• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on the development of elementary school English teacher training curriculum through a comparison of Japan and Korea

Research Project

Project/Area Number 18K02287
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

KIM Hyun-Sook  聖徳大学, 教育学部, 准教授 (90524877)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小学校教員養成 / 韓国の小学校英語教育 / 日本の小学校外国語教育 / 小学校英語教科書 / 外国語と異文化 / 質問紙調査 / 小学校外国語授業と異文化 / 小学校英語教員養成 / 韓国の小学校英語 / 韓国の小学校教員養成 / 外国語と異文化交流 / 韓国の小学校英語教科書 / 7つの小学校英語の検定教科書 / データベース / 日本の小学校教員養成カリキュラム / 韓国の小学校教員養成カリキュラム / 日韓の比較 / 経験されたカリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This research empirically examined the ideal way of Japanese and South Korean elementary school English teacher training curriculum that can respond to internationalization. In light of the impact of COVID-19, two alternative approaches were explored. First, an analysis of elementary school English textbooks in both countries revealed that Japan includes a variety of diverse cultures requiring teachers' ingenuity. In contrast, South Korea deeply covers fewer diverse cultural topics, but its textbooks are structured to facilitate teaching. Second, in South Korea, classroom observations in elementary schools, interviews with teachers, and interviews with experts revealed that teachers refine their English teaching skills during the preparation stages of teacher recruitment exams. In Japan, a questionnaire survey was conducted among elementary school teachers and the responses were collected.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校英語教員養成は国の教職課程の中で履修科目が決められていて、その詳細は各大学に委ねられている。日本の小学校外国語が教科化になり、検定教科書が作られるが、担任の英語授業への負担は大きい。韓国の小学校英語教員養成の仕組みから、日本の小学校英語教員養成カリキュラムをどのように構成していくかの示唆が得られた。その上、小学校教員による教員養成へのニーズを把握し、小学校英語教員養成カリキュラム開発の手立てを示した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 2015改訂教育課程に基づいた韓国の小学校英語教科書の分析ーYBM社の教科書を中心にー2022

    • Author(s)
      金 ヒョンスク
    • Journal Title

      児童学研究

      Volume: 24 Pages: 11-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の小学校外国語教育と異文化学習の関連性に関する研究2021

    • Author(s)
      金 ヒョンスク
    • Journal Title

      韓国日本教育学会

      Volume: 26 Pages: 79-104

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本と韓国の小学校英語カリキュラムの評価―中学校教員への質問紙調査に基づいて―2020

    • Author(s)
      金ヒョンスク
    • Journal Title

      聖徳大学研究紀要

      Volume: 第30号 Pages: 49-56

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本と韓国の中学校英語指導に関する実証的研究:「教科」と「外国語活動」としての小学校英語の影響に注目して2019

    • Author(s)
      金ヒョンスク
    • Journal Title

      韓国日本教育学研究

      Volume: 第24巻第1号 Pages: 21-35

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「外国語活動」と「教科」としての日韓の小学校英語教育から見えてきたこと2019

    • Author(s)
      金ヒョンスク
    • Organizer
      日本国語教師の会の全国大会 (横須賀大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教科融合方教材の開発とカリキュラムデザイン2023

    • Author(s)
      笹野恵理子編著
    • Total Pages
      129
    • Publisher
      NSK出版
    • ISBN
      9784921102548
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] "世界"が広がる「ことば」の学び~子どもとつくる国語・外国語~2021

    • Author(s)
      お茶の水女子大学附属小学校、お茶の水児童教育研究会、金ヒョンスク 他
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      展望社
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『教育内容・方法』改訂版2019

    • Author(s)
      根津朋実、樋口直宏、緩利誠、安藤福光、金ヒョンスク、桂直美、助川晃洋、早坂淳、飯塚久男、李禧承、小嶋季輝、吉江森男
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      培風館
    • ISBN
      9784563058586
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi