Project/Area Number |
18K01947
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 07100:Accounting-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
Shimizu Nobumasa 早稲田大学, 商学学術院(経営管理研究科), 教授 (90216094)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 原価企画 / コストマネジメント / 製品アーキテクチャー / 製品開発マネジメント / 差別化製品 / コモディティ製品 / 量産効果 / 製品アーキテクチャ / コモティディ化 / コモティディ製品 / 製品開発 / 擦り合せ型 / コモディティ化 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to theoretically examine under what circumstances (corporate environment, business strategy, product architecture, etc.) Target Cost Management is effective, focusing on the differences in characteristics between automotive products and consumer electronics products, and to establish hypotheses to test the validity of these hypotheses. Two main hypotheses derived from the product architecture theory: (1) "Target Cost Management is effective in products that are abrasive and whose architecture is closed within the company." Conversely, (2) "Target Cost Management is not effective in products whose components are modular and whose architecture is open within the industry. These two hypotheses have been shown to be valid to some extent in the case of competition between electric vehicles (EVs) and hybrid vehicles in the automobile industry.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の学術的意義は、原価企画を製品のアーキテクチャ論の観点から考察した点と、原価企画を開発設計段階のコストマネジメントの一つとして理論的考察をした点にある。また、本研究の成果は、かつて「ジャパン・アズ・ナンバーワン」と言われた日本の製造業の復活の一助となりうるという社会的意義をもつ。家電製品の原価企画は、かつて効果を発揮していたのに、徐々に効果を発揮できなくなったのはなぜか。また、自動車関連製品では原価企画が効果を発揮しているにもかかわらず、家電製品では効果を発揮しなくなったのはなぜか、という疑問に本研究の成果はある程度応えている。
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