• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Professional development using self-reflection for learning supporters in universities and colleges

Research Project

Project/Area Number 18K02335
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionOtemon Gakuin University

Principal Investigator

SHIMIZU EIKO  追手門学院大学, 基盤教育機構, 准教授 (10760275)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中井 俊樹  愛媛大学, 教育・学生支援機構, 教授 (30303598)
山崎 その  京都外国語大学, コミュニティ・エンゲージメントセンター, 副センター長 (70449502)
岸岡 奈津子  立命館大学, 学生部・OIC学生オフィス, 職員 (30757927)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学習支援 / 省察 / 能力開発 / 学習支援者 / ハンドブック / ポートフォリオ / 実践知 / 面談 / ワークショップ / 枠組み / 履修指導 / 学習相談 / モデル化
Outline of Final Research Achievements

Against the background of the growing emphasis on quality assurance in higher education in recent years, professional development for faculty and staff who take on the responsibility of supporting an ever more diverse student body is increasingly important. These staff and faculty (hereafter called “learning supporters”) need to provide detailed and complex support for each student, so they should develop their abilities as professionals.
Through examining reflection by these learning supporters, this research aims to find common attitudes and codes of behavior. Based on the research, items of description for a learning supporter’s portfolio are suggested. A handbook in Q&A format for learning supporters, which collected the cases of learning supporters, has been created and will be published in the end of June, 2022.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習支援の実践において面談などの個別的な学生対応を行う場面は少なくない。そのため、学習支援者は各々の経験をもとにした学生対応を行っている。経験から得られた知識や方法について共有する機会、学習支援に特化した能力開発の機会は多くはない。本研究の社会的意義として、以下の3点が挙げられる。学習支援者による実践の省察を通じて、(1)学習支援の実践のモデル化をはかり、共有するためのハンドブックを作成したこと、(2)学習支援者に特化したポートフォリオの記載項目を提案したこと、これらの過程において(3)ワークショップ等の学習支援者を対象とした能力開発を試行したことである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (60 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (32 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] コロナ禍における教育開発 センターによる FD の取り 組み―2020 年 4 月から 2021 年 9 月まで2022

    • Author(s)
      清水栄子・原田章
    • Journal Title

      大学教育研究ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 71-82

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 大学の自律性に関する指標の検討 : 国際比較から得られる日本への示唆2022

    • Author(s)
      原裕美・山﨑その・各務正・中原正樹・木村弘志
    • Journal Title

      大學教育研究

      Volume: 30号 Pages: 129-148

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スチューデント・サクセス を促進させるアカデミック ・アドバイジング2021

    • Author(s)
      清水栄子
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 2838 Pages: 3-3

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 入学前教育プログラムの可能性2021

    • Author(s)
      溝口侑・清水栄子・原田章・田上正範・ 松井晋作・森朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 43(2) Pages: 119-123

    • NAID

      40022784942

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等教育機関の教員の役割と教育の倫理2021

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      看護教育研究学会誌

      Volume: 13巻2号 Pages: 61-67

    • NAID

      40022792352

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 面談を通した学習支援2021

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 令和3年2月24日号 Pages: 1-1

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 私立大学における大学改革の現状―「大学経営効率化アンケート」に関するインタビュー調査の分析を通じて―2020

    • Author(s)
      山﨑その・伊多波良雄・太田浩
    • Journal Title

      大学行政管理学会誌

      Volume: 24 Pages: 53-66

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン化推進による京都外国語大学の国際交流2020

    • Author(s)
      横山卓哉・東南隆光・山﨑その
    • Journal Title

      大学マネジメント

      Volume: 16 Pages: 16-19

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学における女性職員の活用に関する現状と課題2020

    • Author(s)
      私市佐代美・藤原久美子・清水栄子・竹山優子
    • Journal Title

      大学行政管理学会誌

      Volume: 24 Pages: 95-107

    • NAID

      40022360868

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] (ラウンドテーブル報告)日本におけるアカデミック・アドバイジングを追究するー効果的な組織運営についてー2020

    • Author(s)
      清水栄子、山崎めぐみ、御厨まり子、岸岡奈津子、秦敬治
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 41(2) Pages: 76-80

    • NAID

      40022145248

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習支援者対象研修プログラムの開発と実践――学習支援者による省察に着目して――2020

    • Author(s)
      清水栄子
    • Journal Title

      徳島大学 大学教育研究ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 22-30

    • NAID

      120006825968

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 基盤教育機構FD「ワイガヤ研修」実施報告2020

    • Author(s)
      清水栄子
    • Journal Title

      追手門学院大学 基盤教育論集

      Volume: 7 Pages: 105-118

    • NAID

      120006844785

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学教員の教育活動における倫理とは2019

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      教育学術新聞

      Volume: 令和元年5月22日号 Pages: 1-1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 能力開発による教員の支援と教育の質向上2019

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Journal Title

      月刊愛媛ジャーナル

      Volume: 2019年6月号 Pages: 78-80

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等教育学を専門とする教員は何をすべきなのか2019

    • Author(s)
      中井 俊樹
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 49-59

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Student Success Program における支援の現状と課題2019

    • Author(s)
      石田明菜・長谷川祥子・岸岡奈津子
    • Journal Title

      立命館高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 75-86

    • NAID

      120006627551

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] アカデミック・アドバイジング 実践者に対する能力開発の観点から2019

    • Author(s)
      清水栄子・山﨑めぐみ・御厨まり子・島田敬久
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(2) Pages: 103-106

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Issues of institutional research in higher education2018

    • Author(s)
      中井 俊樹
    • Journal Title

      Japanese Journal of Pharmaceutical Education

      Volume: 2 Issue: 0 Pages: n/a

    • DOI

      10.24489/jjphe.2018-010

    • NAID

      130007504887

    • ISSN
      2432-4124, 2433-4774
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初期キャリア教員の教育支援2018

    • Author(s)
      中井 俊樹
    • Journal Title

      IDE現代の高等教育

      Volume: 603 Pages: 39-43

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「小規模大学のIRに関するマネジメント―管理職の立場から―」2018

    • Author(s)
      山﨑その
    • Journal Title

      大学行政管理学会誌

      Volume: 22 Pages: 66-80

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 階層分析法を用いた大学改革の現状2018

    • Author(s)
      伊多波良雄・太田浩・山﨑その・宮嶋恒二
    • Journal Title

      経済学論叢

      Volume: 70 Pages: 1-34

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Promoting Engaged Learning & Student's Identity Via Academic Advising Function2021

    • Author(s)
      Megumi Yamasaki, Mariko Mikuriya, Eiko Shimizu and Natsuko Kishioka
    • Organizer
      NACADA International Conference (On line)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 入学前教育プログラムの可 能性2021

    • Author(s)
      森朋子・原田章・清水栄子・田上正範・ 溝口侑・松井晋作
    • Organizer
      大学教育学会第43回 大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学力補完型から目標設定型へシフトした入学前教育の効果―文化芸術・スポーツ特別選抜入試合格者を対象として―2021

    • Author(s)
      木原宏子・岸岡奈津子・細川千絵
    • Organizer
      初年次教育学会第14回大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 支援の可視化と最適化-多様なニーズを取りこぼさないリファーとStudent Success の共通理解-2021

    • Author(s)
      渡邉あい子・石田明菜・岸岡奈津子
    • Organizer
      日本アカデミック・アドバイジング協会第1回年次大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援者のためのポートフォリオ開発2021

    • Author(s)
      清水栄子・岸岡奈津子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 追手門学院大学ライティングセンターの取り組みー学生チューターによる支援活動ー2021

    • Author(s)
      清水栄子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Student Successを促すオンラインでの学修支援2021

    • Author(s)
      木原宏子・茅根未央・岸岡奈津子・石田明菜・松本清・渡邉あい子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 正課併行型の学生主体活動から学生の成長を促進する要因分析2020

    • Author(s)
      田上正範・清水栄子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] "Student Successを実現するための伴走支援の在り方に関する一考察 -立命館大学Student Success Program個別支援の事例から-"2020

    • Author(s)
      木原 宏子・岸岡 奈津子・石田 明菜・渡邉 あい子
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Development and Practice of Training Program in Japanese Higher Education2020

    • Author(s)
      Eiko Shimizu, Natsuko Kishioka, Megumi Yamasaki, Mariko Mikuriya
    • Organizer
      NACADA 2020 Virtual Annual Conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自己省察を用いた学習支援担当者の能力開発の可能性―CAS Self-Assessment Guideに着目して―2019

    • Author(s)
      清水栄子、岸岡奈津子
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル 日本におけるアカデミック・アドバイジングを追究する ~効果的な組織運営について~2019

    • Author(s)
      清水栄子、秦敬治、山﨑めぐみ、岸岡奈津子、御厨まり子、島田敬久
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 追手門学院大学版STEAM教育の展開―表現入門を事例として―2019

    • Author(s)
      清水栄子、東田充司、梅村修、池田輝政
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の大学における学習成果の評価方針の類型化2019

    • Author(s)
      竹中喜一、中井俊樹
    • Organizer
      大学教育学会課題研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングのしくみづくり2019

    • Author(s)
      服部律子、小林忠資、中井俊樹
    • Organizer
      日本看護学教育学会第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 指定規則改正に向けたカリキュラムの評価と改善2019

    • Author(s)
      中井俊樹
    • Organizer
      日本看護学教育学会第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学職員の役割について2019

    • Author(s)
      山﨑その
    • Organizer
      日本私立学校振興・共催事業団 令和元年度 私学スタッフセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 専門職の立場からー立命館大学Student Success Program(SSP) 実践事例を通してー2019

    • Author(s)
      岸岡奈津子
    • Organizer
      大学教育学会第41回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 正課と課外自主活動の両立困難学生に対する支援―立命館大学 新「学業ガイドライン」抵触者に対する学生支援(SSP)の事例から―2019

    • Author(s)
      木原宏子、岸岡奈津子、渡邉あい子、石田明菜、下井康弘
    • Organizer
      初年次教育学会第12回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の「自立と成長」を目指した階層的学修支援 ―立命館大学Student Success Program揺籃期の総括と今後の課題―2019

    • Author(s)
      石田明菜、岸岡奈津子、渡邉あい子、木原宏子、辻田奈保子、平野莉江子、五坪智彰
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 主体的な学生を育成するための学修支援 ―立命館大学におけるStudent Success Programの取組―2019

    • Author(s)
      長田勝・長谷川祥子・加藤慶彦・柳瀬圭志・下井康弘・渡邉あい子・石田明菜・岸岡奈津子
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 京都外国語大学のIRについて2019

    • Author(s)
      山﨑その・西出崇・西村政洋
    • Organizer
      浪商学園研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学生エンゲージメントと自立を促す支援としかけ~アカデミック・アドバイジングの場合~2019

    • Author(s)
      清水栄子
    • Organizer
      第24回FDフォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援担当者の能力開発の現状と課題―教員・学生・専門職を事例として―2019

    • Author(s)
      清水栄子・ 岸岡奈津子・山﨑その・井原奉明・竹中喜一・井上咲希・中野正俊・中井俊樹
    • Organizer
      第25回大学教育研究フォーラム参加者企画者セッション
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ピアレビューによる教育効果・改善に関する考察 ―全教員を対象とした大学の事例をもとに―2018

    • Author(s)
      岸岡奈津子・藤本祥之・秦敬治
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] SSP(Student Success Program)による入学前後の継続的な正課・課外の両立支援2018

    • Author(s)
      渡邉あい子・石田明菜・岸岡奈津子・長田勝
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニングの学習成果を評価する2018

    • Author(s)
      中井俊樹・服部律子
    • Organizer
      日本看護学教育学会第28回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学経営における生産性・効率性変化の状況及びその要因について2018

    • Author(s)
      山﨑その・伊多波良雄・太田浩
    • Organizer
      大学行政管理学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ラウンドテーブル  アカデミック・アドバイジング-実践者の能力開発の観点から-2018

    • Author(s)
      清水栄子・山﨑めぐみ・御厨まり子・島田敬久・岸岡奈津子・秦敬冶
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援担当者に求められる能力・スキルとは -米国専門職団体を事例として-2018

    • Author(s)
      清水栄子・山﨑その・岸岡奈津子・中井俊樹
    • Organizer
      四国地区大学教職員能力開発ネットワークSPODフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の大学におけるStaff Developmentの論点と課題2018

    • Author(s)
      竹中喜一・上畠洋祐・清水栄子・中井俊樹
    • Organizer
      四国地区大学教職員能力開発ネットワークSPODフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Current Situation and Challenges on Academic Advising in Japan2018

    • Author(s)
      清水栄子
    • Organizer
      千葉大学アカデミック・リンク・センタークローズドセッション
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 大学の学習支援Q&A2022

    • Author(s)
      清水栄子・中井俊樹
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 看護のための教育学 第2版2022

    • Author(s)
      中井 俊樹、小林 忠資
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260048842
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 大学教育と学生支援(第3章履修指導,第11章教育環境の充実)2021

    • Author(s)
      中井 俊樹編著(清水栄子:分担執筆)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405525
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 大学SD講座4 大学職員の能力開発2021

    • Author(s)
      竹中喜一、中井俊樹編
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大学業務の実践方法 (大学SD講座 3)2019

    • Author(s)
      中井俊樹、宮林常崇編
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 大学SD講座1 大学の組織と運営2019

    • Author(s)
      中井俊樹編
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アクティブラーニングの活用2018

    • Author(s)
      中井 俊樹
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260036467
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi