• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative study of current issues and problems in quality assurance in teacher education

Research Project

Project/Area Number 18K02289
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionInternational Christian University

Principal Investigator

Sato Chizu  国際基督教大学, 教養学部, 教授 (20271356)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前田 耕司  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (60219269)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教師教育 / 質保証 / アクレディテーション / 専門性基準 / 教員養成
Outline of Final Research Achievements

In Scotland and Australia, for example, quality assurance systems have been developed by linking systems related to teacher education to one other, and to the values embedded in the curriculum for primary and secondary education. Furthermore, the ecological and social environmental requirements described by the concept of teacher agency support the professionalism of teachers, and the concept of teacher professionalism is being constantly redefined in relation to these requirements. In Japan, on the other hand, teacher expertise is still based on personal qualities, as in the case of the teacher qualities defined by the Central Council for Education, for example, and it is difficult to say how these qualities are defined and how they function in the context of overall qualifications and abilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「日本型アクレディテーション」の評価対象は、教員養成を行う教育組織(大学や学部)であり、このシステム単独では教員養成の質保証が十分に機能しないことは先行研究で明らかにされている。そのため、海外諸国では機関や組織の評価(外部質保証)を学生個人に対する評価(内部質保証)に結びつけるための諸要件やステップを複数介在させ、連動させながら運用している。外部質保証と内部質保証の間に有機的な相互関連性、いわば「連動メカニズム」を構築することが質保証機能の要諦であるが、日本では研究・実践の両面において蓄積が少なく、課題とされていたため、本研究はその課題に取り組んだ。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2022 2021 2020 2018 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] グリフィス大学/モナシュ大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] モナシュ大学/クイーンズランド工科大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Monash University/Queensland University of Technology(オーストラリア)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] モナシュ大学/クイーンズランド工科大学/ラ・トローブ大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] モナシュ大学/クイーンズランド工科大学(オーストラリア)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスの教師教育における多様性─教師エージェンシーの視点から─2023

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Journal Title

      国際教育(日本国際教育学会紀要)

      Volume: 29 Pages: 84-87

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アボリジナル主体のオーストラリアの教師教育─ポストコロニアルの視点から─2023

    • Author(s)
      前田耕司
    • Journal Title

      国際教育(日本国際教育学会紀要)

      Volume: 29 Pages: 88-91

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ダイバーシティをめぐる教師教育の課題―教師エージェンシー概念による日英比較分析―2022

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Journal Title

      学習社会研究

      Volume: 4 Pages: 70-85

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ポストコロニアルの視点から組織するオーストラリアの先住民族主体の教師教育2022

    • Author(s)
      前田耕司
    • Journal Title

      学習社会研究

      Volume: 4 Pages: 86-105

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 公開シンポジウム「国際教育学の課題と方法を考える─ポストコロニアルの先住民族教育研究をふまえて─」(司会者総括)2020

    • Author(s)
      前田耕司
    • Journal Title

      日本国際教育学会紀要『国際教育』

      Volume: 26 Pages: 117-119

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ナショナルカリキュラムと先住民族言語・文化学習」まとめ2018

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Journal Title

      日本学習社会学会年報

      Volume: 14 Pages: 24-25

    • NAID

      130007793239

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 先住民族との共生とパートナーシップーオーストラリアの先住民族主体の教育から―2023

    • Author(s)
      前田耕司
    • Organizer
      日本学習社会学会第20回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスの教師教育における多様性 ―社会環境的アプローチによる教師エージェンシーの視点から―2022

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Organizer
      日本国際教育学会第33回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] アボリジナル主体のオーストラリアの教師教育―ポストコロニアルの視点から―2022

    • Author(s)
      前田耕司
    • Organizer
      日本国際教育学会第33回研究大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスの教師教育における社会的公正―GTCS (General Teaching Council for Scotland)の取り組みを中心にー2020

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オーストラリア先住民族の専門職養成とポストコロニアリズムと社会的公正の視点から2020

    • Author(s)
      前田耕司
    • Organizer
      日本教師教育学会第30回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教職課程の質保証―教師教育制度改革の動向―2018

    • Author(s)
      佐藤千津
    • Organizer
      第41回ICU教育セミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] コミュニティの創造と国際教育2021

    • Author(s)
      学会創立30周年記念論集編集委員会・佐藤 千津
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      4750352977
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 佐藤仁・北野秋男編著『世界のテスト・ガバナンス』2021

    • Author(s)
      佐藤千津「学力テストと学力観の変容:イギリス」
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916767
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Post-Imperial Perspectives on Indigenous Education: Lessons from Japan and Australia2020

    • Author(s)
      Peter J. Anderson, Koji Maeda, Zane M. Diamond, Chizu Sato
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367001957
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi