• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational Innovation and Community as'Ba': Action Research in Population Decreasing Area in Japan

Research Project

Project/Area Number 18K02363
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

Takei Atsushi  静岡大学, 教育学部, 教授 (30322209)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島田 桂吾  静岡大学, 教育学部, 准教授 (20646674)
中村 美智太郎  静岡大学, 教育学部, 准教授 (20725189)
伊藤 文彦  静岡大学, 教育学部, 教授 (60184686)
鈴江 毅  静岡大学, 教育学部, 教授 (70398030)
梅澤 収  静岡大学, 教育学部, 特任教授 (90223601)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords場 / 地域 / 地場 / コミュニティ / 人口減少 / 中山間地域 / 学校 / 地域コミュニティ / 地方創生 / コミュニティ・スクール / 学校再編 / 学校統廃合 / 地域教育改革 / 開発的研究
Outline of Final Research Achievements

The achievements of this research can be summarized in the following four points.
First, the proposal of the concept of "Jiba-Kyoiku"(education emerged from local community.) "Jiba-Kyoiku" is defined as "an education that brings out the potential inherent in the community, transforms it into the power of gathering people in a 'Ba,' and utilizes that emergence for educational development." Second point is the ability to implement educational practices and support in nine cases based on this concept. Third, the publication of some of the fruits as written works, aiming for further practical dissemination. By this publication, the findings were made available to a wider audience and contributed to the practical application of "Jiba-Kyoiku." Fourth, the development of tools for incorporating the motifs derived from this research into school educational curricula, leading to subsequent adoption and development as research projects supported by scientific research grants.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義・社会的意義はそれぞれ次の二点にまとめられる。
学術的意義に第一に本研究でされた「地場教育」という概念のもと地域という空間的資源と教育との関係を再定義できたことである。第二に学校教育カリキュラムの中での援用方法を開発し、その後の研究的可能性を拡大したしたことである。
本研究実践的意義は次の二点にまとめられる。第一に追求してきたテーマが、すでに多くの自治体・学校において教育実践の改善に役立てられていることである。第二に本研究を一般読者向けの著作として公表したことで、その成果を学校内外の様々な場面・方法により活用する道を拓いたことである。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 地域発展につながる学校再編実現の組織化プロセス2020

    • Author(s)
      佐々木浩彦、武井敦史
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 61 Pages: 78-88

    • NAID

      130008062201

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] In Search of New Frameworks of Curriculum Design : An action research on the Development of "Prism-Curriculum"2020

    • Author(s)
      武井敦史、小岱和代、吉澤勝治、後藤綾子、 サーベドラ・ロドリゲス・麻衣、野村智子、松本真美子、山口純
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 71 Pages: 116-142

    • DOI

      10.14945/00027832

    • NAID

      120006951302

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/12903

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域発展に繋がる学校再編の実現プロセス2020

    • Author(s)
      佐々木浩彦、武井敦史
    • Journal Title

      日本教育経営学会紀要

      Volume: 62

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 連帯可能性としてのリスク・コミュニティへの視座 : 再帰的近代化と道徳のリスクの問題2018

    • Author(s)
      中村美智太郎
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 69 Pages: 149-161

    • DOI

      10.14945/00026224

    • NAID

      120006546308

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11252

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Traial of Mental Health Literacy Education on High School Students2018

    • Author(s)
      鈴江毅
    • Journal Title

      静岡大学教育学部研究報告. 人文・社会・自然科学篇

      Volume: 69 Pages: 213-224

    • DOI

      10.14945/00026228

    • NAID

      120006546313

    • ISSN
      18843492
    • URL

      https://shizuoka.repo.nii.ac.jp/records/11257

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 人口減少社会における学校再編ニーズと対応課題 -静岡県のケーススタディ-2018

    • Author(s)
      武井敦史 島田桂吾 池田哲朗 加藤達也 小林佐知子 坂本理華子 佐々木浩彦 増田有正 松原祐記子 山本佳奈
    • Organizer
      日本教育経営学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 地場教育 此処から未来へ2021

    • Author(s)
      武井敦史、中村美智太郎、吉澤勝治、中條暁仁、加藤達也、小清水貴子、伊藤文彦、鈴江毅、山元薫、ヤマモト・ルシア・エミコ、野村智子、小岱和代、佐々木浩彦、宮島明利、木村泰子、大木島詳弘、小林佐知子
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      静岡新聞社
    • ISBN
      9784783822660
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi