Professional development using self-reflection for learning supporters in universities and colleges
Project/Area Number |
18K02335
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
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Research Institution | Otemon Gakuin University |
Principal Investigator |
SHIMIZU EIKO 追手門学院大学, 基盤教育機構, 准教授 (10760275)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中井 俊樹 愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (30303598)
山崎 その 京都外国語大学, コミュニティ・エンゲージメントセンター, 副センター長 (70449502)
岸岡 奈津子 立命館大学, 学生部・OIC学生オフィス, 職員 (30757927)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 学習支援 / 省察 / 能力開発 / 学習支援者 / ハンドブック / ポートフォリオ / 実践知 / 面談 / ワークショップ / 枠組み / 履修指導 / 学習相談 / モデル化 |
Outline of Final Research Achievements |
Against the background of the growing emphasis on quality assurance in higher education in recent years, professional development for faculty and staff who take on the responsibility of supporting an ever more diverse student body is increasingly important. These staff and faculty (hereafter called “learning supporters”) need to provide detailed and complex support for each student, so they should develop their abilities as professionals. Through examining reflection by these learning supporters, this research aims to find common attitudes and codes of behavior. Based on the research, items of description for a learning supporter’s portfolio are suggested. A handbook in Q&A format for learning supporters, which collected the cases of learning supporters, has been created and will be published in the end of June, 2022.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学習支援の実践において面談などの個別的な学生対応を行う場面は少なくない。そのため、学習支援者は各々の経験をもとにした学生対応を行っている。経験から得られた知識や方法について共有する機会、学習支援に特化した能力開発の機会は多くはない。本研究の社会的意義として、以下の3点が挙げられる。学習支援者による実践の省察を通じて、(1)学習支援の実践のモデル化をはかり、共有するためのハンドブックを作成したこと、(2)学習支援者に特化したポートフォリオの記載項目を提案したこと、これらの過程において(3)ワークショップ等の学習支援者を対象とした能力開発を試行したことである。
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Report
(5 results)
Research Products
(60 results)