• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Role of the Provost, the Chief Academic Officer at Higher Education Institution in the U.S.

Research Project

Project/Area Number 18K02271
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionYamagata University

Principal Investigator

Asano Shigeru  山形大学, 企画部, 教授 (50432563)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤原 宏司  山形大学, エンロールメント・マネジメント部, 教授 (30790563)
土橋 慶章  神戸大学, 大学戦略企画本部, 主任政策研究職員 (90730664)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプロボスト / Institutional Research / Inst. Effectiveness / 意思決定 / 大学経営 / IR / IE / Provost / Assessment
Outline of Final Research Achievements

Despite the various restrictions imposed by the COVID-19 outbreak during the
During the implementation period of this research project, various restrictions were imposed due to COVID-19. Despite these limitations, we tried to achieve results through the following activities: (1) We organized information through literature reviews and utilized public information from IPEDS in the United States to create datasets. Also, we tried to organize the placement of provosts in higher education institutions in the United States through AI utilization. Additionally, we conducted intreviews with current provosts, experienced individuals, and IR practitioners in collaboration with research partners.
(2) We wrote research papers, research presentations, and addressed research challenges at conferences. This included interviews from education related magazines, online articles, and providing topics for discussion in academic research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題においては「データ利用者」であるプロボストに焦点を当て、実際の意思決定において、データ提供者であるIR部署が提供するデータをどの程度、またどのように活用しているかといったことについて一定の解を示すことができた。しかしながら、日本の大学においては、米国におけるプロボストが有する教学面での責任者として権限、とりわけ予算や人事権は従前通り、担当理事が任命されるという構造の下、調整薬に徹している実態を示すことができた。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (7 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (25 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 19 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] NILOA/IUPUI(米国)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] NILOA/IUPUI(米国)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] NILOA/University of South Florida/Santa Fe Community College(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 【専門家に聞く】日本型IRの現状と課題 前編-日本におけるIRの現状-2023

    • Author(s)
      リクルート進学総研
    • Journal Title

      高等教育(オンライン)

      Volume: NA

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【専門家に聞く】日本型IRの現状と課題 中編-アメリカにおけるIR-2023

    • Author(s)
      リクルート進学総研
    • Journal Title

      高等教育(オンライン)

      Volume: NA

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 【専門家に聞く】日本型IRの現状と課題 後編-IRがあるべき姿とのギャップをどう埋めるか-2023

    • Author(s)
      リクルート進学総研
    • Journal Title

      高等教育(オンライン)

      Volume: NA

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アセスメント・プランの構造化と具体化に向けて : 山形大学における取組事例から2023

    • Author(s)
      浅野茂
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 45 Pages: 19-22

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] IRを活かす:米国のProvostとIEが示唆すること2023

    • Author(s)
      浅野茂
    • Journal Title

      IDE 現代の高等教育

      Volume: 649 Pages: 31-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教学マネジメントを支える基盤としてのIR2020

    • Author(s)
      浅野茂
    • Journal Title

      リクルートカレッジマネジメント

      Volume: 221 Pages: 14-15

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] OPINION:学修成果の可視化に向けたPDCAサイクルの確立2018

    • Author(s)
      浅野 茂
    • Journal Title

      Between

      Volume: 1-2 Pages: 24-25

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 米国の高等教育機関におけるプロボストの最新動向と日本への示唆2024

    • Author(s)
      浅野茂;藤原宏司;土橋慶章
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学のインスティテューショナル・ リサーチに関する調査研究」の第一次報告2022

    • Author(s)
      山田礼子, 浅野茂, 小湊卓夫, 堺完, 村澤昌崇, 劉文君
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アセスメント・プランの構造化と具体化に向けて~山形大学における取組事例から~2022

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本初IR履修証明プログラムの現状と課題~データ・マネジメント、プロボスト等に係る教材開発~2022

    • Author(s)
      浅野茂, 藤原宏司
    • Organizer
      イノベーション教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] IRに活用できる公開情報についてー研究、社会貢献活動の可視化の取組事例ー2022

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      鹿児島大学IRセミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育活動の改善に向けた点検・評価ー学生募集と教育課程編成の観点からー2022

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      2021年度大分合同FD・SDフォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 【Part5】事例紹介(Ⅳ.教学マネジメントを支える基盤(FD・SD、教学IR):山形大学)2021

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      文部科学省「教学マネジメント指針の事例集」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 質保証、教学マネジメントを強化するための取組ー山形大学の実践事例からー2021

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      公立大学法人宮崎公立大学「FD研修会」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 質保証の強化に向けた山形大学の取組2021

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      山形県公立大学法人「質保証に関する研修会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Using BI Reporting Tools to Share Assessment Results with University Stakeholders2020

    • Author(s)
      Koji Fujiwara, Shigeru Asano, Takahiro Iijima, Katsumi Senyo, Eriko Watanabe and Junichiro Yasuda
    • Organizer
      The 2020 Assessment Institute (Hosted by IUPUI, held virtually)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development and Improvement of Direct Evaluation Method to Measure Students' Understandings of FYE Program2020

    • Author(s)
      Takao Hashizume, Koji Fujiwara, Katsumi Senyo, Tetsuya Shiroishi and Shigeru Asano
    • Organizer
      The 2020 Assessment Institute (Hosted by IUPUI, held virtually)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教学マネジメントの確立に向けたアセスメントプランの役割2020

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      第14回教育改善活動フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山形大学におけるIR実践事例2020

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      令和2年度大学ポートレートセンター ステークホルダー・ボード(オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山形大学におけるIRと質保証2020

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      琉球大学質保証勉強会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学経営、質保証におけるIRの役割~山形大学における実践事例を通じて~2020

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      鹿児島大学トップセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国IR事情:Provostについて2019

    • Author(s)
      浅野茂;藤原宏司;土橋慶章
    • Organizer
      大学評価・IR担当者集会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教学マネジメントを支える基盤~IRの機能強化に向けた提案~2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      中央教育審議会教学マネジメント特別委員会第8回
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山形大学における教育の質保証強化の実践事例2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      帯広畜産大学IR勉強会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山形大学におけるIRについて2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      東北地区学生指導研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育動向と教育改革2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      東北地区国立大学法人等技術職員研修
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育の質保証と教学マネジメントの今後について2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      宮崎大学2019年度第1回FD研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] IRとは? ~山形大学における実践から~2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      令和元年度人材育成セミナー「大学等のIR実務担当者向けセミナー」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山形大学における IR/IEの実践事例2019

    • Author(s)
      浅野茂
    • Organizer
      継続的改善のためのIR/IEセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 山形大学における内部質保証強化に向けた取組2018

    • Author(s)
      浅野 茂
    • Organizer
      奈良女子大学「内部質保証に関する研修会」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] IRデータ分析ワークショップ ―大学ポートレート関連データを活用した分析手法の習得―2018

    • Author(s)
      浅野 茂; 藤原 宏司
    • Organizer
      独立行政法人大学改革支援・学位授与機構平成30年度人材育成セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 大学IR(Institutional Research)によるデータ駆動型経営への展開

    • URL

      https://www.nri.com/jp/knowledge/publication/cc/chitekishisan/lst/2023/12/06

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] IR(Institutional Research)が創りだす大学経営の新潮流

    • URL

      https://www.nri.com/jp/knowledge/publication/mcs/region/lst/2024/01?year=2024

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 次世代形成・評価開発機構「Conference Presentations」

    • URL

      https://ir.yamagata-u.ac.jp/conference-presentations/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 次世代形成・評価開発機構「Invited Presentations」

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi