaboration strategy between luxury and mass brands also resulted in a paper. In addition, psychological ownership research examined the impact on digital and shared assets, and the results were summarized in a review paper.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、既存研究であまり注目されてこなかったミックスエモーションに着目し、多面的な視点で消費行動を探求した。特にセルフギフト消費の研究では、消費者の重要なライフイベントにおけるミックスエモーションが購買行動にどのような影響を与えるかを、感情や自己概念との関連で明らかにした。日本人を対象とした定性研究に加え、日米調査によって文化差を明らかにした点は、学術的および社会的意義が高いと考える。また、ラグジュアリーブランドとマスブランドのコラボレーション研究において、異なるブランドに対する消費者の感情が購買行動に与える影響を検討した点も、学術的貢献が高いと考えている。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] San Francisco State University(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Psychological Ownership in Marketing:2023

    • Author(s)
      菅野 佐織
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 43 Issue: 1 Pages: 7-17

    • DOI

      10.7222/marketing.2023.033

    • ISSN
      0389-7265, 2188-1669
    • Year and Date
      2023-06-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The role of brand coolness in the masstige co-branding of luxury and mass brands2022

    • Author(s)
      Suzuki, Satoko, and Kanno, Saori
    • Journal Title

      Journal of Business Research

      Volume: 149 Pages: 240-249

    • DOI

      10.1016/j.jbusres.2022.04.061

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Motivations, Demographics & Self-Gifting Consumer Behavior in Japan and the USA2021

    • Author(s)
      Roblyn Simeon and Saori Kanno
    • Journal Title

      International Journal of Business Management and Commerce

      Volume: 6(1) Pages: 25-39

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ブランド・リレーションシップの再考 ~ブランド・リレーションシップの類型に着目して~2020

    • Author(s)
      菅野 佐織
    • Journal Title

      駒大経営研究

      Volume: 51巻(3・4号)

    • NAID

      120006872573

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Self-Gifting in Interdependent Cultures: Lonely Mothers and Self-Compassion2018

    • Author(s)
      Suzuki, Satoko and Saori Kanno
    • Journal Title

      Proceedings for the European Advances in Consumer Research Conference 2018

      Volume: 11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Self-Gifting in Interdependent Cultures: Japanese Single Women and Self-Compassion2018

    • Author(s)
      Suzuki, Satoko and Saori Kanno
    • Journal Title

      Proceedings for the European Marketing Academy Conference 2018

      Volume: -

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] マーケティングにおける心理的所有感に関する研究のレビューと今後の課題~近年のレビューを中心に~2023

    • Author(s)
      菅野 佐織
    • Organizer
      日本商業学会関東部会4月
    • Related Report
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  • [Presentation] マスティージにおけるコ・ブランディング ~パートナー選択に関する実証研究~2021

    • Author(s)
      菅野 佐織・鈴木 智子
    • Organizer
      消費者行動研究学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] マスティージ・マーケティングにおけるコ・ブランド戦略2021

    • Author(s)
      菅野 佐織
    • Organizer
      マーケティング学会 ブランド&コミュニケーション研究会
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  • [Presentation] ソーシャルメディアとブランドマネジメント2019

    • Author(s)
      菅野 佐織
    • Organizer
      マーケティング学会
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    • Invited
  • [Presentation] なぜ私は自分にプレゼントをするの か?自尊心とセルフ・ギフトの関連2018

    • Author(s)
      菅野 佐織・鈴木 智子
    • Organizer
      第29回 日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Self-Gifting in Interdependent Cultures: Lonely Mothers and Self-Compassion2018

    • Author(s)
      Suzuki, Satoko and Saori Kanno
    • Organizer
      European Advances in Consumer Research
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      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Self-Gifting in Interdependent Cultures: Japanese Single Women and Self-Compassion2018

    • Author(s)
      Suzuki, Satoko and Saori Kanno
    • Organizer
      European Marketing Academy
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] "Romantic Self-Gifts to “Hidden True Self”: Self-Gifting and Multiple Selves" in Gifts, Romance, and Consumer Culture2018

    • Author(s)
      Kanno, Saori and Satoko Suzuki (eds. Minowa, Yuko and Russell W. Belk.
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138500709
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

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