• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Comparative study between Japan and United States of America on the guarantee of educational opportunities for language minorities based on bilingualism

Research Project

Project/Area Number 18K02306
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

TAKIZAWA JUN  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20314718)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsバイリンガリズム / 言語マイノリティ / 平等な教育機会保障 / 日本語指導が必要な児童生徒 / 効果のある学区 / 教育機会保障 / 教育機会の保障 / 日米比較研究
Outline of Final Research Achievements

Considering the diversification of the native languages of children who need Japanese language instruction and the simultaneous progression of their dispersion throughout Japan and their concentration in specific regions, we have shown that online (ICT) learning support and educational opportunities for such children are promising ways to guarantee their mother tongue and native culture education.
In addition, we examined the Basic Plan for the Promotion of Education and the Outline of Education of prefectures and ordinance-designated cities that are responsible for continuous, wide-area (educational) administration up to the high school level, and found that there are large gaps in educational policies and support for students who need Japanese-language instruction. This study also clarified the need to promote cooperation among schools and local governments through ICT and online, and to provide comprehensive and continuous administrative support up to the high school stage.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本語指導が必要な児童生徒に対する教育・教育行政は、将来の日本社会をどのように展望するのかに大きく関わる問題であり、それだけに様々な対立、葛藤も予想される。本研究は、こうした問題の解決に果たす指導性、専門性が都道府県等の教育行政に求められているとことを指摘するとともに、日本の普通教育機会保障における就学義務(就「学校」義務)制度の課題とその克服をあり方について、ICT(オンライン)の活用を前提とした制度へと改革していくことで、継続的広域的な普通教育機会保障が可能になることを指摘した。このような指摘は、社会の多言語化の進展する日本において、学術的のみならず、大きな社会的意義を有するものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 日本語指導が必要な児童生徒を対象とした 地方教育政策に関する研究 -都道府県・指定都市の教育大綱、教育振興基本計画の分析-2022

    • Author(s)
      滝沢潤、 BAT ERDENE DAGIIMAA、内田圭佑、 川本吉太郎、橋本拓夢、樊偉セン、俵龍太朗、田芯語、藤井冴佳、馬 承昭
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 第67巻 Pages: 367-388

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「就学」と「通学」の分離による普通教育機会保障制度の再構築2021

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第88巻第4号 Pages: 2-14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] グローバル化と公教育の言語 ーカリフォルニア州における州民投票・提案58可決からの示唆ー2018

    • Author(s)
      滝沢潤
    • Journal Title

      教育行政学研究,

      Volume: 39 Pages: 1-14

    • NAID

      40021704448

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 日本語指導が必要な児童生徒を対象とした 地方教育政策に関する研究 -都道府県・指定都市の教育大綱、教育振興基本計画の分析-2021

    • Author(s)
      滝沢潤、 BAT ERDENE DAGIIMAA、内田圭佑、 川本吉太郎、橋本拓夢、樊偉セン、俵龍太朗、田芯語、藤井冴佳、馬 承昭
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi