• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Considering the Thought of Demonstration and the Concept of Imagination in Chicago Pragmatism from the Viewpoint of Educational Philosophy

Research Project

Project/Area Number 18K02329
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

FURUYA Keita  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (50361738)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsジョン・デューイ / シカゴ・プラグマティズム / 実演 / 想像力 / 劇化 / 遊び / ジョージ・ハーバート・ミード / ジェーン・アダムズ / 仕事 / 原初的作業 / 専心的な活動 / プラグマティズム / デューイ / アダムズ / ミード / ボイド / 誠実
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the distinctive philosophy applied at the social settlement house known as Hull House, founded by J. Addams, one of the Chicago Pragmatists. By focusing on Hull House, this study confirms the hypothesis that the main concept of Chicago Pragmatism involves utilizing imagination through the demonstration of essential ways of livings which societies throughout history have experienced. The study also compared the thoughts and practices of other Chicago Pragmatists, namely J. Dewey and G. H. Mead. At the Labor Museum in Hull House, adult immigrants shared cultural knowledge by demonstrating their traditional spinning and weaving techniques. Alternatively, in Dewey School, children were engaged in problem-solving activities using dramatic play which mirrored challenges their ancestors had faced. The study established that Mead’s concept of “taking the attitude of the other” is the cooperation principle which is essential for individuals within a community.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

シカゴ・プラグマティズムは「劇化」や「遊び」の思想に基づく実演の哲学であるという本研究の発見は、目の前の子どもの自然を尊重する子ども中心主義とも、現在の社会に近しい空間に学校を変え、実社会の活動を提示することによる動機づけを行う社会(適応)中心主義とも、シカゴ・プラグマティズムの教育思想が異なっていることを示している。シカゴ・プラグマティズムの哲学は、教育を人類がこれまで行ってきた問題解決の「劇化」ととらえ、「遊び」を「仕事」とともに人類の「原初的作業」だと主張する。それは、人類史と人類史における思考の自然史を実体験するものとして学校教育を再構成する立場を提供してくれる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] G・H・ミードの思想における遊び論の再検討―シカゴ・プラグマティズムの思想的系譜の見直し―2021

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 30 Pages: 63-72

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジョン・デューイにおける「探究」と「誠実」に基づく学び―実践知を支える「真正性」を問う―2019

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Journal Title

      『学校教育研究』

      Volume: 34 Pages: 8-21

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「遊び」(play)と「劇化」(dramatization)から見たシカゴ・プラグマティズムの思想史―G・H・ミードとN・L・ボイドを中心に―2020

    • Author(s)
      古屋恵太
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] J. デューイとJ. アダムズにおける「劇化」の教育思想2018

    • Author(s)
      古屋 恵太
    • Organizer
      日本学校教育学会第33回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 論理学理論の研究ほか,デモクラシー/プラグマティズム論文集2022

    • Author(s)
      ジョン・デューイ著、古屋恵太訳者代表
    • Total Pages
      384
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130142021
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育哲学のデューイ―連関する二つの経験―2019

    • Author(s)
      田中智志編著、古屋恵太、佐藤隆之、松下良平、木下慎、加賀裕郎、井上環、西本健吾、生澤繁樹、藤井千春、高柳充利著
    • Total Pages
      348
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915937
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi