• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Extra-Curricular Activities fostering key competencies for the future: with a focus on discussion activates

Research Project

Project/Area Number 18K02373
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionSugiyama Jogakuen University

Principal Investigator

YAMADA MAKI  椙山女学園大学, 教育学部, 教授 (30329643)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 林 尚示  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10322124)
添田 晴雄  大阪公立大学, 大学院文学研究科, 教授 (30244627)
京免 徹雄  愛知教育大学, 教育学部, 講師 (30611925)
杉田 洋  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (70390581)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords特別活動 / 話合い活動 / TOKKATSU / 授業研究 / 日本型教育モデル / 海外発信 / 未来志向型コンピテンシー / 海外展開 / エスノグラフィ / 新しい日本型教育モデル / 日本の学校のエスノグラフィ / TOKKATSUの海外輸出 / 海外輸出 / 学級活動 / キーコンピテンシー / 話し合い活動
Outline of Final Research Achievements

Using data collection through participant observation and lesson study analysis methods, we found that Japanese classroom "discussion" are activities to enhance the future-oriented competencies of "problem-solving skills" and "the ability to coexist with those who are different through consensus building".
Using ethnography of Japanese school education by foreign researchers, we analyzed "how Japanese extra-curricular activities(TOKKATSU) have been introduced in the past. The results revealed that two functions of TOKKATSU were depicted: "by fostering non-cognitive skills, they effectively contribute to the formation of cognitive skills" and "by fostering school-oriented values and attitudes, they contribute to the maintenance of order".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第一に「日本の教育モデルの海外輸出」との関連で、高まりつつある海外からの特別活動への関心に対し、未来志向型コンピテンシーとの関わりのなかでその効果を科学的に示しつつ、世界の学校教育に役立つモデルを示すことができるという意味、第二に「国内の実践の改善と充実」との関連で、必ずしも理想的に展開されているわけではない現状の日本の実践を「授業研究 Lesson Study」の手法を用いて改善・充実させていくという意味、そして第三に「特別活動の学術的研究の蓄積」との関連で、逐語記録を用いた授業分析の手法を特別活動に適応することで、特別活動の効果と意味を科学的に明らかにする方法を確立するという意味である。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (35 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 13 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 3)特別活動の海外展開~エジプト・インドネシア・モンゴルでのTOKKATSUの実践を中心に~2023

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学論集(社会科学編)

      Volume: 54 Pages: 201-221

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 海外の研究者からみたTokkatsu の機能とメカニズム : 学校のエスノグラフィで特別活動はどう描かれてきたか2022

    • Author(s)
      京免徹雄
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 47 (1), Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカ人研究者からみた日本の特別活動の特質─日本型教育モデルの発信を視野に入れて─2021

    • Author(s)
      京免徹雄
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 29 Pages: 41-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の学校教育を海外に紹介する文献において特別活動はどう描かれてきたか2021

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学論集(社会科学編)

      Volume: 52 Pages: 111-120

    • NAID

      120007006968

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域との相互関係を生かした教育課程の開発2020

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      新教育ライブラリPremier

      Volume: 4 Pages: 94-95

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 重点課題研究プロジェクト A(未来研)報告2020

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 29 Pages: 85-86

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第9章 特別活動が日本の学校にある意義とは2020

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      矢野博之編著『未来の教育を作る教職教養指針9 特別活動』

      Volume: 9 Pages: 156-175

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校における学級活動「話合い活動」の導入に関するアクションリサーチ2020

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 73-85

    • NAID

      120006848135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校における学級活動「話合い活動」の導入に関するアクションリサーチ その2 授業分析と質問紙調査の基礎データ2020

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 343-368

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職課程における学級活動(話合い活動)の望ましい指導方法に関する実証的研究-映像教材視聴と解説の組み合わせ方に関するアクションリサーチから-2020

    • Author(s)
      山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学論集(社会科学編)

      Volume: 51 Pages: 131-141

    • NAID

      120006844759

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学級活動「話合い活動」の動画視聴を通した教師の気づきについての研究-「話合い活動」熟達者と初心者を比較するプロトコル分析の試み-2020

    • Author(s)
      天野幸輔・山田真紀
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 131-141

    • NAID

      120006848134

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 生徒会活動による実行委員会を中心とした中学校の学校行事の取組についての実践報告2020

    • Author(s)
      村瀬悟
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 13 Pages: 331-342

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校における学級活動“話合い活動”の合意形成プロセスに関する実証的研究2019

    • Author(s)
      山田真紀・清水克博
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 27 Pages: 39-48

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校における学級活動“話合い活動”の合意形成プロセスに関する実証的研究(2)2019

    • Author(s)
      山田真紀・清水克博
    • Journal Title

      椙山女学園大学教育学部紀要

      Volume: 12 Pages: 127-153

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国際的視野からみた中学校「学級活動」の特色-フランスの「学級生活の時間」との比較を通して2019

    • Author(s)
      京免徹雄
    • Journal Title

      日本特別活動学会紀要

      Volume: 27 Pages: 29-38

    • NAID

      40021876888

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 外国人エスノグラファーの描く特活の機能~秩序維持と学力形成~2022

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] TOKKATSUの海外展開2022

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing Student Agency and Collaborative Skills Using the Japanese Tokkatsu Model: Classroom Building as a Basis for Improving Lesson2022

    • Author(s)
      SUGITA Hiroshi
    • Organizer
      WALS:World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How to Promote Lesson Study of Non-Subject Learning Content: The Case of Class Meetings in Japanese Junior High School2022

    • Author(s)
      KYOMEN Tetsuo
    • Organizer
      WALS:World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 特別活動がつくる学校の未来-開かれた研究と実践に向けて-2022

    • Author(s)
      京免徹雄
    • Organizer
      日本特別活動学会30周年記念集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 海外の研究者・実践者からみた日本の特別活動の特質2022

    • Author(s)
      京免徹雄・山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会30周年記念集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 特別活動の海外展開2022

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会30周年記念集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コンピテンシー・エージェンシーの育成という国際的潮流からみた特別活動2022

    • Author(s)
      林尚示・天野幸輔
    • Organizer
      日本特別活動学会30周年記念集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 海外との対話から見えてくる特別活動の意義:未来志向型コンピテンシーと特別活動が育てる資質・能力との関係から2019

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校における学級活動「話合い活動」の導入に関するアクションリサーチ2019

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における異年齢交流活動の実践と効果2019

    • Author(s)
      村瀬悟
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校教師の生徒会活動に関する指導感の変容について-あいさつ運動の事例検討を通した一考察2019

    • Author(s)
      小原淳一
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学級活動(1)における話合い活動が有する合意形成機能の検討―教師の発言影響を分析視点とした授業分析を通して-2019

    • Author(s)
      清水克博
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学級活動“話合い活動”の動画視聴を通した教師の気づきについての研究-「話合い活動」熟達者と初心者を比較するプロトコル分析から-2019

    • Author(s)
      天野幸輔・山田真紀・矢野正・秋山麗子・清水克博
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 海外から見た日本の特別活動特質とその変容に関する一考察-日本型教育モデル輸出の可能性を視野に入れて-2019

    • Author(s)
      京免徹雄
    • Organizer
      日本特別活動学会第28回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における学級活動「話合い活動」の合意形成機能に関する研究2018

    • Author(s)
      清水克博・山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学級活動”話合い活動”の動画視聴を通した教師の気づきについての研究 -小学校教師と教職課程履修学生の観点の違いに注目して-2018

    • Author(s)
      天野幸輔・山田真紀・ほか
    • Organizer
      日本特別活動学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 未来志向型コンピテンシーと特別活動 ―国際バカロレアと特別活動との比較2018

    • Author(s)
      山田真紀
    • Organizer
      日本特別活動学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] TOKKATSUの教材1:たてわり活動(異年齢活動)Mix Aged Activities

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~tsunelab/tokkatsu/teaching/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] TOKKATSUの教材2:係活動 Class Engagement Activity

    • URL

      http://www.p.u-tokyo.ac.jp/~tsunelab/tokkatsu/teaching/

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi